Dik dozijn nieuwe biersommeliers

15 juni 2016 | Thijs Jacobs

Sinds dit weekend kent Nederland een dik dozijn nieuwe gediplomeerde biersommeliers. In het Oostenrijkse Obertrum zijn dertien StiBON bierambassadeurs na een intensieve studie voor hun laatste examen geslaagd. “Met de groei van het aantal brouwerijen neemt ook de honger naar bierkennis steeds verder toe”, vertelt voorzitter Marco Lauret van de Stichting Bieropleidingen Nederland (StiBON). “Consumenten vragen steeds vaker om het verhaal achter een bier. Het is vanzelfsprekend dat professionals zich daar via opleidingen van StiBON goed op voor willen bereiden. Bier is een complex en veelzijdige drank, waar veel over te vertellen valt”.

StiBON is sinds haar oprichting 2009 uitgegroeid tot de toonaangevende bieropleider van Nederland. Ze werkt onafhankelijk van brouwerijen of andere leveranciers. Het internationaal befaamde Doemens Instituut in München heeft voor de Nederlandse opleiding, als enige ter wereld, een speciaal verkort programma ontwikkeld om het internationale diploma Biersommelier te behalen.

“Nederland kent nu ruim zestig biersommeliers en we verwachten op termijn boven de honderd biersommeliers te zullen groeien”, zegt Henri Reuchlin, coördinator van StiBON. “Dit najaar gaan we op zes verschillende locaties van start voor de opleiding op niveau 1. De opleidingen vinden plaats verspreid over het hele land, onder andere in Groningen, Nijmegen, Amsterdam, Rotterdam en Gulpen.” Geïnteresseerden vinden meer informatie op de website www.stibon.nl.

De opleiding op niveau 1: Algemene bierkennis ?biedt deelnemers gedegen kennis van bier in al z’n aspecten. In deze opleiding leren deelnemers de belangrijkste biertypen proeven en beschrijven. Vanzelfsprekend komen de invloed van grondstoffen als granen, hop en kruiden aan bod. In een brouwerij leert men meer over het brouwproces en de magie van de vergisting. Daarnaast komt de geschiedenis van onze volksdrank aan bod, alsmede de belangrijkste wetgeving. De opleiding sluit af met een les over bier en spijs combinaties. De opleiding is bedoeld voor hen die een goede basiskennis van het product bier nodig hebben in de horeca of in de groot- en detailhandel. De opleiding is ook geschikt voor hen die een hobbymatige interesse in bier hebben.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: