Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

25 september 2020 | redactie

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen in horeca, maar ook in het consumentengedrag. De keuzes die consumenten maken worden namelijk steeds bewuster.

De pinpas wordt minder snel getrokken, ze zitten liever op het terras dan binnen – want minder risico – en zijn selectief in de keuze met wie en waar ze hun tijd doorbrengen. Zo gaf 43% van de Nederlanders eind mei jl. aan ‘het nog even aan te kijken’ of zelfs voorlopig helemaal niet uit eten te gaan. Ze kwamen er immers tijdens de crisis achter dat ze zelf ook redelijk wat kooktalent in huis hebben en er blijft nu ineens ook iets meer op de huisrekening staan. Daarnaast zijn ze ook steeds bewuster bezig met hun gezondheid, nu is gebleken dat dat al een goede stap tegen de richting van COVID-19 in is. En dus vinden de low-abv en 0,0% drankjes gretig aftrek, komen groenten het liefst uit de moestuin van de boer om de hoek en is een eerlijk verhaal ook wenselijk.

Plantaardig en low-abv

Etentjes, borrels en gezellige bijeenkomsten zullen steeds vaker binnenshuis plaatsvinden. Dus als consumenten er dan toch voor kiezen hun veilige bubbel te verlaten, kan het maar beter goed zijn. Ze kiezen voor plekken waar ze ‘echt’ eten krijgen, waar het hetgeen dat op het bord ligt nog steeds lijkt op hetgeen dat ooit gerooid of gevangen is - en ook zo smaakt. Waar de ingrediënten biologisch zijn, duurzaam en lokaal worden ingekocht en waar er genoeg plantaardige opties op de kaart te vinden zijn. Ook zijn ze graag op de hoogte van de herkomst en het verhaal erachter; transparantie wordt steeds belangrijker. Voor goede kwaliteit en een eerlijk verhaal hebben ze dan ook echt iets over. Hetzij een paar tientjes meer, hetzij een fietstocht van een kwartiertje langer.

Cocktails in opmars

Daarnaast vindt er ook een verschuiving plaats in het land der alcoholische drankjes. Het is de consument steeds minder te doen om alcohol an sich, maar steeds meer om de creativiteit, een mooie presentatie en de nieuwsgierigheid om nieuwe dingen te proberen. 53% van de Nederlanders drinkt dan ook weleens een cocktail en maar liefst 39% daarvan is zelfs geïnteresseerd in een cocktail met minder alcohol. Ook geven ze liever wat meer uit aan een mooie gin & tonic of cocktail, omdat ze daar langer van genieten dan van een biertje. Dit alles blijkt uit een onderzoek dat SpiritsNL begin dit jaar hield met betrekking tot het gedrag van de consument als het aankomt op alcoholconsumptie. De branchevereniging houdt zich bezig met verantwoord alcoholgebruik en verduurzaming van de branche en lanceerde dit jaar voor de tweede keer de oneUNIT-campagne.

OneUNIT zet verantwoorde, licht alcoholische cocktails met maar één unit alcohol op de kaart en doet dit door middel van een landelijke campagne en competitie voor bartenders. Dit jaar vindt er voor het eerst ook een consumentenronde plaats. Het initiatief speelt daarmee ook in op de groeiende vraag van de consument.

Driegangenmenu aan huis

Hoe zullen deze trends zich doorzetten de komende tijd? Niet alleen hebben we van de afgelopen periode geleerd, dat je voor gezelligheid, goed eten en dito drankje niet per se de hort op hoeft, ook het bestedingspatroon verandert. Iets moet het dus waard zijn geld aan uit te geven. Uitgaan is niet zomaar meer ergens iets eten of een drankje doen. Het gaat om de beleving, de kwaliteit en het verhaal. Daarnaast zal de vraag naar meer keuzemogelijkheden groter worden. Low-abv, plantaardig, biologisch, lokaal; de menukaart hoeft niet ellenlang te zijn, maar wel gevarieerd genoeg iedereen te kunnen ontvangen. Ook zal de trend die bestellen en afhalen heet gestaag doorzetten. En helaas, een kapsalon of curry volstaat niet meer met dank aan alle fantastische initiatieven die tijdens de ‘lock down’ ontstonden. De consument wil dat luxe gevoel van een mooi driegangenmenu nu binnenshuis – gezellig aan de keukentafel. Met een mooie cocktail erbij dus.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel 4; de SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De CaféKrant wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonderne ...

Interview Corona
''Op 16 maart gaat ons terras open als er geen versoepelingen komen''

Gilles Harthoorn is eigenaar van Hotel-Café-Restaurant Duinzicht op Schiermonnikoog. Gisteren zetten veel horecaondernemers in Friesland de terrassen op de kop als ludieke actie vanwege de sluiting van de horeca, maar op 16 maart wil deze hotelier zijn terras daadwerkelijk openen. “Als ...

Financieel Horeca & Belasting
4 keer investeringsvoordeel voor uw cafébedrijf!

Waarschijnlijk kijkt u verbaasd op bij het lezen van de titel van dit artikel. In deze crisistijd investeren in mijn horecazaak, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Toch kan het fiscaal voordelig kunnen zijn om uw investeringen niet uit te stellen. De Belastingdienst heeft namelijk de Baangerelatee ...

Corona
De terrasactie van 2 maart in beeld

Eemhof Watersport & Beachclub uit Zeewolde plaatste dit bericht vanmiddag op Instagram met de tekst: "Wat zouden we het terras weer graag gevuld hebben! Wij zijn ervan overtuigd dat wij als horeca dit op een veilige en verantwoorde manier kunnen doen." Foto: Instagram Eemhof Watersport & Beachclub. ...

Interview Corona
Terras toch niet open: ''Er zou een onveilige situatie ontstaan''

Elsemiek Platschorre van Café de Pineut op het Museumplein in Ede wilde oorspronkelijk haar terras vandaag openen, maar zag daar vanaf toen bleek dat er wel heel veel reserveringen en reacties binnenkwamen. "De belangstelling was overweldigend; meer dan 500 bevestigde reserveringen, tall ...

Food Branded Content
Royal Smilde verstevigt haar positie in de borrelcategorie met overname The Tapas Factory

Royal Smilde heeft per 1 januari 2021 The Tapas Factory overgenomen. De overname van deze productielocatie zorgt voor een stevigere positie van Royal Smilde binnen het borrelsegment met hartige (deeg)snacks. Bij The Tapas Factory in Rotterdam worden voornamelijk empanadas geproduceerd. Royal Smil ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: