Gasten betalen vaker met smartphone

13 oktober 2015 |
Gasten betalen vaker met smartphone<

De smartphone heeft de wereld veranderd. Vroeger gebruikte je een mobiele telefoon enkel als telefoon, maar de technologische
ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat je tegenwoordig een volwaardig kantoor op zak hebt. Sterker nog: de smartphone (zo heet de mobiele telefoon tegenwoordig) is ook nog eens een draagbaar media-apparaat en portemonnee. Vooral dat laatste aspect is sterk in ontwikkeling en behoeft wellicht wat uitleg.

Technologie is voor sommigen een gruwel; het is lastig bij te houden welke ontwikkelingen daadwerkelijk voor een efficiëntere bedrijfsvoering zorgen. De ‘digitale portemonnee’ in de smartphone is echter aan een niet te stuiten opmars bezig. Een jaar geleden werd Apple Pay gelanceerd in de Verenigde Staten, en zojuist is ook Android Pay gelanceerd, zodat ook Androidgebruikers met hun smartphone kunnen betalen. De NFC-chip in de smartphone maakt dit mogelijk. Gaan we een toekomst tegemoet zonder portemonnee en plastic pasjes? Het lijkt er sterk op. Banken proberen zelf services uit te rollen die op eenzelfde manier werken, alhoewel slechts 16 procent van de iPhone 6-bezitters ooit Apple Pay heeft uitgeprobeerd. Dit kan natuurlijk ook komen doordat vaak nog onduidelijk is of betalen met Apple Pay in een winkel of horecazaak mogelijk is. De grote Nederlandse banken richten zich overigens primair op Androidgebruikers; bezitters van een iPhone moeten wat langer wachten.

Pinnen blijft nog even goedkoper
Pinnen blijft op dit moment de meest gangbare en veilige manier van betalen. Apple Pay en Android Pay zijn in Nederland immers nog niet actief, ook omdat Apple de banken niet wil toestaan om programmatuur op de NFC-chip van de iPhone te zetten. Het bedrijf vraagt daarentegen wel 0,15% van alle transacties die met de gekoppelde creditcard worden verricht. Europese banken hebben (nog) geen baat bij het zakendoen met Apple, alhoewel het bedrijf heeft aangegeven dit jaar al in Europa actief te willen zijn. Het is dus wachten op een akkoord van de banken. ING heeft overigens al laten weten dat het 50 cent per maand gaat vragen voor mobiel betalen. Conclusie: vooralsnog is betalen met de pinpas nog het meest voor de hand liggend, maar dat komt vooral door de beperkingen die banken opleggen aan opkomende partijen, zoals Google en Apple en andersom. Gezien de kostenstructuur is dat vanuit het standpunt van de banken bezien terecht.

Gasten lopen weg
Als horecaondernemer moet je een goede infrastructuur ten aanzien van betalen kunnen aanbieden. Het accepteren van de meest gangbare betaalkaarten wordt als een vanzelfsprekendheid gezien door de gast. Met name internationale gasten betalen vaak en graag met de creditcard. Daarnaast gaat men tegenwoordig de deur uit zonder te controleren of er genoeg geld in de portemonnee zit: pinnen wordt immers als normaal ervaren. Wanneer er in je zaak niet gepind kan worden, dan wordt er enkel besteld waarvoor genoeg cash op zak is, of – erger nog - de gast loopt weg… Op zoek naar een zaak die pinnen wél faciliteert.

Contactloos betalen
Contactloos betalen is een techische mogelijkheid die aan populariteit wint. Nu heeft ongeveer een kwart van de ondernemers een betaalautomaat in huis die hiervoor geschikt is. Het voordeel? Betalen gaat 10 seconden sneller dan met de conventionele pinmethode en de extra service wordt door veel gasten als prettig ervaren. Veel aanbieders van betaalautomaten bieden een omruilservice, waarbij een oude betaalautomaat omgeruild kan worden voor een nieuwe; vaak met wel enkele honderden euro’s voordeel. De nieuwe terminals maken contactloos betalen met zowel de pinpas als de smartphone mogelijk. Bovendien is contactloos betalen goedkoper per transactie. De investering kan zich dus terugverdienen.

Conclusie?
Betalen met pin en creditcard is een service die je eigenlijk wel moet aanbieden als horecaondernemer. Contactloos betalen is aan een opmars bezig en binnenkort gaan ook Android Pay en Apple Pay de betaalmarkt betreden. Als je jezelf de vraag stelt of jouw betaalvoorzieningen wel up-to-date zijn, dan is het raadzaam om je leverancier om extra informatie te vragen.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: