Er wordt bewuster bier gedronken

14 augustus 2018 | David Bakker
Er wordt bewuster bier gedronken

De Nederlandse consument duikt steeds dieper in de mogelijkheden van een divers bieraanbod. Hoewel pils nog altijd de onbetwiste leider is in het schap, is er een aanhoudende populariteit van speciaalbier en alcoholvrije en -arme bieren.

Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Nationaal Bieronderzoek onder 1.000 bierdrinkende Nederlanders van Nederlandse Brouwers. Het onderzoek naar biertrends laat zien dat de bierdrinker bewuster kiest voor een bier. Blond bier wint terrein en deelt de eerste plek met jarenlange favoriet witbier binnen de speciaalbieren. Vrouwen staan door het huidige aanbod steeds meer open voor andere bieren dan twee jaar geleden. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van bier- & foodpairing worden omarmd.

Hoewel pils al jarenlang het meest gedronken bier is onder bierdrinkende Nederlanders wordt de populariteit van ons gerstenat steeds meer bepaald door de keuze in alcoholvrije en -arme bieren. Bijna de helft (45 procent) van de bierdrinkers kiest weleens bewust voor bier met minder alcohol. De helft (52 procent) ziet daarbij alcoholvrij bier als een goed alternatief voor andere alcoholvrije dranken. “De populariteit van alcoholvrij bier kunnen we wijten aan een samenspel tussen de bewustere consument en het steeds bredere aanbod binnen het segment. Daardoor kan de consument ook meer varianten uitproberen”, stelt Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers.

Speciaalbier: blond bier wint terrein

Daarnaast kiezen bierdrinkende Nederlanders vaker voor speciaalbier. Vier op de vijf bierdrinkers gaat weleens voor een speciaalbier, waarbij men dit jaar steeds vaker kiest voor blond bier. Dit speciaal bier deelt samen met witbier de eerste plek, gevolgd door tripel, abdijbier, herfst bokbier en weizenbier. De belangrijkste reden voor de keuze voor een speciaalbier is de smaak (69 procent) en afwisseling (39 procent), maar ook opvallend, steeds meer vanwege het lokale karakter.

Juist vrouwen gaan meer variëren

De almaar groeiende keuze in het bierschap wordt gezien. Circa driekwart van de bierdrinkers vindt dat er nu meer diversiteit in het bieraanbod is dan twee jaar geleden. Door het huidige aanbod besluit de helft vaker een ander bier te proberen dan twee jaar geleden. Variëren in bier is lang geen mannenzaak meer. Meer dan de helft (54 procent) van de vrouwen kiest juist vaker voor een ander bier dan twee jaar geleden, terwijl dit voor 42 procent van de mannen het geval is. Ook kiezen vrouwen door het huidige aanbod nu vaker voor bier dan voor een andere (alcoholische) drank (43 om 35 procent).

Bewust genieten

“Het onderzoek laat zien dat de consument zich bewuster wordt van de veelzijdigheid van bier. Men verkent stapsgewijs de verschillende dimensies van een glas bier zoals smaak, alcoholvrij of -arm en afkomst”, aldus Cees-Jan Adema. “De consument kiest per gelegenheid het meest passende bier. Zo wordt de alcoholvrije variant niet alleen gedronken omdat er nog gereden moet worden, maar ook omdat het wordt gezien als lekker alternatief voor als je even geen alcohol wilt drinken. En vergeet niet, het groeiende aanbod van en vraag naar speciaalbieren mét een lager alcoholpercentage zegt ook iets over de wens van de bierdrinker om bewuster te genieten.”

Nederlander wil advies, maar kiest nog op basis van ervaring en gevoel

De Nederlandse bierconsument gaat dus steeds bewuster om met de bierkeuze. Dit komt ook tot uiting in het matchen van (speciaal)bier en food. Circa een op de vier kiest soms specifiek voor een bepaald bier bij het eten en bijna een vijfde (18 procent) serveert weleens een passend bier als hij gasten heeft. Daarnaast vindt de bierdrinker het fijn om advies te krijgen over het combineren van bier en food. Twee vijfde van de bierdrinkers stelt een passend bieradvies bij het eten in horecagelegenheden op prijs en 42 procent vindt het logisch als er naast wijnadvies ook bieradvies op de menukaart staat.

Hoewel bieradvies dus wenselijk is, kiest meer dan de helft (51 procent) een bepaald bier bij het eten vanuit zijn eigen kennis, en maakt twee vijfde deze keuze op gevoel. Slechts 13 procent vraagt actief advies in de horeca. “Bewust genieten wordt steeds meer de norm. Ik zie dit in de praktijk. Voor elk moment, maar ook voor elk gerecht is er wel een passend bier”, stelt Arvid Bergström, chef-kok, biersommelier én voorzitter van het Nederlands Gilde der Biersommeliers.

Meer experimenteren

“De consument moet de verschillende aroma’s, smaken en geuren van bier nog verder leren kennen. Men experimenteert hiermee, maar heeft nog een smakelijke wereld te ontdekken, vervolgt Bergström. “Passend bieradvies in de horeca, aanduiding van biercategorieën in het schap maar ook nieuwe bier & food-apps als de Bier Butler kunnen daarbij een uitkomst bieden. Het zorgt ervoor dat op een laagdrempelige manier advies wordt gegeven over een passend bier bij een gerecht. Het opent nieuwe deuren en laat je verrassen”, aldus Bergström.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Corona
Download hier de werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Wet- en regelgeving Interview
Let op: wijzigingen in de wetgeving voor de horeca

Op het kantoor van Catch Legal werken juristen aan allerhande kwesties die betrekking hebben op bestuursrecht en omgevingsrecht. Binnen dit domein vallen veel zaken die voor horecaondernemers van belang zijn, want bijna alles waarbij je te maken krijgt met de overheid, valt hierbinnen. Van verbouwin ...

Financieel Horeca & Belasting
De 3 meest gebruikte ondernemingsvormen in de horeca

In het artikel ‘'Hoe wordt de winst van uw café belast? Leer het hier!’ vertellen wij u alles over de belasting die u betaalt over de winst van uw horecaonderneming. Of u vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting moet betalen, is afhankelijk van de rechtsvorm waarmee u uw o ...

Columns Drinks
Column Richard Moerkerk: Daten met een bier

Bij ons, in Proeflokaal De Boom, wordt veel gedate. Normaal gesproken dan, uiteraard. Maar dat we nu gesloten zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat er op het moment helemaal niet gedate wordt natuurlijk. Wandelen is helemaal hot en ik denk dat aankomende stelletjes sneller thuis afspreken, waar ze an ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: