Grolsch realiseert in 2017 het laagste energie- en waterverbruik ooit

10 april 2018 | Thijs Jacobs

Grolsch heeft in 2017 het laagste energie- en waterverbruik in de brouwerij ooit gerealiseerd. De brouwer realiseerde een energiereductie van 5,6% ten opzichte van 2016 en een waterreductie van 9,6%. Deze resultaten zijn te lezen in het Jaarverslag Duurzaam en Verantwoord Ondernemen 2017, dat de brouwer vandaag publiceert.

Grolsch heeft de ambitie om een volledig CO? neutrale brouwerij te zijn in 2025: een brouwerij waarbij alle ingezette energie op duurzame wijze wordt opgewekt. Het doel is om alle elektriciteit en warmte uit fossiele brandstoffen om te zetten naar elektriciteit en warmte uit duurzame bronnen. In 2017 zijn opnieuw belangrijke stappen gezet op weg hiernaartoe. Circulair denken en handelen geldt daarbij als uitgangspunt.

Duurzaam met karakter

Andrei Haret, Algemeen Directeur Koninklijke Grolsch: “Grolsch staat voor bijzondere momenten brouwen met karakter. En dat karakter hebben we getoond in 2017, op het gebied van duurzaamheid. Met het realiseren van het laagste energie- en waterverbruik in de brouwerij ooit hebben we een fantastisch resultaat bereikt! Zeker als je je bedenkt dat we al vele jaren werken aan energie- en waterreductie. Het is steeds lastiger om op een eenvoudige manier verdere besparingen te behalen. Toch is het ons weer gelukt. Door alert te zijn, kritisch te durven kijken, onszelf uit te dagen en daadwerkelijk aan te pakken.”

Highlights 2017

Naast het laagste energie- en waterverbruik ooit heeft Grolsch in 2017 nog een aantal mooie resultaten bereikt op het gebied van Duurzaam & Verantwoord Ondernemen. Een paar highlights:

Vijf regionale projecten hebben een bijdrage van € 5.000,- ontvangen vanuit het Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds. Het doel is om 'vakmanschap en meesterschap' te ondersteunen in de regio Twente en de Achterhoek. Alle projecten moeten voldoen aan criteria op het gebied van ondernemerschap, innovatie, duurzaamheid en karakter.

In december 2017 konden Enschedese middelbare school leerlingen in een 3D-simulator op een veilige manier ervaren dat alcohol en verkeer niet samengaan. Grolsch faciliteerde de bijeenkomst en ondersteunt op die manier de campagne ‘Rijden Zonder Invloed’.

De filters van de waterbehandelingsinstallatie bij Grolsch worden gespoeld met water, dat vervolgens naar de afvalwaterzuivering gaat. Dit water wordt opgevangen en na een zuiveringsstap opnieuw gebruikt in de waterbehandelingsinstallatie.

De restwarmte uit de boilers gebruikt Grolsch om de koude vers waterstroom - zoals deze de boilers in gaat - voor te verwarmen. Hiermee wordt flink bespaard op aardgas. Grolsch heeft bovendien in 2017 een detailontwerp gemaakt voor een warmtewisselaar in de schoorsteen. Hiermee gaat de brouwer vanaf 2018 restwarmte uit de schoorsteen terugwinnen.

Online DVO-Jaarverslag  

Benieuwd naar de resultaten, activiteiten en doelstellingen van Grolsch op het gebied van duurzaam en verantwoord ondernemen in 2017? Bekijk dan het online jaarverslag via dvo-jaarverslag.koninklijkegrolsch.nl. Grolsch kiest bewust voor een toegankelijk, makkelijk leesbaar online verslag, met korte teksten, veel beeld en infographics. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Wijn
Eerste diploma’s SVH Vinoloog/Sommelier uitgereikt

Op woensdag 19 september 2018 hebben de eerste geslaagden tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam het officiële SVH Vinoloog/Sommelier diploma ontvangen. SVH Vinoloog/Sommelier is als examen ontwikkeld voor de horeca, zodat meer mensen met de wijnkennis van een vinoloog gasten kunnen adviseren o...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Bunnik) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaard...

Bier Achtergronden
Affligem introduceert Patersvat in Nederlandse horecazaken

Affligem introduceert Affligem Patersvat in Nederland. Voor het eerst zal er een gelimiteerde editie beschikbaar zijn tot het einde van het jaar, exclusief voor ongeveer 1000 horecazaken in Nederland. Het eerste glas zal 14 september worden getapt in de Foodhallen in Amsterdam. Smaak ‘Af...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: