Gasten betalen vaker met smartphone

13 oktober 2015 |
Gasten betalen vaker met smartphone<

De smartphone heeft de wereld veranderd. Vroeger gebruikte je een mobiele telefoon enkel als telefoon, maar de technologische
ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat je tegenwoordig een volwaardig kantoor op zak hebt. Sterker nog: de smartphone (zo heet de mobiele telefoon tegenwoordig) is ook nog eens een draagbaar media-apparaat en portemonnee. Vooral dat laatste aspect is sterk in ontwikkeling en behoeft wellicht wat uitleg.

Technologie is voor sommigen een gruwel; het is lastig bij te houden welke ontwikkelingen daadwerkelijk voor een efficiëntere bedrijfsvoering zorgen. De ‘digitale portemonnee’ in de smartphone is echter aan een niet te stuiten opmars bezig. Een jaar geleden werd Apple Pay gelanceerd in de Verenigde Staten, en zojuist is ook Android Pay gelanceerd, zodat ook Androidgebruikers met hun smartphone kunnen betalen. De NFC-chip in de smartphone maakt dit mogelijk. Gaan we een toekomst tegemoet zonder portemonnee en plastic pasjes? Het lijkt er sterk op. Banken proberen zelf services uit te rollen die op eenzelfde manier werken, alhoewel slechts 16 procent van de iPhone 6-bezitters ooit Apple Pay heeft uitgeprobeerd. Dit kan natuurlijk ook komen doordat vaak nog onduidelijk is of betalen met Apple Pay in een winkel of horecazaak mogelijk is. De grote Nederlandse banken richten zich overigens primair op Androidgebruikers; bezitters van een iPhone moeten wat langer wachten.

Pinnen blijft nog even goedkoper
Pinnen blijft op dit moment de meest gangbare en veilige manier van betalen. Apple Pay en Android Pay zijn in Nederland immers nog niet actief, ook omdat Apple de banken niet wil toestaan om programmatuur op de NFC-chip van de iPhone te zetten. Het bedrijf vraagt daarentegen wel 0,15% van alle transacties die met de gekoppelde creditcard worden verricht. Europese banken hebben (nog) geen baat bij het zakendoen met Apple, alhoewel het bedrijf heeft aangegeven dit jaar al in Europa actief te willen zijn. Het is dus wachten op een akkoord van de banken. ING heeft overigens al laten weten dat het 50 cent per maand gaat vragen voor mobiel betalen. Conclusie: vooralsnog is betalen met de pinpas nog het meest voor de hand liggend, maar dat komt vooral door de beperkingen die banken opleggen aan opkomende partijen, zoals Google en Apple en andersom. Gezien de kostenstructuur is dat vanuit het standpunt van de banken bezien terecht.

Gasten lopen weg
Als horecaondernemer moet je een goede infrastructuur ten aanzien van betalen kunnen aanbieden. Het accepteren van de meest gangbare betaalkaarten wordt als een vanzelfsprekendheid gezien door de gast. Met name internationale gasten betalen vaak en graag met de creditcard. Daarnaast gaat men tegenwoordig de deur uit zonder te controleren of er genoeg geld in de portemonnee zit: pinnen wordt immers als normaal ervaren. Wanneer er in je zaak niet gepind kan worden, dan wordt er enkel besteld waarvoor genoeg cash op zak is, of – erger nog - de gast loopt weg… Op zoek naar een zaak die pinnen wél faciliteert.

Contactloos betalen
Contactloos betalen is een techische mogelijkheid die aan populariteit wint. Nu heeft ongeveer een kwart van de ondernemers een betaalautomaat in huis die hiervoor geschikt is. Het voordeel? Betalen gaat 10 seconden sneller dan met de conventionele pinmethode en de extra service wordt door veel gasten als prettig ervaren. Veel aanbieders van betaalautomaten bieden een omruilservice, waarbij een oude betaalautomaat omgeruild kan worden voor een nieuwe; vaak met wel enkele honderden euro’s voordeel. De nieuwe terminals maken contactloos betalen met zowel de pinpas als de smartphone mogelijk. Bovendien is contactloos betalen goedkoper per transactie. De investering kan zich dus terugverdienen.

Conclusie?
Betalen met pin en creditcard is een service die je eigenlijk wel moet aanbieden als horecaondernemer. Contactloos betalen is aan een opmars bezig en binnenkort gaan ook Android Pay en Apple Pay de betaalmarkt betreden. Als je jezelf de vraag stelt of jouw betaalvoorzieningen wel up-to-date zijn, dan is het raadzaam om je leverancier om extra informatie te vragen.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt en duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Columns Blog
De kroon op je werk

Soms duizelt het mij van de ranglijsten in onze branche. Zo heb je de beste van de beste volgens de Lekker, GaultMillau of Michelingids. De verkiezing van de leukste, smakelijkste of meest duurzame. Dan draait het weer om het fraaiste design, beste concept of zit je in een competitie om de hoogste o...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

Personalia
Van Duijnen Groep neemt Horecatechniek Nederland over

Van Duijnen Groep, onder andere eigenaar van Van Duijnen Horeca Service (VDHS) te Almere, (marktleider in Nederland op het gebied van drank-technische installaties en tapautomatisering voor de horeca), neemt per 1 november 2019 het Amsterdamse Horecatechniek Nederland over. De overname komt voort ui...

Bier
Nederlands Bockbier uniek in de wereld

Zodra de bladeren aan de bomen beginnen te kleuren, hunkert de Nederlandse bierliefhebber naar een zacht en verwarmend Bockbier. Met zo’n heerlijk roodbruin gekleurd biertje met karamelachtige aroma’s doorstaat de Nederlander al jaren elke herfststorm. En daarin is ons land uniek, zo con...

Economie KHN
Mark Rutte bespreekt pijnpunten met horecatop; OTA's, WAB en toerisme

De Nederlandse horecatop verzamelde zich gisteren in Den Haag. Niet op het Malieveld om te demonstreren, maar in het Mauritshuis om te discussiëren over de toekomst van de branche. Samen met premier Mark Rutte werden de uitdagingen besproken tijdens het allereerste Meesterwerkevent van de Konin...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: