Europa kritisch over toilethygiëne

11 april 2013
Europa kritisch over toilethygiëne

Toilethygiëne in de Europese horeca krijgt van haar bezoekers geen hoog cijfer. Acht van de tien Europeanen geeft aan toiletruimtes in restaurants en hotels vies te vinden. Maar ook bars
(33 procent), clubs (26 procent) en fastfood restaurants (22 procent) blijken een slechte hygiëne te hebben.

*Bars en tankstations*
In Nederland zijn het vooral bars en tankstations die een vieze indruk achterlaten. Bijna 70 procent gaat liever niet naar het toilet wanneer deze vies is. Deze cijfers komen voort uit onderzoek van Tork naar toiletgewoonten en hygiëne onder ruim achtduizend Europeanen.

*De top vier ergernissen*
De top vier ergernissen van horecatoiletten volgens Nederlanders zijn:
1. Vies toilet (89 procent)
2. Slechte geur (59 procent)
3. Vieze vloer (57 procent)
4. Ontbreken toiletpapier (50 procent)

*De top vier waarderingen*
Producten die Nederlanders het meest waarderen op een horecatoilet zijn:
1. Toiletpapier (75 procent)
2. Zeep (48 procent)
3. Papieren handdoekjes (45 procent)
4. Desinfectie gel (42 procent)

*Cijfers uit het onderzoek*
Uit het onderzoek blijkt dat 84 procent van de Nederlanders ontevreden is met de hygiëne van horecatoiletten. De Finnen (93 procent) zijn het minst te spreken over de hygiëne op horecatoiletten, gevolgd door de Zweden (88 procent) en de Fransen (88 procent). Twee derde van de Nederlanders waardeert de horecatoiletten in eigen land meer dan de voorzieningen in het buitenland.

*Het onderzoek*
In het survey-onderzoek, uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Cint/Snabba Svar in opdracht van Tork, werden 8.181 Europese respondenten ondervraagd over hun beleving van de hygiëne van horecatoiletten. De landen Zweden, Finland, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Polen, België en Nederland zijn opgenomen in het onderzoek.

~Myrtille Vromans~

Overig nieuws