Deliveroo verzekert zelfstandige bezorgers

8 mei 2018 | David Bakker

Deliveroo gaat wereldwijd gratis verzekeringen aanbieden aan alle 35.000 bezorgers die met het bedrijf werken. Op dit moment is het bedrijf in 12 landen actief. De verzekeringen dekken de kosten van arbeidsongeschiktheid als gevolg van een ongeval tijdens het werk en de aansprakelijkheidskosten.

De nieuwe dekking door verzekeraar Qover maakt het voor bezorgers mogelijk om kosten terug te vorderen, die worden gemaakt doordat een bezorger niet kan werken als resultaat van letsel dat tijdens werk is opgelopen. Het verzekeringspakket dekt persoonlijk letsel voor alle bezorgers en aansprakelijkheid voor de fietsers tot 5 miljoen euro – een verbetering van 1 miljoen euro bovenop de huidige aansprakelijkheidsdekking. Alle bezorgers vallen automatisch onder de verzekeringen. Met deze stap biedt Deliveroo de combinatie van vrijheid en zekerheid die bezorgers waarderen.

Aansprakelijkheidsverzekering 

Nederlandse bezorgers op de fiets die met Deliveroo werken vallen onder de dekking van een aansprakelijkheidsverzekering. Deze dekt o.a. de kosten van een vervangende bezorger. De regeling dekt schade tot 5 miljoen euro veroorzaakt tijdens het werk. Deze verzekering geldt ook voor bezorgers met een scooter op het moment dat zij niet op de scooter zitten en voor bezorgers te voet. Door deze verzekering gratis aan te bieden beschermt Deliveroo de bezorgers, alsook de andere weggebruikers wanneer er een ongeval plaatsvindt. 

Alle bezorgers worden automatisch meegenomen in de dekking voor persoonlijk letsel. Fietsers vallen automatisch onder de publieke aansprakelijkheidsverzekering.

Soepeler

Deze automatische dekking komt bovenop de wettelijke zorgplicht die Deliveroo heeft voor zelfstandige bezorgers. In de nieuwe situatie verbetert het systeem door het schadeproces soepeler en sneller af te wikkelen en het aanbieden van een uitgebreidere dekking.

Deliveroo heeft met verzekeringsaanbieders samengewerkt om hen te helpen tegemoet te komen aan de behoeften van de zelfstandige bezorgers die met Deliveroo werken. De ongevallenverzekering is veelomvattend, onder andere de volgende maatregelen zijn erin opgenomen:

 - Tot 75% van het gemiddeld bruto-inkomen voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid, tot maximaal 30 dagen

 - Tot €2.000 tandheelkundige behandeling

 - Het verlies van zicht, gehoor, spraak of ledematen is ook opgenomen in deze uitgebreide verzekering, net zoals bijvoorbeeld ontwrichting van knie of pols

 - Dit geldt voor alle bezorgers op het moment dat zij ingelogd en gemarkeerd als beschikbaar zijn in de Deliveroo app, inclusief tot 1 uur na uitloggen.

De beschikbaarheid van deze nieuwe verzekeringsdekking komt voort uit de ambitie van Deliveroo om zowel de flexibiliteit te bieden die wordt gewaardeerd door de bezorgers, als het bieden van meer bescherming tijdens het werk. Deliveroo zou graag nog een stap verder willen gaan met het bieden van verzekeringsproducten en voordelen voor bezorgers. Echter, dan zou het bedrijf het risico lopen dat rechtbanken de arbeidsstatus van bezorgers herclassificeren. Dit zou ten koste gaan van de flexibiliteit die het bedrijf nu kan bieden. Deliveroo zet zich actief in voor een aanpassing van de wet zodat bezorgers zowel van flexibiliteit als zekerheid kunnen genieten.

Sneller proces

Mathieu de Lophem, Directeur Deliveroo Benelux vertelt:“Dit nieuwe toonaangevende verzekeringspakket is ontzettend belangrijk voor alle bezorgers die met Deliveroo werken. Ondanks dat de bezorgers al wettelijk gedekt zijn door onze zorgplicht, hebben wij geluisterd naar de bezorgers die graag een sneller proces willen met een bredere dekking. Dit is een mooie verbetering van het aanbod dat wij de bezorgers al bieden. Het maakt het vorderen van schadeclaims soepeler en sneller".

“Deliveroo zal altijd haar best doen voor onze bezorgers zonder de vrijheid waar zij om geven te riskeren. Dit is een sterke stap in de goede richting."

“We zouden graag verder willen gaan met het aanbieden van bescherming aan de bezorgers, maar we worden momenteel beperkt door de wet. Het bieden van toegang tot deze verzekeringsproducten is slechts één manier waarmee we werken aan het bevorderen van de bescherming van de bezorgers. Maar we zullen blijven bepleiten dat de wet moet worden aangepast zodat on-demand bedrijven zowel flexibiliteit als bescherming kunnen aanbieden.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Achtergronden
Man valt eigenaar café aan vanwege sluitingstijd

Nadat de eigenaar van een café op de Grote Markt in Bergen op Zoom besloot dat hij de deur ging sluiten, kwamen er nog een aantal personen het café binnen. Zij waren het hier niet mee eens en een 46-jarige man uit Tholen besluit daarom de eigenaar aan te vallen. De man is later aangeho...

Events Advertorial
Ontdek op Europese beurzen nieuwe trends en innovaties voor de horeca

Dit najaar vinden er in Europa uiteenlopende beurzen plaats die afgestemd zijn op de behoeften van de horecasector. Ze reiken inspiratie en ideeën aan voor nieuwe trends en producten en zijn een bezoek meer dan waard. In november vinden de volgende evenementen plaats: België – ...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Columns Blog
De kroon op je werk

Soms duizelt het mij van de ranglijsten in onze branche. Zo heb je de beste van de beste volgens de Lekker, GaultMillau of Michelingids. De verkiezing van de leukste, smakelijkste of meest duurzame. Dan draait het weer om het fraaiste design, beste concept of zit je in een competitie om de hoogste o...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: