FNV Horeca: extreem banenverlies in de horeca

23 maart 2021 | Redactie

De nieuwste banencijfers van het CBS voor de horeca stemmen FNV Horeca enorm verdrietig. Sinds de start van de coronacrisis zijn bijna 90.000 horecamedewerkers de sector uitgestroomd, waarvan het grootste deel sinds de tweede lockdown.

Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca: "Deze leegloop is funest voor de horeca. Nu zijn de coronamaatregelen nog de grootste vijand van de horeca, maar door de massale uitstroom van horecamedewerkers is dit straks het immense personeelstekort. Als de horecabedrijven hun deuren weer mogen openen – wanneer dit ook moge zijn – is het zoeken met een lantaarntje naar medewerkers die de zaak weer kunnen opbouwen."

Extreem banenverlies

Veel horecamedewerkers hadden graag in de horeca willen blijven werken omdat hun hart daar ligt.  Echter, het gebrek aan zekerheid en onvoldoende financiële middelen bij hun werkgever heeft velen doen besluiten de sector toch te verlaten. Vlek: “Wij betreuren het extreme banenverlies in de horeca en vinden dat de overheid hier debet aan is. Het voortdurende gebrek aan perspectief en de ontoereikende tegemoetkoming in de loonkosten terwijl er sprake is van een verplichte sluiting, hebben deze negatieve ontwikkeling in de hand gewerkt.” FNV Horeca verzoekt de overheid dan ook om de NOW te verhogen naar 100% van de loonkosten, om op deze manier de overgebleven horecamedewerkers in dienst te kunnen houden.

Broodnodig perspectief

Vlek: “We willen de hoop niet opgeven, maar worden er wel moedeloos van dat horecamedewerkers keer op keer een worst wordt voorgehouden als het gaat om het openen van de deuren.  Zowel huidige medewerkers als medewerkers in spé hebben enorme behoefte om hun toekomst vorm te geven op basis van realistische vooruitzichten. Willen zij, ondanks alle negatieve vooruitzichten, in de sector blijven werken of een opleiding tot horecamedewerker gaan volgen?”

Veel studenten lijken deze keus inmiddels al gemaakt te hebben door gebrek aan perspectief en te kiezen voor zekerheid: op de mbo-horecaopleidingen is het aantal aanmeldingen voor het schooljaar 2021-2022 met 75% gedaald. Dit betekent dat een hele lichting potentieel nieuw talent verloren is gegaan en er waarschijnlijk pas vanaf het schooljaar 2022-2023 - dus pas over anderhalf jaar - weer volwaardig opgeleid zal worden. Talent dat broodnodig is om de horeca de komende jaren weer op de rails te krijgen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: