Gezonder eten stijgt meer in prijs dan ongezonder eten

18 januari 2018 | Thijs Jacobs

Gezondere voedingsmiddelen zijn in tien jaar tijd gemiddeld 22 procent duurder geworden, ongezondere producten stegen gemiddeld 13 procent in prijs. Suiker, snoep en ijs waren in 2017 zelfs goedkoper dan tien jaar eerder. Dat blijkt uit een nieuwe analyse die het CBS in samenwerking met het Voedingscentrum heeft uitgevoerd.

Gemiddeld stegen de prijzen van voedingsmiddelen in de winkels tussen 2007 en 2017 met 18 procent. Dat is iets meer dan de gemiddelde prijsstijging van alle goederen en diensten die de consument koopt (17 procent). Het Voedingscentrum heeft de productcategorieën van voedingsmiddelen en dranken zoals het CBS die voor de consumentenprijsindex gebruikt, ingedeeld naar een gezondere en ongezondere variant. Het CBS heeft daarvoor nieuwe prijsindexcijfers berekend.

Ongezondere keus steeg minder sterk in prijs

De prijsstijging van ongezondere voedingsmiddelen was lager dan die van gezondere producten. IJs, suiker en snoep waren in 2017 zelfs goedkoper dan in 2007. De prijzen van chips, sauzen en dressings stegen minder hard dan gemiddeld. De prijs van gerookt, gedroogd of gezouten vlees (zoals vleeswaren) steeg wel iets meer dan gemiddeld. 

Gezondere keuze steeg meer in prijs

Van alle gezondere producten is vooral halfvolle en magere melk duurder geworden: de gemiddelde winkelprijs was in 2017 bijna 60 procent hoger dan in 2007. Eieren zijn in tien jaar tijd 37 procent duurder geworden, vers fruit was in 2017 gemiddeld 28 procent duurder dan in 2007. Ook gedroogd fruit en noten stegen relatief veel in prijs. Verse groente steeg juist minder sterk in prijs dan gemiddeld (9 procent). 


De prijsstijging van groente en fruit is mede afhankelijk van weersinvloeden. Daardoor kunnen oogsten goed of minder goed zijn en dat is van invloed op de prijs die de consument uiteindelijk betaalt. De prijsstijging van melk in de winkels is onder meer een gevolg van gestegen prijzen bij de boeren. Daarnaast spelen handelsmarges, loonkosten en transportkosten een belangrijke rol in de ontwikkeling van de prijs die de consument voor voedingsmiddelen betaalt.

Gezondere dranken ook meer in prijs gestegen

Voor dranken geldt eenzelfde tendens als bij vaste voedingsmiddelen en zuivel. De gezondere dranken (water, koffie en thee) waren in 2017 gemiddeld 30 procent duurder dan in 2007. De prijsstijging van de overige, ongezondere dranken, was met 21 procent gemiddeld lager. Binnen deze groep was de prijsstijging van frisdranken en bier wel relatief hoog. 

Prijzen voeding in 2017 relatief sterk gestegen

De prijsstijging van voeding vergeleken met een jaar eerder was in 2017 met 2,7 procent relatief sterk. In de periode 2007-2017 is het maar één keer voorgekomen dat de prijzen op jaarbasis sterker stegen, namelijk in 2008. Gezondere voedingsmiddelen stegen in 2017 gemiddeld ruim twee keer zo sterk in prijs als ongezondere voedingsmiddelen. Vooral halfvolle en magere melk steeg het afgelopen jaar sterk in prijs.

De sterkere prijsstijging van gezondere voedingsmiddelen staat niet op zichzelf. In de periode van 2007 tot 2017 was de prijsstijging van gezondere voedingsmiddelen op jaarbasis in acht jaren hoger dan de prijsstijging van ongezondere voedingsmiddelen.

Bestedingen aan voeding

In 2016 werd 13 procent van de bestedingen door consumenten uitgegeven aan voedingsmiddelen en dranken voor thuisgebruik. Per inwoner kwam dat neer op gemiddeld 6,50 euro per dag, blijkt uit gegevens van de Nationale Rekeningen van het CBS. Volgens het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) kan een gemiddelde volwassene volgens de Schijf van Vijf eten voor zo’n 6 euro per dag; afhankelijk van geslacht, leeftijd en huishoudgrootte is dat bedrag lager of hoger.

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn ...

Interview Longread
Interview: waarom het woord 'gratis' niet werkt in de horeca

“Marketing wil je als horecaondernemer het liefst binnenboord houden.” Monique van Gevelt is daar duidelijk in en ze heeft een punt. Want je kúnt het ook zelf als je de tools kent en beheerst. “Het is het gemakkelijkst om de reguliere social media-kanalen in te zetten”...

Achtergronden KHN
KHN pleit voor noodfonds horecazaken na gedwongen sluiting

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) luidt de noodklok voor horecabedrijven die op last van de burgemeester gesloten zijn nadat er een geweldsincident bij hun zaak heeft plaatsgevonden. KHN vindt dat deze ondernemers gecompenseerd moeten worden uit een noodfonds van de overheid als na politieonderzoek...

Economie Achtergronden
Onderzoek: horeca laat sterke winstontwikkeling zien

De horeca heeft ook in 2017 sterk geprofiteerd van de verbeterde koopkracht. De omzetgroei kwam uit op 8% en werd breed gedragen: het aandeel van horecaondernemers met een stabiele of hogere omzet steeg naar 71%. De winstontwikkeling was met 20% erg sterk (+18% in 2016) en ruim beter dan het mkb-gem...

Regelgeving
Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID

Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) ervaart zelf in de horeca hoe lastig het is om de leeftijd van jongeren in te schatten. De landelijke actie NIXzonderID is vandaag gestart door staatssecretaris Paul Blokhuis (V...

Regelgeving
KHN: overheid moet horeca tegemoet komen in tijd of geld bij verbod rookruimten

Op 6 april jl. kondigde staatssecretaris Blokhuis van VWS aan dat hij rookruimten in de horeca over 2 jaar wil verbieden. Uit een enquête die door bijna 2500 leden van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is ingevuld, blijkt dat een verbod grote impact heeft. Horecaondernemers zien bij een verbo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: