Column: Het kanten randje van gastvrijheid

24 september 2020 | Richard Moerkerk

“Ah! Ge zijt nen nieuwe zeker, van hier verderop?” zei de man met een vrolijk gezicht tegen me. Ik stond me te vergapen aan de enorme hoeveelheid soorten bier, dat had ik nog nooit gezien. Allemaal verschillende flesjes, met kleurrijke etiketten. De ene nog mooier dan de andere. Het had iets mystieks, het was het grote onbekende. “’t Is André, vandaar ‘Chez André’” wees de man naar de ruit met de naam van zijn buurtsuper erop. Een halfuur ervoor had ik mijn kamer betrokken in de Engelandstraat in Brussel. Ik was nieuw in de stad en dat viel André op. Hij had natuurlijk veel meer van die jongens en meisjes uit het studentenhuis om de hoek bij hem in de winkel gezien.

André legde me zijn huisregels uit. Als je iets niet kan vinden, vraag het. Dan kom ik helpen en mocht een product niet voorhanden zijn dan bestel ik het voor je. Vleeswaren zijn bij de ‘boucherie’, achter in de winkel. Daar wordt à la minute de gewenste hoeveelheid afgesneden. Alle dagen vers, voorverpakken doet André niet aan. En o ja… we praten Nederlands, géén Frans. “Want gij zijt mijn clientèle, dus ik spreek uwen taal”. En daarmee uit.

Eenmaal terug in mijn kamer duurde het niet lang voordat de eerste huisgenoot op mijn deur klopte om kennis te maken. En kennismaken in Brussel gaat bij een glas bier. Mijn huisgenoot had twee flesjes Duvel paraat en schonk elk in een groot tulpvormig glas waarin belletjes koolzuur als ware magie naar boven parelden. Richting de rijke schuimkraag, zo fijn van structuur dat het haast zijde leek. Het was alleen al een genot om naar te kijken. Maar gelukkig, bier is niet om naar te kijken.

Toch kan ik, ook vandaag de dag nog, intens genieten van een mooie toef schuim op mijn bier. Schuim is hét teken van hygiëne en kwaliteit. Doodgeslagen bier verschraalt enorm snel. Bierschuim is zeer gevoelig voor vettigheid en oneffenheden in het glas. En dus is het niet alleen te proeven, maar eerder al te zien als het bierglas niet vetvrij is. Het bier zal doodslaan en het kanten randje -de afzetting van zijdezacht schuim aan de binnenkant van het glas na het nemen van een slok- blijft achterwege. Een veel voorkomende misvatting is dat een bierglas altijd gespoeld aan tafel moet komen. Niets is minder waar. Schenk maar eens een Duvel uit in een vochtig Duvelglas. Het schuim zal grof, vlokkerig en neerslaand zijn. Totaal iets anders dan het fijne schuim op mijn eerste Duvel dus.

De eerste keer dat ik ‘Chez André’ binnenliep was in januari 2003 en het waren mijn eerste stappen in een wereld vol met bier. In België leerde ik meteen hoe belangrijk het is om een bier traditioneel geserveerd te krijgen. Schuim in je glas nodigt uit naar de volgende slok. Schuim is het visitekaartje van de bierambassade. En hoewel ‘Chez André’ een buurtsuper was, in mijn eerste twee uren in Brussel leerde ik wel hoe gastvrijheid samengaat met bier.

Richard is de vaste columnist van De Cafékrant, Internationaal biersommelier en eigenaar van De BierBasiliek. Iedere derde maandag van de maand publiceert Richard een inspirerende column. Lees ze hier.

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Rechter oordeelt: horeca blijft dicht

De horeca blijft voorlopig dicht. Zo oordeelde de rechter vanmiddag in de rechtbank in Den Haag. Een aantal horecaondernemers had een kort geding tegen de Staat aangespannen met als inzet dat de horeca weer de deuren mocht openen. De rechter ging daar niet in mee. Over twee weken volgt de motivering ...

Financieel Ondernemen
3 vragen over loon van horecapersoneel

Werken in de horeca is in vele opzichten niet te vergelijken met een standaard '9-tot-5-baan’. Daarom spelen er ook vragen over de loonbelasting die in andere sectoren niet of minder aan bod komen. Te denken valt aan de volgende vragen: Moet een werkgever fooien van zijn personeel aange ...

Columns
Alles heeft een einde en een worst wel twee

De avondschemering is ingevallen. De sfeer in het café is als een glas bockbier. Verwarmend en rijk, maar tegelijkertijd ook fris en monter. Er ligt niets zwaar op de maag. Hoewel dat makkelijk ook anders zou kunnen, maar dat past niet bij ons team. We zijn types van handen uit de mouwen, bli ...

Internationaal Coronacrisis
Ook België sluit de horeca

Ook in België moeten cafés en restaurants vanaf vandaag (maandag) vier weken de deuren sluiten. De Belgen gaan zelfs iets verder dan wij, want er gaat een avondklok gelden van middernacht tot 05.00 uur 's ochtends. In België is thuiswerken weer de standaard en worden ook de soci ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Horecaondernemers vechten sluiting van de horeca aan bij de rechter

De door het kabinet opgelegde sluiting van de horeca wordt door de Haagse bodega De Posthoorn aangevochten middels een een kort geding aan tegen de Nederlandse staat. Dinsdag komt de zaak voor de rechter en inmiddels hebben zich veel horecazaken bij het intiatief aangesloten, zo verklaart horecaonde ...

KHN Coronacrisis
Robèr Willemsen (KHN) reageert op video die hij maakte in zijn café

Robèr Willemsen is niet alleen voorzitter van KHN, maar ook caféondernemer. Dat is in deze tijden soms lastig te verenigen. Willemsen deelde zelf een video vanuit zijn café (de Rotterdamse horecazaak Proeflokaal De Pui), waarin veel gezelligheid te zien is op de avond voor de ge ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: