Chef Marcus wint #itsaDONdeal

24 november 2016 | Jorien Slager

Na een eerste editie vorige jaar heeft Don Papa Rum zijn cocktail competitie dit jaar verrassend uitgebreid met de deelname van chefs. Alle deelnemers werden eerst door de winnaar van vorig jaar Kevin Kroon (Door74) lekker gemaakt met zijn ervaringen tijdens zijn gewonnen reis naar de Filipijnen, voordat zij zelf een gooi mochten doen naar de winst van dit jaar.
 
Vijf chefs waren op basis van vooraf ingestuurde recept geselecteerd om hun fingerfood te koken voor negen enthousiaste bartenders. Er werden honderden vragen gesteld, sauzen geproefd, kruiden geanalyseerd, want een cocktail bij een gerecht ontwerpen is niet een gebruikelijke discipline.
 
De shakers konden vervolgens met een uitgebreide selectie van vers fruit en prachtige kruiden van Rungis aan de slag om bij het door hen uitgekozen gerecht een punch te maken op basis van de Don Papa 7 years. Alle punches bestonden uit zo’n 3 liter, of zoals shaker Julia van Dijk (Marriot Den Haag) het verwoordde: ‘Sharing is caring, that’s why we do foodpairing!”
 
De op de avond zelf gevormde duo’s werden beoordeeld door de Vlaams-Filipino Glen Ramaekers (mede-eigenaar Humphreys in Brussel)), Esmee Langereis (wijnschrijver en foodjournalist) en Matthias Cadeau (International Brand Ambassador Don Papa). Maar iedereen was in de gelegenheid om mee te proeven en zoveel mogelijk te leren over de combinaties tussen Don Papa Punch en de gerechten, die uiteenliepen van een hoorntje gevuld met krab en waterkastanje (Nino Drost, Restaurant Beulings) tot typisch Filipijnse spicy spek gehakt (Irene Esquibil van Esquisine).
 
Chef Marcus Shockley (The Dutchess) maakte een spies van sterfruit en varkensbuik gegaard in soyasaus en suikerriet. Hij scoorde bonuspunten door in de opeenvolgende ronde ook een eigen cocktail te presenteren. Andrei Talapanescu (barman bij de Pulitzer Bar) liet met zijn “Stranger Tides”-punch zien dat hij zijn ambacht echter nog beter beheerste en dit van oorsprong Amerikaanse en Roemeense duo liep na het unanieme jury-oordeel weg met de winst. Zij worden door Don Papa uitgenodigd om een week in Manilla gast optredens te doen en natuurlijk ook zelf de keuken en smaken van Sugarlandia, oftewel het Filipijnse eiland Negros, te leren kennen.
 
Runners up waren Christian Jagerman (De Smaakambassade) en chef Cassidy Hallman (Jansz at the Pullitzer) imponeerden met presentatie en verfijning, terwijl de derde plek ging naar Mia Tolen (freelance chef) en Julia van Dijk (Marriot Den Haag) op basis van creativiteit.
 
Juryvoorzitter Matthias Cadeac: “Het enthousiasme waarmee er werd samengewerkt heeft echt indruk op mij gemaakt. Ik reis de wereld over en zie een hoop wedstrijden, maar zelden heb ik zoveel creativiteit en liefde voor rum en producten gezien als hier in Nederland. Ik kijk ernaar uit Marcus en Andrei te introduceren in Manilla om daar ook een deel van die passie te kunnen brengen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: