Crowdfunding in de horeca (3/6)

4 maart 2013 |
Crowdfunding in de horeca (3/6)<

Crowdfunden kan via een georganiseerd platform, maar u kunt het ook zelf organiseren. Wat zijn op hoofdlijnen de voor- en nadelen van deze beide varianten? In het derde artikel in de reeks zetten we dit uiteen.

Administratieve rompslomp
Indien u zelf een crowdfunding-traject via obligaties gaat opstarten, dan komt daar nogal wat bij kijken. Zeker op administratief-/juridisch vlak. Leningovereenkomsten dienen professioneel te zijn opgesteld en te voldoen aan de eisen die de wet stelt. Bij organisatie in eigen beheer doet u er derhalve goed aan om u te laten bijstaan door juridisch experts en/of uw accountant. De kosten voor deze ondersteuning kunnen best in de papieren lopen. Daarnaast vergt de naleving van de financieringsverplichtingen een nauwkeurige administratieve organisatie. Bij één of een paar investeerders valt dit nog mee, maar wat dacht u van enkele tientallen die verschillende bedragen investeren?

Als u het zelf organiseert dat bespaart u daarentegen op de 'bemiddelingsfee' die u via een platform veelal moet afdragen. Indien u crowdfunding via een georganiseerd platform laat verlopen, dan wordt over het algemeen de hele administratieve 'afhandeling' uit handen genomen. De organisator incasseert/int het geld van de investeerders, stelt de overeenkomsten op en zorgt voor de periodieke betalingen van de aflossings- en renteverplichtingen aan de financiers, nadat deze bij de ondernemer geïncasseerd zijn.

Werk aan uw netwerk
Des te groter het netwerk des te groter de kans op een snelle en succesvolle crowdfunding-actie. Niet elke horeca-ondernemer beschikt over een direct aanspreekbaar groot netwerk. Tip: stimuleer uw gasten om een e-mailadres achter te laten bij een bezoek en/of reservering. U creëert hiermee relatief snel een groot netwerk, hetgeen u bijvoorbeeld kunt benutten bij de start van crowdfunding.

The bigger the better..!?
Crowdfunding-platforms beschikken meestal over een groot netwerk en de meer bekende platforms hebben ook relatief veel traffic op hun website. Een aanvraag zal daarmee sneller in beeld kunnen komen bij de beoogde geldverschaffers. De andere kant van de medaille zit hem in een te grote populariteit. Platforms met veel bezoekers, plaatsen meestal ook meerdere aanvragen tegelijkertijd. Investeerders hebben dan meer keuze. In de praktijk wordt veelal voor een tussenvorm gekozen, waarbij zowel de horeca-ondernemer als het platform zelf hun netwerken informeren.

Vertrouwen en gunnen
Het succes van crowdfunding draait in sterke mate op het vertrouwen dat de aanvrager wekt bij de potentiële investeerder en de hoogte van de gunfactor die de ondernemer krijgt. Het feit dat een derde partij (het platform) kritisch meekijkt bij de aanvraag en gedegen overeenkomsten beschikbaar heeft/stelt, draagt in positieve zin bij aan het benodigde vertrouwen. De hoge gunfactor is weer sneller te realiseren in het eigen netwerk van de ondernemer. Een hogere gunfactor kan bijdragen aan een lagere 'vergoeding' voor de verstrekte financiering.

"Mark Tamsma" Horeca-advies.nl (079) 368 07 80

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Bier Brouwerijen
Vier brouwerijen sluiten zich aan bij Nederlandse Brouwers

Brouwerij Two Chefs Brewing, Kompaan Dutch Craft Beer Company, Brouwerij Noordt en Brouwerij Duvel Moortgat Nederland zijn per februari 2020 lid bij Nederlandse Brouwers. Hiermee telt de vereniging Nederlandse Brouwers voortaan veertien leden, die samen ruim 95 procent van de bierproductie in Nederl...

PUZO bar opent haar deuren in Amsterdam

PUZO maakt uitsluitend gebruik van duurzame producten van hoogstaande kwaliteit. Geen junkfood, maar fusion recepten bereid met natuurlijke ingrediënten. Zo puur mogelijk, zonder onnodige extra’s. Goed voor jou en de wereld om je heen. PUZO’s zijn driehoekige rijstpakketjes met daa...

Columns Bier
Column Richard Moerkerk: Vader Jacob ...

Het mooie aan bier is dat het verweven zit in veel van ons dagelijks leven. Bijvoorbeeld in (straat)namen, kinderliedjes of uitdrukkingen in de Nederlandse taal. Metten zijn ochtendgebeden van monniken. Het woord stamt af van het Latijnse matutinus, dat ‘ochtend’ betekend. De metten z...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Events Brouwerijen
Heineken terug als hoofdsponsor van SAIL

Heineken verbindt zich als hoofdsponsor aan de jubileumeditie van SAIL, van 12 tot en met 16 augustus voor de 10e keer in Amsterdam. De brouwer was in 1975 al betrokken bij de start van SAIL, toen vanwege het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Als Nederlands icoon met de wortels in Amsterdam wil Heine...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: