Grolsch realiseert in 2017 het laagste energie- en waterverbruik ooit

10 april 2018 | Thijs Jacobs

Grolsch heeft in 2017 het laagste energie- en waterverbruik in de brouwerij ooit gerealiseerd. De brouwer realiseerde een energiereductie van 5,6% ten opzichte van 2016 en een waterreductie van 9,6%. Deze resultaten zijn te lezen in het Jaarverslag Duurzaam en Verantwoord Ondernemen 2017, dat de brouwer vandaag publiceert.

Grolsch heeft de ambitie om een volledig CO? neutrale brouwerij te zijn in 2025: een brouwerij waarbij alle ingezette energie op duurzame wijze wordt opgewekt. Het doel is om alle elektriciteit en warmte uit fossiele brandstoffen om te zetten naar elektriciteit en warmte uit duurzame bronnen. In 2017 zijn opnieuw belangrijke stappen gezet op weg hiernaartoe. Circulair denken en handelen geldt daarbij als uitgangspunt.

Duurzaam met karakter

Andrei Haret, Algemeen Directeur Koninklijke Grolsch: “Grolsch staat voor bijzondere momenten brouwen met karakter. En dat karakter hebben we getoond in 2017, op het gebied van duurzaamheid. Met het realiseren van het laagste energie- en waterverbruik in de brouwerij ooit hebben we een fantastisch resultaat bereikt! Zeker als je je bedenkt dat we al vele jaren werken aan energie- en waterreductie. Het is steeds lastiger om op een eenvoudige manier verdere besparingen te behalen. Toch is het ons weer gelukt. Door alert te zijn, kritisch te durven kijken, onszelf uit te dagen en daadwerkelijk aan te pakken.”

Highlights 2017

Naast het laagste energie- en waterverbruik ooit heeft Grolsch in 2017 nog een aantal mooie resultaten bereikt op het gebied van Duurzaam & Verantwoord Ondernemen. Een paar highlights:

Vijf regionale projecten hebben een bijdrage van € 5.000,- ontvangen vanuit het Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds. Het doel is om 'vakmanschap en meesterschap' te ondersteunen in de regio Twente en de Achterhoek. Alle projecten moeten voldoen aan criteria op het gebied van ondernemerschap, innovatie, duurzaamheid en karakter.

In december 2017 konden Enschedese middelbare school leerlingen in een 3D-simulator op een veilige manier ervaren dat alcohol en verkeer niet samengaan. Grolsch faciliteerde de bijeenkomst en ondersteunt op die manier de campagne ‘Rijden Zonder Invloed’.

De filters van de waterbehandelingsinstallatie bij Grolsch worden gespoeld met water, dat vervolgens naar de afvalwaterzuivering gaat. Dit water wordt opgevangen en na een zuiveringsstap opnieuw gebruikt in de waterbehandelingsinstallatie.

De restwarmte uit de boilers gebruikt Grolsch om de koude vers waterstroom - zoals deze de boilers in gaat - voor te verwarmen. Hiermee wordt flink bespaard op aardgas. Grolsch heeft bovendien in 2017 een detailontwerp gemaakt voor een warmtewisselaar in de schoorsteen. Hiermee gaat de brouwer vanaf 2018 restwarmte uit de schoorsteen terugwinnen.

Online DVO-Jaarverslag  

Benieuwd naar de resultaten, activiteiten en doelstellingen van Grolsch op het gebied van duurzaam en verantwoord ondernemen in 2017? Bekijk dan het online jaarverslag via dvo-jaarverslag.koninklijkegrolsch.nl. Grolsch kiest bewust voor een toegankelijk, makkelijk leesbaar online verslag, met korte teksten, veel beeld en infographics. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Brouwerijen
Bedrijfsresultaat Swinkels stijgt met bijna een kwart

Royal Swinkels Family Brewers heeft voor het vierde jaar op rij een recordomzet geboekt, waarbij wederom werd geïnvesteerd in overnames en strategische samenwerkingen. De netto-omzet kwam uit op 713,1 miljoen euro, een stijging van 8,2 procent ten opzichte van 2017. De 26 merken van het bedrijf...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Wij zijn een goudmijn voor restaurants"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Bier
Alcoholvrij bier steeds populairder

Sinds 2010 is de consumptie van alcoholvrij bier vervijfvoudigd. In 2018 steeg de verkoop met meer dan 30 procent, dat blijkt uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Brouwers. Ook de consumptie van speciaalbier is met maar liefst tien procent gestegen, zo lezen we op dutchcowboys.nl. Als gevol...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

KHN
KHN maakt zich zorgen over horeca groei Groningen

Volgens de Groningse afdeling van KHN wordt leegstand in Groningen te veel opgevuld met horecazaken, zo lezen we op rtvnoord.nl. "Er moet wat gebeuren, als we zo doorgaan dan hebben we over drie jaar echt een probleem." aldus Irene van der Velde, afdelingsvoorzitter van de stad Groningen, ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: