De oplossingen voor lastige medewerkers

19 oktober 2018 | Marijke Stevens
De oplossingen voor lastige medewerkers<

Met regelmaat krijg ik een vraag van een werkgever wat hij kan doen met een medewerker als er iets niet meer lekker loopt in de arbeidsrelatie. Dat kan van alles zijn: de werknemer gaat zijn eigen gang, trekt zich weinig van werkafspraken of collega’s aan, maakt fouten, meldt zich te pas en te onpas ziek, aan privésores wordt altijd voorrang gegeven, heel divers dus. Op een gegeven moment is de maat voor de werkgever vol en gaat bij mij de telefoon.

Mijn eerste vraag is veelal of de strubbelingen met de medewerker besproken zijn. Dat is vaak wel het geval, al blijkt gaandeweg ook wel dat de mededeling ‘dat er toch echt iets moet veranderen’ niet uitgesproken is. Soms is er een aanzet van een dossier, maar een goed gedocumenteerd dossier is er meestal niet.

Veel werkgevers hanteren een gesprekkencyclus: in ieder geval eens per jaar wordt er wel een beoordelingsgesprek gevoerd. Realiseer je dat je als werkgever tijdens zo’n gesprek veel gratis informatie van je medewerker hoort over wat er wel of niet goed gaat. Het is nuttig wanneer je tijdig verneemt wat er op de werkvloer leeft, zo’n gesprek is dus buitengewoon nuttig.

Het voeren van een beoordelingsgesprek is onderdeel van een goed personeelsbeleid. Het voorkomt onduidelijkheden en draagt bij aan het welslagen van de arbeidsovereenkomst.

Objectieve maatstaven

Een goed personeelsbeleid kan problemen met een medewerker voorkomen. Zorg voor objectieve maatstaven. Dat begint bij een duidelijke functieomschrijving. Besteed aandacht aan het goed inwerken. Denk ook aan huisregels, gedragscodes of protocollen (HACCP is een bekende binnen de horeca). Bied de medewerker scholing aan: wat heeft hij nodig om goed te kunnen functioneren? En besteed voldoende aandacht aan de arbeidsomstandigheden.

Wanneer er problemen met een medewerker ontstaan, is het voeren van gesprekken cruciaal. Wees niet bang om problemen duidelijk te maken en vervolgens ook op papier te zetten. Het beste is om je te richten op het gedrag van de medewerker, niet op de persoon zelf. Onderbouw met voorbeelden uit de praktijk om je oordeel te staven, vaar dus niet op een enkel incident. In een gesprek kan je toetsen aan de functieomschrijving. Daarmee maak je concreet en helder wat er bij de medewerker aan schort en wat je wel verwacht. Geef de medewerker de gelegenheid zijn visie te geven. In een gespreksverslag kan je ook de sfeer benoemen waarin het gesprek verliep (open gesprek of juist stroef).

Kans tot verbetering

Wanneer het de medewerker duidelijk is wat er mankeert, dan hebben werknemer én werkgever te investeren in het verbeteren van de medewerker. Hem moet een reële kans tot verbetering worden geboden. Spreek een redelijke termijn af met tussentijdse evaluaties en onderzoek gezamenlijk wat er verder nodig is (bijvoorbeeld een opleiding, coaching, tijdelijk andere werkzaamheden). Kortom: begeleid zorgvuldig. Een officiële waarschuwing kan worden gegeven bij herhaald vertoond gedrag of een eenmalig ernstig incident. De medewerker moet begrijpen dat ongewenst gedrag niet zonder consequenties blijft.

Het begeleiden kost tijd, geduld, energie en dus ook geld. Als het goed is, betaalt de geleverde inspanning zich terug! Een succesvol doorlopen traject levert weer een goede en loyale medewerker op. Bij een niet succesvol doorlopen traject staat voldoende - en gedocumenteerd! - vast dat deze medewerker niet meer verder kan in zijn eigen functie en heeft de werkgever goede papieren van deze medewerker te verlangen een andere passende functie te aanvaarden, of - als dat niet mogelijk is - tot een ontslag te komen.

Een schriftelijk dossier is pure noodzaak om tot een verandering bij de medewerker te komen. Is het niet tot het wel gewenste gedrag, dan wel tot in het uiterste geval een beëindiging van het dienstverband.

Een aantal tips voor de werkgever:

 -Leg zaken schriftelijk vast; schriftelijk betekent ook een email met daarin de weergave van het gesprek en de gemaakte afspraken;

 - benoem zowel positieve als negatieve zaken;

 - denk aan vastlegging van de sfeer tijdens een gesprek;

 - leg zaken tijdens het dienstverband vast; rechters hechten over het algemeen weinig waarde aan stukken die enkel in het licht van een procedure zijn opgesteld;

 - een hiaat in een dossier is deels op te lossen door tijdens een gesprek terug te blikken en dat vervolgens schriftelijk vast te leggen. Dat kan ook door te noteren ‘dat we daar al vaker met elkaar over gesproken hebben’;

 - houd het netjes, zowel in gesprek als op papier;

loop niet op zaken vooruit; doe geen vroegtijdige uitlatingen aan het team dat de medewerker is/wordt ontslagen nog voordat de rechter uitspraak heeft gedaan of de onderhandelingen nog gaande zijn.

Natuurlijk, elke kwestie is anders en vrijwel nooit is er een perfect dossier aanwezig. Neem gerust contact op om te bespreken wat je in een specifieke situatie zou kunnen doen.

 

Tekst - Marijke Stevens

Immix advocaten | mediators te Zeist

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Opening
De Horeca Academie opent een nieuwe vestiging in Houten

De Horeca Academie en het landelijk opererende SVO zijn al jaren partners in het verzorgen van horeca opleidingen en gaan nu een nieuwe vestiging openen in Houten. De Horeca Academie gaat per september 2019 van start met de aanbieding van de volgende opleidingen: kok, Zelfstandig werkend kok, Horeca...

Amsterdam Cocktails
Toonaangevende bars doen mee aan Amsterdam Cocktail Week

Op maandag 11 maart is de Amsterdam Cocktail Week 2019 van start gegaan en tot en met zondag 17 maart staat onze hoofdstad volledig in het teken van de laatste cocktailtrends. Door het succes van de vorige edities kunnen bezoekers zich ook dit jaar weer tot een ware ‘cocktail pro’ trans...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Detailhandel of horeca; klein verschil, grote gevolgen

Steeds meer gemeenten krijgen te maken met de dunne lijn die in enkele gevallen detailhandel van horeca scheidt. Dat deze lijn dun is, blijkt uit de stijgende hoeveelheid aan zaken die bij de rechter worden voorgelegd waarin specifiek de vraag wordt gesteld: is mijn zaak aan te merken als horeca- of...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: