FNV is het beu en wil verbetering situatie horecamedewerkers

17 mei 2017 | Thijs Jacobs

Laag loon, overuren die niet uitbetaald worden en te hoge werkdruk. FNV Horeca vindt dat hier iets aan gedaan moet worden. Daarom is de campagne Horeca verdient beter ( horecaverdientbeter.nl ) gestart om aandacht te vragen voor de situatie van horecamedewerkers. Zij hebben recht op een beter loon en fatsoenlijke afspraken, zodat ze hun werk met plezier kunnen uitvoeren.

Horeca slechtst betaalde sector van Nederland

Het ontbreken van een cao zorgt ervoor dat horecamedewerkers al ruim drie jaar geen loonsverhoging hebben ontvangen en daarmee is de horeca de slechtst betaalde sector van Nederland. Daarbij zorgt het niet hebben van een cao voor ingewikkelde situaties voor horecamedewerkers.

Gezamenlijk belang medewerkers en werkgevers centraal

Voor een gezonde sector zijn goed gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers noodzakelijk. Zij dragen substantieel bij aan het succes van een bedrijf. Zonder fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden is dit niet haalbaar. Het gezamenlijk belang van werkgevers en medewerkers staat tijdens de campagne centraal, voortgekomen uit het Manifest van FNV Horecabond 2016. FNV Horeca wil nog steeds met horecawerkgevers in gesprek over goede collectieve afspraken.

Horecamedewerkers verdienen beter loon en fatsoenlijke afspraken

Met de campagne wil FNV Horeca waardering tonen voor hardwerkende horecamedewerkers en aangeven dat ook zij verdienen wat alle medewerkers verdienen, een beter loon en fatsoenlijke afspraken. Gedurende de campagne zullen verhalen van medewerkers centraal staan. Horecamedewerkers die willen laten zien dat zij stáán voor verbeteringen. Tijdens de zomer zullen er diverse acties plaatsvinden rondom drie belangrijke thema’s: loon, werktijden en scholing. De campagne wordt maandag 25 september afgesloten met ‘De dag van de Horecamedewerker’.

Loontabel

Horecamedewerkers hebben net als medewerkers in andere sectoren recht op een goed salaris. Daarom heeft FNV Horeca een loontabel ontwikkeld, met 4,75% loonsverhoging tot en met 2016, die horecamedewerkers kunnen inzetten bij het maken van loonafspraken. Deze loontabel is een tussenoplossing. FNV Horeca streeft er natuurlijk naar om weer met werkgevers om de tafel te gaan over het opstellen van een cao voor de sector als geheel of delen daarvan.

Documenten: 

LoontabelFNVHoreca2017.pdf 

ManifestFNVHorecabond29122016.pdf 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Interview
Maggie Blue: All-day (and night) concept in Alphen aan den Rijn [video]

Van lunch tot dj’s en livemuziek op de vrijdag- en zaterdagavonden: Maggie Blue in Alphen aan den Rijn heeft het allemaal. Sinds 24 juli 2017 zijn de deuren van Maggie Blue geopend. Sindsdien hebben ze erg veel gedaan om uniek te zijn, maar ook aanspreekbaar en inspirerend voor gasten. Mike, (...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: