Chef Marcus wint #itsaDONdeal

24 november 2016 | Jorien Slager

Na een eerste editie vorige jaar heeft Don Papa Rum zijn cocktail competitie dit jaar verrassend uitgebreid met de deelname van chefs. Alle deelnemers werden eerst door de winnaar van vorig jaar Kevin Kroon (Door74) lekker gemaakt met zijn ervaringen tijdens zijn gewonnen reis naar de Filipijnen, voordat zij zelf een gooi mochten doen naar de winst van dit jaar.
 
Vijf chefs waren op basis van vooraf ingestuurde recept geselecteerd om hun fingerfood te koken voor negen enthousiaste bartenders. Er werden honderden vragen gesteld, sauzen geproefd, kruiden geanalyseerd, want een cocktail bij een gerecht ontwerpen is niet een gebruikelijke discipline.
 
De shakers konden vervolgens met een uitgebreide selectie van vers fruit en prachtige kruiden van Rungis aan de slag om bij het door hen uitgekozen gerecht een punch te maken op basis van de Don Papa 7 years. Alle punches bestonden uit zo’n 3 liter, of zoals shaker Julia van Dijk (Marriot Den Haag) het verwoordde: ‘Sharing is caring, that’s why we do foodpairing!”
 
De op de avond zelf gevormde duo’s werden beoordeeld door de Vlaams-Filipino Glen Ramaekers (mede-eigenaar Humphreys in Brussel)), Esmee Langereis (wijnschrijver en foodjournalist) en Matthias Cadeau (International Brand Ambassador Don Papa). Maar iedereen was in de gelegenheid om mee te proeven en zoveel mogelijk te leren over de combinaties tussen Don Papa Punch en de gerechten, die uiteenliepen van een hoorntje gevuld met krab en waterkastanje (Nino Drost, Restaurant Beulings) tot typisch Filipijnse spicy spek gehakt (Irene Esquibil van Esquisine).
 
Chef Marcus Shockley (The Dutchess) maakte een spies van sterfruit en varkensbuik gegaard in soyasaus en suikerriet. Hij scoorde bonuspunten door in de opeenvolgende ronde ook een eigen cocktail te presenteren. Andrei Talapanescu (barman bij de Pulitzer Bar) liet met zijn “Stranger Tides”-punch zien dat hij zijn ambacht echter nog beter beheerste en dit van oorsprong Amerikaanse en Roemeense duo liep na het unanieme jury-oordeel weg met de winst. Zij worden door Don Papa uitgenodigd om een week in Manilla gast optredens te doen en natuurlijk ook zelf de keuken en smaken van Sugarlandia, oftewel het Filipijnse eiland Negros, te leren kennen.
 
Runners up waren Christian Jagerman (De Smaakambassade) en chef Cassidy Hallman (Jansz at the Pullitzer) imponeerden met presentatie en verfijning, terwijl de derde plek ging naar Mia Tolen (freelance chef) en Julia van Dijk (Marriot Den Haag) op basis van creativiteit.
 
Juryvoorzitter Matthias Cadeac: “Het enthousiasme waarmee er werd samengewerkt heeft echt indruk op mij gemaakt. Ik reis de wereld over en zie een hoop wedstrijden, maar zelden heb ik zoveel creativiteit en liefde voor rum en producten gezien als hier in Nederland. Ik kijk ernaar uit Marcus en Andrei te introduceren in Manilla om daar ook een deel van die passie te kunnen brengen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken wil 15 procent minder water verbruiken

Heineken ambieert om zijn watergebruik in waterarme regio's zoals spanje en Ethiopië met 15 procent omlaag te brengen, voor minder waterschaarse regio's streven zij naar tien procent. Niet alleen dat maar ze willen ook duurzamer handelen door middel van het hergebruik van afvalwater, he...

Columns
Column: daarom neem ik mijn kinderen niet mee naar zo'n café

In de maartuitgave van De CaféKrant schreef ik in mijn voorwoord over kinderen in het café. Ik bezocht café De Twee Spieghels in Leiden, waar kinderen pas welkom zijn als ze zelfstandig op een barkruk kunnen klimmen. Dat is niet ingegeven door kinderhaat of iets dergelijks, maar...

trends Bier
Gaan algoritmes het bierassortiment bepalen?

Een team van 160 wetenschappers is bezig met het ontwikkelen van een algoritme wat klanten kan adviseren wat zij moeten bestellen. Brouwerijketen AB InBev kreeg de inspiratie voor dit idee vanuit de streamingwebsite Netflix. Netflix beveelt kijkers nieuwe series en films aan door middel van het verz...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: