Geen plastic rietjes meer in Rotterdams café

22 januari 2019 | Thijs Jacobs

In het Rotterdamse Metropole Café NRC is vanaf donderdag 24 januari de expositie ‘We Are Nature’ van fotografen Nicoline Rodenburg en Mireille Duiven te zien. De expo toont de onlosmakelijke verbondenheid van mens en natuur. De thema’s vervuiling en de balans in de natuur staan hier centraal.

De lancering van deze nieuwe expositie komt niet geheel onverwacht; deze maand start de toonaangevende Rotterdamse horecazaak immers met de introductie van bio rietjes in plaats van de plastic variant. “We zijn ons ervan bewust dat de mens het milieu schade toebrengt en daar moeten we met elkaar iets aan doen. In 2021 gaat het verbod op wegwerpplastic van kracht – daar kunnen we niet vroeg genoeg mee beginnen. Door onze rietjes te vervangen, komen er jaarlijks 123.500 minder rietjes in de afvalstroom terecht’’, aldus eigenaar Herman Hell.

Expositie We Are Nature

De expositie ‘We Are Nature’ toont de relatie tussen mens en natuur. Fotografen Nicoline Rodenburg en Mireille Duiven stellen de schoonheid en de bittere realiteit van deze verbondenheid centraal. De reeks foto’s laat twee kanten van het verhaal zien: enerzijds een positieve invalshoek waarbij het publiek wordt gestimuleerd één te zijn met de natuur. Anderzijds door te tonen dat de mens de natuur niet geeft wat het haar geeft. “Wij leven van én door de natuur. Door te verspillen en vervuilen, vervuilen we ook onszelf en vernietigen we onze toekomst. Want wij zíjn de natuur,” aldus Rodenburg. Deze maatschappelijk verantwoorde boodschap – in een vooruitstrevende stad als Rotterdam – ontlokt verrassende observaties. De opening van de expositie op 24 januari is voor iedereen toegankelijk vanaf 17:00 uur. Het werk van de fotografen hangt tot en met juni 2019 bij NRC.

Duurzaam bij Metropole Café NRC

De expositie ‘We Are Nature’ start precies op het moment dat de Rotterdamse horecagelegenheid begint met het verbannen van plastic rietjes. Duurzaamheid is een belangrijke pijler voor Metropole Café NRC. De afgelopen jaren zijn alle spoelbakken geautomatiseerd en is de onderneming overgegaan op energiezuinige ovens en volledige LED verlichting. Afgelopen zomer werd ook  het succesvolle vegan foodconcept ‘Viva Las Vegan’ gelanceerd om een alternatief te bieden naast vlees. Daarnaast heeft Metropole Café NRC een aanvraag ingediend bij Gemeente Rotterdam voor extra grondcontainers in de straat. Tot op heden is er immers geen mogelijkheid tot het scheiden van afval op de Witte de Withstraat. Inspelen op deze maatschappelijke ontwikkelingen maakt Metropole Café NRC een van de grootste vooruitstrevende zaken in Rotterdam.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: