Monique van Gevelt: Het verwaarloosde café

16 oktober 2017 | Monique van Gevelt

Je hebt een goedlopende horecazaak. Maar nu komt het moment waar je gas terug wilt nemen en je focus gaat verleggen. Wellicht ga je een nieuw bedrijf erbij starten of heb je meer tijd nodig voor jezelf en je gezin. Het kan ook dat je noodgedwongen je aandacht op andere dingen moet richten. Het gevolg is, dat het zwaartepunt niet meer bij jouw goedlopende zaak ligt. En na een tijdje kan de terugval inzetten. De gasten worden minder positief, je medewerkers lopen uit de maat en je omzet staat onder druk. En plots is de bodem van je schatkist zichtbaar.

Signalen van anarchie

Had je het kunnen zien aankomen? Vaak wel. Een teruglopende omzet en minder blije gasten zijn natuurlijk een teken aan de wand. Maar de eerste signalen komen vaak van je medewerkers. Die worden minder gedreven, onverschillig en nemen geen verantwoordelijkheid meer. Ze gaan opeens veel soepeler met de werktijden en regels om en ze hebben het ‘niet meer over’ voor hun werkgever. Roddelen, klagen, cynisme en zelfs oneerlijkheid liggen op de loer.


Je medewerkers merken best dat je continu bezet wordt door schijnbaar belangrijkere dingen. Dat je steeds minder op de vloer aanwezig bent en dat je aandacht verslapt. Ook al neemt iemand anders je taken over, het is niet vanzelfsprekend dat alles gewoon doorloopt. Je medewerkers hebben steun, aandacht, begeleiding maar ook sturing nodig. Jouw vervanger zal altijd eerst zijn of haar plek in de organisatie moeten verwerven en hun vertrouwen moeten winnen.

Had je het kunnen voorkomen?

Ook al delegeer je taken en verantwoordelijkheden, je zal toch van tijd tot tijd contactmomenten moeten inbouwen en controles moeten houden. Weten wat er leeft in jouw bedrijf en de grip behouden.

Hieronder zijn zomaar eens wat vragen om te beoordelen of je zicht hebt op je bedrijf, je gasten en je team:

Ken je je cijfers? Krijg jij minimaal maandelijks een uitgebreid overzicht van inkomsten en uitgaven? Evalueer en analyseer je de resultaten samen met je team, stuur je bij en onderneem je actie?

Weet je op welke meetpunten je kan en moet sturen?

Hoe betrokken ben jij bij het samenstellen van een nieuw assortiment, interieur aanpassingen of promoties?

Loop jij weleens onverwacht je café binnen en heb je dan aandacht voor je mensen?

Ken je je markt en je concullega’s en weet je wat er in de omgeving gebeurt?

Scan jij regelmatig wat er op social media over je bedrijf wordt gepost en check je de reviews?

Wat is het resultaat van je marketing? Analyseer je je acties en wat doe je met de uitkomst?

Wanneer heb je voor het laatst een functioneringsgesprek gehad met je mensen? En wat is er gedaan met de uitkomst?

Is je management op de piekmomenten op de vloer aanwezig? En wat zijn dan hun belangrijkste taken?

Wanneer heb je voor het laatst in de koelkasten gekeken, ben je de opslag ingelopen en heb je de Haccp/naleving gecheckt?

Weet jij wie je top 10 gasten zijn? Voor hoeveel omzet ze staan per jaar? En wanneer heb je de laatste keer een praatje met ze gemaakt?

Gat in je overzicht

Als je moeite hebt met een of meerdere vragen, dan weet je wat je te doen staat. Hoogstwaarschijnlijk heb je daar een gat in je overzicht en bedrijfsvoering. Je hoeft echt niet alles zelf te doen. Juist liever niet, want dan kun je je overzicht verliezen. Maar zaken moeten wel helder zijn voordat je ze delegeert. Jouw vervanger moet niet alleen capabel zijn, maar ook exact weten wat je verwachtingen zijn. Hij/zij moet weten waarop gestuurd wordt en hoe de communicatielijnen lopen.

Voorkom liever verwaarlozing, want herstellen en repareren kost veel tijd. Kostbare tijd, die jou tegenwoordig niet meer gegund wordt door de gast. Laat je aandacht dan ook niet verslappen en hou feeling met je bedrijf. Communiceer duidelijk, kom je afspraken netjes na, ben betrouwbaar en benaderbaar. Zorg voor een voorspelbare structuur in je bedrijf. Dan weten je medewerkers waar ze aan toe zijn en kweek je vertrouwen. En wederzijds vertrouwen is een mooie basis voor positieve bedrijfscultuur.

Auteur: Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Café organiseert 'heliumkaraoke', zodat iedereen Gerard Joling kan imiteren

Het Noordhollands Dagblad komt met een wel heel speciaal nieuwsitem: in eetcafé Van Dam in Sint Maartensvlotbrug gaan ze zaterdag van start met heliumkaraoke. Er is niet meer voor nodig dan een beeldscherm, een flinke teug helium, een geluidsinstallatie en sloten bier. Want iedereen moet natu...

trends Bier
Onderzoek: Dit zijn de huidige biertrends

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Dit en ...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Columns Blog
Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit ...

Interview Longread
Interview: de mooiste strandtent van Nederland

Strandpaviljoen De Staat viert deze zomer haar tienjarig bestaan. Jeroen Kuiper is de trotse eigenaar van deze ultieme ‘strandhotspot’ op Scheveningen, die vooral door locals wordt bezocht. Toeristen bezoeken de boulevard, wie de drukte wil vermijden en wil genieten van één...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Restaurants proppen zich vol

Niet alleen in Amsterdam, maar ook in bijna alle andere drukke toeristensteden zijn ze niet te missen: proppers. Medewerkers van de horecagelegenheid benaderen voorbijgangers en proberen hen te verleiden om hun zaak binnen te gaan. Een gratis drankje of een 3-gangen deal, de proppers halen alles uit...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: