Er wordt bewuster bier gedronken

14 augustus 2018 | David Bakker

De Nederlandse consument duikt steeds dieper in de mogelijkheden van een divers bieraanbod. Hoewel pils nog altijd de onbetwiste leider is in het schap, is er een aanhoudende populariteit van speciaalbier en alcoholvrije en -arme bieren.

Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Nationaal Bieronderzoek onder 1.000 bierdrinkende Nederlanders van Nederlandse Brouwers. Het onderzoek naar biertrends laat zien dat de bierdrinker bewuster kiest voor een bier. Blond bier wint terrein en deelt de eerste plek met jarenlange favoriet witbier binnen de speciaalbieren. Vrouwen staan door het huidige aanbod steeds meer open voor andere bieren dan twee jaar geleden. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van bier- & foodpairing worden omarmd.

Hoewel pils al jarenlang het meest gedronken bier is onder bierdrinkende Nederlanders wordt de populariteit van ons gerstenat steeds meer bepaald door de keuze in alcoholvrije en -arme bieren. Bijna de helft (45 procent) van de bierdrinkers kiest weleens bewust voor bier met minder alcohol. De helft (52 procent) ziet daarbij alcoholvrij bier als een goed alternatief voor andere alcoholvrije dranken. “De populariteit van alcoholvrij bier kunnen we wijten aan een samenspel tussen de bewustere consument en het steeds bredere aanbod binnen het segment. Daardoor kan de consument ook meer varianten uitproberen”, stelt Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers.

Speciaalbier: blond bier wint terrein

Daarnaast kiezen bierdrinkende Nederlanders vaker voor speciaalbier. Vier op de vijf bierdrinkers gaat weleens voor een speciaalbier, waarbij men dit jaar steeds vaker kiest voor blond bier. Dit speciaal bier deelt samen met witbier de eerste plek, gevolgd door tripel, abdijbier, herfst bokbier en weizenbier. De belangrijkste reden voor de keuze voor een speciaalbier is de smaak (69 procent) en afwisseling (39 procent), maar ook opvallend, steeds meer vanwege het lokale karakter.

Juist vrouwen gaan meer variëren

De almaar groeiende keuze in het bierschap wordt gezien. Circa driekwart van de bierdrinkers vindt dat er nu meer diversiteit in het bieraanbod is dan twee jaar geleden. Door het huidige aanbod besluit de helft vaker een ander bier te proberen dan twee jaar geleden. Variëren in bier is lang geen mannenzaak meer. Meer dan de helft (54 procent) van de vrouwen kiest juist vaker voor een ander bier dan twee jaar geleden, terwijl dit voor 42 procent van de mannen het geval is. Ook kiezen vrouwen door het huidige aanbod nu vaker voor bier dan voor een andere (alcoholische) drank (43 om 35 procent).

Bewust genieten

“Het onderzoek laat zien dat de consument zich bewuster wordt van de veelzijdigheid van bier. Men verkent stapsgewijs de verschillende dimensies van een glas bier zoals smaak, alcoholvrij of -arm en afkomst”, aldus Cees-Jan Adema. “De consument kiest per gelegenheid het meest passende bier. Zo wordt de alcoholvrije variant niet alleen gedronken omdat er nog gereden moet worden, maar ook omdat het wordt gezien als lekker alternatief voor als je even geen alcohol wilt drinken. En vergeet niet, het groeiende aanbod van en vraag naar speciaalbieren mét een lager alcoholpercentage zegt ook iets over de wens van de bierdrinker om bewuster te genieten.”

Nederlander wil advies, maar kiest nog op basis van ervaring en gevoel

De Nederlandse bierconsument gaat dus steeds bewuster om met de bierkeuze. Dit komt ook tot uiting in het matchen van (speciaal)bier en food. Circa een op de vier kiest soms specifiek voor een bepaald bier bij het eten en bijna een vijfde (18 procent) serveert weleens een passend bier als hij gasten heeft. Daarnaast vindt de bierdrinker het fijn om advies te krijgen over het combineren van bier en food. Twee vijfde van de bierdrinkers stelt een passend bieradvies bij het eten in horecagelegenheden op prijs en 42 procent vindt het logisch als er naast wijnadvies ook bieradvies op de menukaart staat.

Hoewel bieradvies dus wenselijk is, kiest meer dan de helft (51 procent) een bepaald bier bij het eten vanuit zijn eigen kennis, en maakt twee vijfde deze keuze op gevoel. Slechts 13 procent vraagt actief advies in de horeca. “Bewust genieten wordt steeds meer de norm. Ik zie dit in de praktijk. Voor elk moment, maar ook voor elk gerecht is er wel een passend bier”, stelt Arvid Bergström, chef-kok, biersommelier én voorzitter van het Nederlands Gilde der Biersommeliers.

Meer experimenteren

“De consument moet de verschillende aroma’s, smaken en geuren van bier nog verder leren kennen. Men experimenteert hiermee, maar heeft nog een smakelijke wereld te ontdekken, vervolgt Bergström. “Passend bieradvies in de horeca, aanduiding van biercategorieën in het schap maar ook nieuwe bier & food-apps als de Bier Butler kunnen daarbij een uitkomst bieden. Het zorgt ervoor dat op een laagdrempelige manier advies wordt gegeven over een passend bier bij een gerecht. Het opent nieuwe deuren en laat je verrassen”, aldus Bergström.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: