Monique van Gevelt: Het verwaarloosde café

16 oktober 2017 | Monique van Gevelt

Je hebt een goedlopende horecazaak. Maar nu komt het moment waar je gas terug wilt nemen en je focus gaat verleggen. Wellicht ga je een nieuw bedrijf erbij starten of heb je meer tijd nodig voor jezelf en je gezin. Het kan ook dat je noodgedwongen je aandacht op andere dingen moet richten. Het gevolg is, dat het zwaartepunt niet meer bij jouw goedlopende zaak ligt. En na een tijdje kan de terugval inzetten. De gasten worden minder positief, je medewerkers lopen uit de maat en je omzet staat onder druk. En plots is de bodem van je schatkist zichtbaar.

Signalen van anarchie

Had je het kunnen zien aankomen? Vaak wel. Een teruglopende omzet en minder blije gasten zijn natuurlijk een teken aan de wand. Maar de eerste signalen komen vaak van je medewerkers. Die worden minder gedreven, onverschillig en nemen geen verantwoordelijkheid meer. Ze gaan opeens veel soepeler met de werktijden en regels om en ze hebben het ‘niet meer over’ voor hun werkgever. Roddelen, klagen, cynisme en zelfs oneerlijkheid liggen op de loer.


Je medewerkers merken best dat je continu bezet wordt door schijnbaar belangrijkere dingen. Dat je steeds minder op de vloer aanwezig bent en dat je aandacht verslapt. Ook al neemt iemand anders je taken over, het is niet vanzelfsprekend dat alles gewoon doorloopt. Je medewerkers hebben steun, aandacht, begeleiding maar ook sturing nodig. Jouw vervanger zal altijd eerst zijn of haar plek in de organisatie moeten verwerven en hun vertrouwen moeten winnen.

Had je het kunnen voorkomen?

Ook al delegeer je taken en verantwoordelijkheden, je zal toch van tijd tot tijd contactmomenten moeten inbouwen en controles moeten houden. Weten wat er leeft in jouw bedrijf en de grip behouden.

Hieronder zijn zomaar eens wat vragen om te beoordelen of je zicht hebt op je bedrijf, je gasten en je team:

Ken je je cijfers? Krijg jij minimaal maandelijks een uitgebreid overzicht van inkomsten en uitgaven? Evalueer en analyseer je de resultaten samen met je team, stuur je bij en onderneem je actie?

Weet je op welke meetpunten je kan en moet sturen?

Hoe betrokken ben jij bij het samenstellen van een nieuw assortiment, interieur aanpassingen of promoties?

Loop jij weleens onverwacht je café binnen en heb je dan aandacht voor je mensen?

Ken je je markt en je concullega’s en weet je wat er in de omgeving gebeurt?

Scan jij regelmatig wat er op social media over je bedrijf wordt gepost en check je de reviews?

Wat is het resultaat van je marketing? Analyseer je je acties en wat doe je met de uitkomst?

Wanneer heb je voor het laatst een functioneringsgesprek gehad met je mensen? En wat is er gedaan met de uitkomst?

Is je management op de piekmomenten op de vloer aanwezig? En wat zijn dan hun belangrijkste taken?

Wanneer heb je voor het laatst in de koelkasten gekeken, ben je de opslag ingelopen en heb je de Haccp/naleving gecheckt?

Weet jij wie je top 10 gasten zijn? Voor hoeveel omzet ze staan per jaar? En wanneer heb je de laatste keer een praatje met ze gemaakt?

Gat in je overzicht

Als je moeite hebt met een of meerdere vragen, dan weet je wat je te doen staat. Hoogstwaarschijnlijk heb je daar een gat in je overzicht en bedrijfsvoering. Je hoeft echt niet alles zelf te doen. Juist liever niet, want dan kun je je overzicht verliezen. Maar zaken moeten wel helder zijn voordat je ze delegeert. Jouw vervanger moet niet alleen capabel zijn, maar ook exact weten wat je verwachtingen zijn. Hij/zij moet weten waarop gestuurd wordt en hoe de communicatielijnen lopen.

Voorkom liever verwaarlozing, want herstellen en repareren kost veel tijd. Kostbare tijd, die jou tegenwoordig niet meer gegund wordt door de gast. Laat je aandacht dan ook niet verslappen en hou feeling met je bedrijf. Communiceer duidelijk, kom je afspraken netjes na, ben betrouwbaar en benaderbaar. Zorg voor een voorspelbare structuur in je bedrijf. Dan weten je medewerkers waar ze aan toe zijn en kweek je vertrouwen. En wederzijds vertrouwen is een mooie basis voor positieve bedrijfscultuur.

Auteur: Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Nederlandse economie krimpt historisch met 8,5 procent

Volgens de eerste berekening van het CBS, op basis van nu beschikbare gegevens, is het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwartaal van 2020 met 8,5 procent gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder. Een dergelijke krimp is niet eerder door het CBS gemeten. De daling van het bbp in h...

Wijn Rotterdam
Net open: wijnbar met meer dan 70 wijnen per glas en tappen doe je zelf

Blijdorp is binnenkort een hotspot rijker. In september opent Walsjérôt haar deuren op het Bentinckplein in Rotterdam. De wijnbar werkt volgens een uniek concept waarbij je je eigen wijn kan tappen. Met de keuze voor een slok, een heel of een half glas van meer dan 70 wijnen kunnen zowe...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: