Dutch Beer Challenge op 21 maart

22 januari 2018 | David Bakker

Op woensdag 21 maart 2018 wordt Rotterdam voor de vierde keer het hoppige en moutige epicentrum van Nederland. De vierde editie van de ‘Dutch Beer Challenge’ (powered by Mitra) zal dan plaatsvinden in debatcentrum Arminius. Alle ruim 500 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders worden uitgenodigd om met een of meer van hun bieren deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd. De inschrijving gaat 22 januari 2018 open. De vraag is: welk bier wordt de opvolger van Bloedbroeder van Kompaan, het Beste Bier van Nederland in 2017?

 

Het aantal brouwerijen in Nederland is afgelopen jaren opnieuw gegroeid tot ruim 500. De Dutch Beer Challenge is een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s. Tijdens de vorige editie van de Dutch Beer Challenge waren er bijna 300 Nederlandse bieren in competitie, waarna er 17 een gouden, 17 een zilveren en 22 een bronzen medaille wonnen. Voor de vierde editie in 2018 rekent de organisatie weer op een groei van het aantal ingezonden bieren.

Vakkundige juryleden

Er is een gemengde aanwezigheid op 21 maart 2018 van zowel Nederlandse onafhankelijke bierexperts en keurmeesters als internationale specialisten. Deze juryleden proeven blind in verschillende bier-hoofdcategorieën met 25 subcategorieën, zoals pils, saison, licht en zwaar blond, pale ale, IPA, licht en zwaar donker, bock en dubbelbock, stout/porter, gerstewijn, witbier en weizen, fruitbieren en houtgelagerde bieren. Er zijn gezien de ontwikkelingen in de bierwereld drie stijlen toegevoegd/gesplist te weten: alcoholvrij/-arm, stout en imperial stout en zwaar blond en tripel. De bieren die bekroond worden op de Dutch Beer Challenge kunnen rekenen op een grote mediabelangstelling en internationale erkenning. De gelauwerde bieren krijgen promotie van de (inter)nationale en regionale media. Slijterijketen Mitra heeft zich als hoofdsponsor verbonden aan de Dutch Beer Challenge.

Prijsuitreiking op 4 april

De wedstrijdleiding maakt de winnaars bekend tijdens een receptie op woensdag 4 april 2018 in Rotterdam. Aansluitend zal het vierde exclusieve bierdiner in de havenstad plaatsvinden. Op 24 mei 2018 wordt tijdens de opening van de zevende Week van het Nederlandse Bier bekend gemaakt welk bier verkozen is tot ‘Het Beste Bier van Nederland 2018’ gekoppeld aan de Mitra-Award.

Belangrijkste doelstellingen

De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen met deze wedstrijd:

1.     De promotie van de Nederlandse biercultuur;
2.     Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers;
3.     Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument;
4.     Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Bier
Bierfans halen abdijbier persoonlijk op

Zondag 1 december 2019 was de introductie en ophaaldag van de éérste Vatgerijpte Speciale Editie. Dit vatgerijpte nieuwe bier werd natuurlijk op de Abdij van Berne geïntroduceerd. Eeuwen geleden rijpte het bier van de abdij ook altijd op eikenhouten vaten. Het werd door de bierbe...

Awards Bier
Scheldebrouwerij pakt weer goud

Bij de prestigieuze Brussels Beer Challenge heeft de blonde Strandgaper van Scheldebrouwerij voor de tweede keer dit jaar hoge ogen gegooid. Na in augustus al als ‘Belgian Country Winner’ uit de bus te komen bij de World Beer Awards in Londen staat hun ‘Golden Ale’ voor de tw...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Opening Den Haag
Nieuwe hotspot op het Kurhausplein officieel geopend 

Restaurant Blaze & Co is dit weekend feestelijk geopend. Ruim 100 genodigden genoten van signature Blaze Bites en luisterden naar het eerste optreden van Blaze of Glory - de huisband onder leiding van Emanuel Assies. Het interieur is kleurrijk en geïnspireerd op tatoeages. Dit komt terug...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: