Dit is de invloed van de coronacrisis op leisure

24 april 2020 | Thijs Jacobs

ABN AMRO publiceerde zojuist 'Ondernemen in tijden van Corona’, sector Leisure. Hierin wordt een beeld geschetst van de economische impact op de horeca- en leisurebranche, veroorzaakt door de uitbraak van het coronavirus en de daarbij behorende restricties.

De sector leisure wordt geraakt door:

Een aanbodschok als gevolg van overheidsingrijpen. Veel restaurants, attractieparken, dierentuinen, sportclubs, bioscopen, musea en vakantieparken zijn tussen 16 maart tot in ieder geval 20 mei dicht.
Veel minder internationale toeristen en zakelijke gasten. Mogelijk een structurelere vraaguitval bij zakelijke gasten vanwege een dalend producentenvertrouwen en de groeispurt van videobellen.
Bij een dalend consumentenvertrouwen komen de bestedingen en de bezoekfrequentie per gast onder druk.

 

ABN AMRO heeft net als de overheid diverse maatregelen getroffen om ondernemers direct te ondersteunen, onder meer via het verlenen van uitstel van rente en aflossingen. De overheidsregelingen kunt u hier vinden.

De anderhalve meter-samenleving

De anderhalve meter-regel heeft zeer grote gevolgen voor de sector leisure, omdat dit de capaciteit van accommodaties verkleint bij nagenoeg onveranderde kosten. Grofweg wordt het rendement en daarmee de levensvatbaarheid van ondernemingen bepaald door het aantal bezoekers (q) te vermenigvuldigen met de gemiddelde besteding (p) en hier vervolgens alle kosten (k) van af te trekken. De mate waarin ondernemers op een of meer van deze factoren invloed kunnen uitoefenen, bepaalt in hoeverre ze de schade kunnen beperken.

Zo zijn sterrenrestaurants naar verwachting goed in staat om met relatief weinig gasten toch een hoge omzet te realiseren, zeker wanneer ze nog de ruimte hebben om hun prijzen iets op te voeren. Veel andere ondernemingen uit de sector moeten naar andere oplossingen zoeken, omdat ze zich juist richten op ‘de massa’ die bovendien heel prijsbewust is. Zo doen bijvoorbeeld attractieparken en dierentuinen er in de anderhalve meter-samenleving goed aan om hun bezoekers te spreiden over de beschikbare ruimte en de beschikbare tijd. Door bijvoorbeeld op populaire tijden een opslag en in de daluren een korting te rekenen, kan de bezetting gelijkmatiger over de week worden verdeeld. En restaurants die zich richten op het grote publiek kunnen door het stimuleren van afhalen en bezorgen van maaltijden wellicht hun omzet op peil te houden.

Naast het creatief spelen met het aantal bezoekers en de prijs, zit de grote uitdaging in het drukken van de kosten. In het ideale geval lopen de kosten parallel aan de omzet en nemen deze dus eenvoudig af wanneer het aantal bezoekers of de prijzen dalen. Voor branches met hoge vaste kosten per gast, zoals de vakantieparken, theaters, bioscopen en personenvervoerders is het lastiger om de kosten bij een lagere omzet te drukken dan voor sterren- of afhaalrestaurants. Toch zijn er besparingen die binnen handbereik liggen, zoals het verminderen van de afhankelijkheid van onlinetussenpersonen door bezoekers direct te laten reserveren. Direct contact met de klant biedt bovendien meer mogelijkheden om extra diensten te verkopen.

Herstel eerder zichtbaar bij op binnenland georiënteerde ondernemingen

ABN AMRO verwacht dat het herstel eerst op gang komt in de sectoren die zich vooral richten op binnenlandse bezoekers en dan voornamelijk de wat jongere, zoals de dierentuinen en sportclubs. De coronacrisis leidt mogelijk tot een herontdekking en herwaardering van de directe omgeving en bovendien blijven buitenlandse zakenreizigers en toeristen, zeker uit verre landen, voorlopig weg. Daarnaast is de verwachting dat de jongere en voor het virus relatief ongevoelige burger het snelst meer bewegingsruimte krijgt of neemt.

Dit stelt diverse subsectoren gedurende het herstel voor grote uitdagingen. Zo heeft 40 procent van de hotelgasten een zakelijk motief. Voor de regio Amsterdam geldt dat in de maanden maart, april en mei vorig jaar 84 procent van de gasten uit het buitenland kwam. Wij verwachten dat het herstel in de hoofdstedelijke regio daarom langer op zich zal laten wachten. Een pluspunt is dat dat een belangrijk deel van alle hotelgasten in Nederland uit de direct omliggende landen als Duitsland (10 procent), Groot-Brittannie? (7 procent) of Belgie? (5 procent) komt. Zij zullen minder reisbelemmeringen ervaren dan toeristen en zakenreizigers uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten (5 procent) of China (1 procent).

Tot slot blijkt dat thuiswerken voor veel beroepsgroepen goed verloopt en naar verwachting deels van blijvende aard is. Dit zal effect hebben op het aantal verkeersbewegingen na de coronacrisis. ABN AMRO verwacht dat personenvervoerders, bedrijfscateraars en congreshotels ook in 2021 nog met vraaguitval kampen.

Om klaar te zijn voor de toekomst, zijn de volgende factoren van belang:

Blijf proactief en transparant in gesprek met medewerkers, leveranciers, verhuurders, aandeelhouders en banken.
Elke ondernemer moet bepalen wat hij samen op kan lossen. Diverse huurders hebben in onderling overleg huurverlagingen doorgevoerd en in veel gevallen zijn medewerkers bereid om vroegtijdig vakantie op te nemen.
Bestudeer zo mogelijk het protocol om te voldoen aan de richtlijnen binnen de anderhalve-meter-samenleving van de eigen branchevereniging. Ondernemers moeten de tijd nemen om de kansen en onmogelijkheden hiervan bestuderen en daarbij de ambities en plannen voor de lange termijn niet uit het oog. Wissel van gedachte met andere ondernemers, medewerkers, de accountant en de diverse specialisten in de branche.
Blijf positief. Sinds 1995 groeiden de wereldwijde bestedingen aan toerisme jaarlijks met gemiddeld 5,9 procent. Dit ondanks diverse andere pandemiee?n zoals SARS en MERS, terroristische aanslagen en de financie?le crisis van 2008. Ook op lange termijn blijft de behoefte het invullen van vrije tijd groeien. Nederland behoort bovendien tot de meest concurrerende economiee?n ter wereld, waardoor tevens het welvaartsniveau op lange termijn zal stijgen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Horeca stemt deel 3; PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De CaféKrant wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonderne ...

Interview Corona
"Mijn terras open op 2 maart? Nee, dat levert alleen negatieve aandacht op"

Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen heeft collega-horecaondernemers opgeroepen om op 2 maart de terrassen te openen. Dat ligt gevoelig, want de keerzijde van een dergelijke actie kan zijn dat het negatieve aandacht voor de branche oplevert. Monique van Klaveren is eigenaresse van Café d&rsqu ...

Interview Longread
Een blikje cola drinken op het eigen terras, direct een boete

Café-eigenaresse Tessa Hassing werd afgelopen zaterdag geconfronteerd met een ijverige boa. Nietsvermoedend trok zij op haar eigen terras van Café Tess in het centrum van Heerlen een blikje cola open, waarna ze door een opsporingsambtenaar werd aangesproken. “Het wordt een heel v ...

Themamaand energie
Alles over energielabels en keurmerken

Wie bewust onderneemt binnen de horeca, heeft zich vast al verdiept in de verschillende keurmerken en het energielabel van zijn of haar horecabedrijf. In dit artikel besteden we aandacht aan de verplichting om een energielabel te kunnen overleggen en de eisen die gesteld worden aan het verkrijgen er ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

Achtergronden
4 jaar geleden in De CaféKrant: Khalid Oubaha

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2017. We bezochten Khalid Oubaha, de su ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: