Monique van Gevelt: Heb jij het in je?

15 november 2017 | Monique van Gevelt

Ondernemen voelt wel eens eenzaam. Je staat er vaak alleen voor in het nemen van beslissingen en het trekken van de kar. Waar ligt het aan dat de ene kastelein ondernemen als een last ervaart, terwijl het voor de ander zijn lust en leven is?

Iedereen heeft perioden in zijn ondernemerschap waar het spannend is. Zenuwslopende momenten of zorgelijke gebeurtenissen waar je rusteloos van wordt. Niet iedereen kan hier goed mee omgaan. Om dit soort situaties het hoofd te bieden, moet je buiten je comfort zone treden en dat voelt niet aangenaam. Je hebt een bepaalde bagage nodig om uitdagingen aan te kunnen. Je moet een doorzetter zijn én risico’s durven nemen. Maar ook eigenschappen bezitten zoals overtuigingskracht, leiderschap, vindingrijkheid en resultaatgericht zijn. Om die spannende en soms bedreigende omstandigheden te pareren moet je je buiten de geijkte paden begeven. En dat is waar je kunt groeien. Als bedrijf én als mens.

Stormachtig ondernemerschap

Niets in het leven komt vanzelf. Wil je echt iets bereiken en het verschil maken, dan moet je ook bereid zijn om buiten je comfort zone te opereren. Je moet keuzes maken en kwesties niet laten uitgroeien tot een probleem. Vaak stellen wij ongemakkelijke gesprekken uit, omdat we er eigenlijk een beetje tegenop zien. Zo wachten we te lang voordat wij die niet functionerende medewerker aanspreken of ontslaan. Of hebben we een slepende discussie met de accountant omdat die de cijfers niet op tijd wil of kan aanleveren.

De horeca staat onder druk. Of het nu door het veranderend gastengedrag, toenemende concurrentie, technologische uitdagingen, gebrek aan medewerkers of regelgeving is. Er is altijd wel iets om je druk over te maken.

Dat is waar de ware horecaondernemer opstaat. Die laat zich niet uit het veld slaan en ziet die stip op de horizon waar het bedrijf naartoe moet. Want hoe uitdagend de weg daarnaar toe ook is, bijzaak en hoofdzaak moet je blijven scheiden.

Maar zelfs voor de beste leiders zijn de problemen soms te complex om alleen te tackelen. En wellicht heb je dan hulp nodig. Dat moet je durven vragen. Want ook een ras ondernemer gaat wel eens op zijn gezicht. Het gaat erom dat je er weer bovenop krabbelt en leert van wat je is overkomen.

Schaken

Heb je grote ambities met je café? Dan moet je er tijd en energie in investeren. Jezelf continu verbeteren en je bedrijf langs de meetlat leggen. En dan helpt korte termijn denken en snel willen scoren niet. Ondernemerschap lijkt in de praktijk meer op een schaakspel. Het zijn namelijk die strategische ministapjes die je steeds dichter bij je einddoel brengen. Maar net als bij een schaakspel sta je niet alleen in het speelveld.

De beslissingen die je maakt hebben immers niet alleen impact op je verlies en winstrekening. Jouw keuzes hebben invloed op de mensen die werken in je café, je gasten, je gezin en je leveranciers. Je draagt een behoorlijke verantwoordelijkheid waar je integer mee moet omgaan. Hun mening is dan ook belangrijk en geeft koers en fundament aan jouw beslissingen. Betrek je omgeving daarom bij je bedrijf en laat je medewerkers verantwoordelijkheid dragen. Bouw een kernteam om je heen, waar je op terug kan vallen en waarmee je aan de toekomst kan bouwen.

Want hoe eenzaam je het ondernemen soms ook kan ervaren, het is zeker geen ‘one man show’.

Auteur: Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Café organiseert 'heliumkaraoke', zodat iedereen Gerard Joling kan imiteren

Het Noordhollands Dagblad komt met een wel heel speciaal nieuwsitem: in eetcafé Van Dam in Sint Maartensvlotbrug gaan ze zaterdag van start met heliumkaraoke. Er is niet meer voor nodig dan een beeldscherm, een flinke teug helium, een geluidsinstallatie en sloten bier. Want iedereen moet natu...

trends Bier
Onderzoek: Dit zijn de huidige biertrends

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Dit en ...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Columns Blog
Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit ...

Interview Longread
Interview: de mooiste strandtent van Nederland

Strandpaviljoen De Staat viert deze zomer haar tienjarig bestaan. Jeroen Kuiper is de trotse eigenaar van deze ultieme ‘strandhotspot’ op Scheveningen, die vooral door locals wordt bezocht. Toeristen bezoeken de boulevard, wie de drukte wil vermijden en wil genieten van één...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Restaurants proppen zich vol

Niet alleen in Amsterdam, maar ook in bijna alle andere drukke toeristensteden zijn ze niet te missen: proppers. Medewerkers van de horecagelegenheid benaderen voorbijgangers en proberen hen te verleiden om hun zaak binnen te gaan. Een gratis drankje of een 3-gangen deal, de proppers halen alles uit...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: