Het aantal coffeebars in Nederland groeit

30 november 2016 | Jorien Slager
Het aantal coffeebars in Nederland groeit

Nederland telt in 2016 circa 358 coffeebars en dit aantal neemt toe. De coffeebar is in relatief korte tijd een begrip geworden binnen de Nederlandse horeca. De afgelopen jaren heeft de moderne coffeebar een sterke groei in aantallen en populariteit meegemaakt. Grootstedelijke omgevingen, winkelcentra, vliegvelden, studentencampussen, bibliotheken, snelwegen en andere high-traffic punten zijn het meest in trek voor de vestiging van nieuwe locaties. Dit blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies. 
 
Nederland telde in 2016 1.675 coffeecorners. De coffeecorner valt onder de drankensector en bestaat uit verschillende bedrijfstypes zoals coffeebars, koffiehuizen en theehuizen, maar ook cafés en coffeeshops (softdrugs). De coffeecorners hebben in de afgelopen 10 jaar een beperkte groei doorgemaakt van 16% tot een totaal van 1.675. Binnen deze sector zijn de coffeebars (358) echter sterk toegenomen (exacte groeicijfers ontbreken). De ketens zijn met een verdere groei bezig op diverse locaties. Er zit groeipotentieel in high-traffic locaties, zakelijke centra en shop-in-shop mogelijkheden. Het adviesbureau verwacht dat de groei voorlopig zal aanhouden.
 
De top 3 provincies met de hoogste dichtheid aan Coffeebars zijn Noord-Holland, Utrecht en Groningen. Noord-Holland wordt hierin zeer sterk beïnvloed door Amsterdam. De top 5 steden in aantallen coffeebars begin 2016 waren Amsterdam (99), Rotterdam (26), Utrecht (23), Den Haag (20) en Groningen (12). Wanneer we kijken naar de top 5 op basis van dichtheid worden Rotterdam en Den Haag uit het lijstje verdrongen door Maastricht en Zwolle. De gemiddelde dichtheid in Nederland bedraagt 2,1 coffeebars per 100.000 inwoners.
 
Coffeebars hebben een sterke focus op kwaliteit van producten. De inzet van barista’s en kennis van de herkomst, productie en het branden van de koffieboon zijn belangrijke onderdelen. Het design van de koffiebar is een kernelement en valt nauw samen met logo, aankleding, packaging en online uitstraling. Sfeer en beleving zijn zeer belangrijk voor de relatief jonge consumentengroep. De afname van zoete koffievarianten is populair waarbij relatief weinig normale koffie wordt genuttigd. De coffeebar is populair in combinatie met winkelen en stadsbezoek of gewoon als ontbijt of lunch. De locaties zijn daarnaast populair als alternatieve werkplek en meetingpoint voor zzp’ers, studenten of thuiswerkers. De Nederlandse consument raakt steeds meer gewend aan een goede koffie in de horeca, onderweg en op het werk. Hiermee neemt ook de to-go markt verder toe.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Wet- en regelgeving Corona
Horeca zeker tot 9 februari gesloten, hotels wel open

De horeca blijft nog zeker tot 9 februari gesloten, hotels mogen wel 'gewoon' open blijven. Dat maakte premier Mark Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Hotels mogen naast zakelijke gasten, ook recreatieve gasten ontvangen. Eerder meldde De Telegraaf dat hotels de dupe zouden ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: Bivakkeren in onze eigen bubbel

‘The Future is private’ was een uitspraak van de Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg in 2019. Achteraf gezien een waarheid als een koe als je het mij vraagt. Want al bijna een jaar is ons privédomein ons enige leefgebied. En vooral in deze winterse lockdown verkeren wij enkel in hui ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: