FNV Horeca: 'Overleg horeca-cao verloopt zeer moeizaam'

13 oktober 2017 | Roy Spijker

Donderdag 12 oktober zaten FNV Horeca, CNV Vakmensen en KHN om tafel voor de tweede ronde van de cao-onderhandelingen voor een nieuwe cao horeca. Het overleg verliep zeer moeizaam.

De standpunten van FNV Horeca en KHN liggen ver uit elkaar. Ook is er veel onbegrip. FNV Horeca heeft nog eens duidelijk gemaakt wat haar inzet is. Een forse loonsverhoging, fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en goede scholing voor horecamedewerkers. KHN geeft aan dat er weinig ruimte is. Daarmee lijkt een akkoord voor een nieuwe cao horeca nog ver weg.

Overleg met de achterban
FNV Horeca gaat nu eerst overleggen met haar cao-commissie. Dit overleg vindt plaats op maandag 23 oktober. Daarna praten de onderhandelingspartijen verder op maandag 30 oktober. 

FNV Horeca eist een forse loonsverhoging
Het zal niemand verbazen dat een substantiële loonverhoging voor FNV Horeca het belangrijkste onderdeel is van de onderhandelingen. Er moet een minimale loonsverhoging komen van 4,75% voor medewerkers die sinds het aflopen van de oude cao horeca in 2014 geen loonsverhoging hebben gehad. Mochten medewerkers in die drie jaar een of meerdere loonsverhogingen hebben gehad, dan wordt dat percentage in mindering gebracht van die 4,75%. Daarbovenop komt dan nog 3,5% voor alle medewerkers.

KHN wil dat hun AVR (Arbeidsvoorwaardenreglement) verheven wordt tot een cao met hier en daar wat plusjes. En een aparte regeling voor seizoenswerk en meer flex. Voor FNV Horeca staat vast dat de nieuwe cao geen verslechtering moet zijn ten opzichte van de oude cao en een substantiële loonsverhoging is cruciaal.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: