De Winter gaat voor authenticiteit met Nieuwe Dikke Dries Oost

20 januari 2017 | Roy Spijker

Met twee cafés in de stad, is Dikke Dries voor iedereen die in Utrecht woont of studeert een begrip. Daar is nu een derde bij gekomen. Gisteren opende Nieuwe Dikke Dries Oost, van de bekende Utrechtse horecaondernemer Jos de Winter. 

Nieuwe Dikke Dries Oost ligt midden in een woonwijk, in de buurt van het Wilhelminapark in Utrecht. Hier vind je niet de drukte van het centrum, maar de rust van het dagelijks leven. In korte tijd is er hard gewerkt om het café zo snel mogelijk te openen. Het resultaat mag er zijn, de kroeg ademt de authentieke sfeer die je van Dikke Dries gewend bent.

“Het is snel gegaan, maar ik ben blij dat we zo snel open kunnen gaan”, zegt Jos de Winter. “Op 2 januari kregen we de sleutels. De vorige eigenaren hebben in het voorjaar van 2016 de bar verbouwd. De afgelopen weken hebben wij gewerkt aan een kroeg die Dikke Dries-waardig is.” 

Buurtcafé 

Eind 2016 kreeg Jos de Winter de vraag of hij wellicht interesse had in het pand aan de Willem de Zwijgerstraat in Utrecht-oost. Het besluit om een tweede Nieuwe Dikke Dries te openen was snel genomen. "Het zit op een hele leuke locatie, daarnaast denk ik echt dat Nieuwe Dikke Dries bij deze wijk past. Er wonen hier veel mensen in de buurt die in deze stad hebben gestudeerd. Zij kennen de familie De Winter en Dikke Dries uit hun studententijd. We hopen dat zij straks niet meer naar de stad gaan en hier blijven hangen", aldus De Winter.

"Dit moet een echt buurtcafé worden, in tegenstelling tot Nieuwe Dikke Dries in het centrum. Toch is tachtig procent van ons aanbod daar, terug te vinden in Oost. We hebben de kaart iets aangepast omdat de keuken wat kleiner is. Daarnaast is de wijnkaart uitgebreider, omdat hier van oudsher meer wijn wordt gedronken."

Familiegeschiedenis

Jos de winter komt uit een echte horecafamilie. De historie van Dikke Dries in Utrecht gaat terug naar 1937, toen Dries de Winter (overgrootvader van Jos) het café Ouwe Dikke Dries begon aan de Waterstraat in de bekende Utrechtse volkswijk Wijk C. Hij werd opgevolgd door zijn zoon Joop, die ook zag dat zijn twee zonen Ries en Tonny in de horeca in de stad aan de slag gingen.

Ton werkte bij Ouwe Dikke Dries in Wijk C, Ries opende in 1975 Nieuwe Dikke Dries aan het Oudkerkhof in het centrum van de stad. Jos nam op zijn beurt als de zoon van Ries in 2000 Nieuwe Dikke Dries over van zijn vader.  "Op mijn vijftiende stond ik al achter de tap van Nieuwe Dikke Dries," zegt Jos de Winter. "Ik heb het horeca-DNA van de familie De Winter in mij zitten. Zelfs op deze locatie in oost, waar mijn oom Ton tot zijn dood in 2013 ook een zaak heeft gehad. Het is mooi dat alles weer samen komt op deze plek."

Gastvrijheid

In het pand van Nieuwe Dikke Dries Oost was het, na de dood van Ton de Winter in 2013, een komen en gaan van horecazaken. Jos de Winter wil er weer een vaste stek van maken. Maar hoe denkt hij dit te gaan doen?

"We willen kwaliteit leveren voor een normale prijs. Dat heeft voor een groot deel te maken met de gastvrijheid die je biedt. Dankzij de zaak in het centrum hebben we hier al heel veel ervaring mee. We weten dat het hard werken is in de horeca."

"Die gastvrijheid moet uit jezelf komen. Mensen die bij ons willen werken, worden daar ook altijd op uitgezocht. Ik vind in veel conceptzaken dat de gastvrijheid te gemaakt is. Je prikt er een beetje doorheen. Het gevoel dat we met Dikke Dries hebben opgebouwd in het centrum, moet ook hier in Oost zichtbaar zijn. Dat zie je terug in de kaart, de sfeer van de zaak, maar ook in het personeel. Bij ons vind je geen knotjes of baarden, dat past ook niet bij Dikke Dries."

Ambitie

Nieuwe Dikke Dries Oost is de tweede zaak die Jos de Winter opent in de stad, maar Utrecht kent nog meer wijken. De ambitie om ook deze van een Dikke Dries te voorzien, is er zeker.

"Natuurlijk kijken we naar wat er nog meer mogelijk is, maar de plannen zijn er op dit moment niet. Dit pand heeft een mooie locatie met een mooi terras in een leuke wijk. Mocht er ergens een leuke plek vrijkomen, wie weet wat er dan gaat gebeuren. Maar voor nu ligt de focus écht op dit project."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: