Evenement organiseren, simpel of niet?

19 december 2018 | Michèl Kaptein

Toen ik kortgeleden met een leuk gezelschap over een kerstmarkt wandelde, kon ik het niet laten er even bij stil te staan. Dit soort initiatieven kunnen de lokale (horeca)ondernemers namelijk een flinke ‘boost’ geven. Winkeliers en horecaondernemers slaan dan ook steeds vaker de handen ineen. Daarbij doen de kerstmarkten, maar ook andere evenementen hun intrede in Nederland en trekken vele bezoekers. Maar waar moet u vooral aan denken bij het organiseren van een kerstmarkt, braderie of ander evenement?

First things first: de evenementenvergunning

Kijk allereerst of voor het voorgenomen evenement een vergunning nodig is op grond van de Algemene plaatselijke verordening (APV) van uw gemeente. In sommige gevallen volstaat een melding, maar dat is wel afhankelijk gesteld van een aantal voorwaarden, bijvoorbeeld de omvang van het aantal te verwachten bezoekers. Let daarbij op dat een vergunningaanvraag of een melding ruim voor de geplande aanvangsdatum moet zijn ingediend. De gemeente moet de tijd hebben om de aanvraag/melding te kunnen beoordelen.

Pakt u het helemaal groots aan, dan kan het zo zijn dat het evenement moet worden aangemeld voor de evenementenkalender, want grote evenementen binnen de regio moeten op elkaar afgestemd worden. Gemeentelijke regels over evenementen kunnen van elkaar verschillen. Neem dan ook tijdig contact op met uw gemeente.

“Wie denkt al aan de slag te kunnen met een evenementenvergunning kan bedrogen uitkomen...”

Vergeet het bestemmingsplan niet!

Wie denkt al aan de slag te kunnen met alleen een evenementenvergunning op zak, kan bedrogen uitkomen. Een evenement zoals een kerstmarkt kan namelijk in strijd zijn met het ter plaatste geldende bestemmingsplan. Zo kan het zijn dat wanneer het bestemmingsplan op de beoogde locatie geen evenement toestaat, hier geen kerstmarkt of ander evenement georganiseerd mag worden. Hierop geldt wel een uitzondering. Dat is wanneer het evenement zó incidenteel en kortdurend is, waardoor het geen strijd met de bestemming oplevert (bijvoorbeeld een enkele uren durende vlooienmarkt). Een kerstmarkt zal dus doorgaans wel binnen de bestemming moeten passen, al helemaal omdat ook de opbouw en afbouw van het evenement bij de beoordeling wordt betrokken.

Voor evenementen die langer duren kan een relatief eenvoudige omgevingsvergunning worden verleend (denk wel aan de doorlooptijd). Geen reden om meteen af te haken, maar bedenk wel dat de ruimtelijke aanvaardbaarheid moet worden beoordeeld.

Een drankje erbij?

Wie op een evenement zoals een kerstmarkt alcoholhoudende dranken wil schenken, heeft daarvoor op grond van de Drank- en Horecawet een ontheffing nodig. Voor het schenken van alcoholhoudende dranken is normaal gesproken een DHW-vergunning vereist, maar wanneer het schenken van alcoholhoudende dranken maar een korte periode betreft, kan hiervoor door de gemeente ontheffing worden verleend. Het gaat dan om locaties van zeer tijdelijke aard en het verstrekken van alleen zwak-alcoholhoudende dranken.

En dan is het klaar, toch?

Zijn deze vergunningen, ontheffingen en overige toestemmingen in bezit, dan zou het goed moeten komen. Dat na vergunningverlening toch nog wat geharrewar kan ontstaan, blijkt uit tal van uitspraken van de rechter. Niet iedereen vindt een (kerst)markt of voorjaarsbraderie namelijk een leuk idee en daarom worden soms de gekste bezwaren aangedragen. Binnenkort zullen we een aantal opmerkelijke gerechtelijke uitspraken met u delen.

Kortom...

Bovenstaande is niet bedoeld om te ontmoedigen! Integendeel. Maar het is wel belangrijk om op de hoogte te zijn van de verschillende benodigde vergunningen en toestemmingen. Het zou namelijk zonde zijn als de braderie of markt al in het water valt voordat het begonnen is. Denk daarom ruim van tevoren na over de omvang en wat u wil organiseren. Neem ook contact op met de gemeente en spreek uw plannen door. Zo voorkomt u dat deze administratieve ‘rompslomp’ teveel wordt. Ikzelf ben in ieder geval helemaal in de kerststemming gekomen door de kerstmarkt! Volgend jaar weer?

Deze bijdrage is geschreven door Michèl Kaptein (links op de foto). Hij is werkzaam bij Catch Legal, dat bestaat uit een team van gedreven juristen. Op het gebied van horeca bezit Catch Legal veel expertise en op dit vlak staan ze horecaondernemers dagelijks bij. Meer info: www.catchlegal.nl

Klik hier voor de overige bijdragen van Catch Legal

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: daarom neem ik mijn kinderen niet mee naar zo'n café

In de maartuitgave van De CaféKrant schreef ik in mijn voorwoord over kinderen in het café. Ik bezocht café De Twee Spieghels in Leiden, waar kinderen pas welkom zijn als ze zelfstandig op een barkruk kunnen klimmen. Dat is niet ingegeven door kinderhaat of iets dergelijks, maar...

trends Bier
Gaan algoritmes het bierassortiment bepalen?

Een team van 160 wetenschappers is bezig met het ontwikkelen van een algoritme wat klanten kan adviseren wat zij moeten bestellen. Brouwerijketen AB InBev kreeg de inspiratie voor dit idee vanuit de streamingwebsite Netflix. Netflix beveelt kijkers nieuwe series en films aan door middel van het verz...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Opening
De Horeca Academie opent een nieuwe vestiging in Houten

De Horeca Academie en het landelijk opererende SVO zijn al jaren partners in het verzorgen van horeca opleidingen en gaan nu een nieuwe vestiging openen in Houten. De Horeca Academie gaat per september 2019 van start met de aanbieding van de volgende opleidingen: kok, Zelfstandig werkend kok, Horeca...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: