Champignon-koffie de volgende trend?

27 maart 2018 | David Bakker

Koffie. We drinken het al zo een kleine 400 jaar en tot een paar jaar geleden waren de meeste mensen tevreden met 'gewoon' koffie, cappuccino en espresso. In Nederland zitten we middenin de Chai-Latte-trend, maar in het buitenland is dat al lang overgewaaid, vanwege het hoge suikergehalte. Volgens de Britse krant The Telegraph is de volgende trend in Engeland de champignon-koffie.

Kurkuma latte werd de 'breakout-ster' genoemd in Google's Food Trends-rapport van 2016; en we bereikten de piek avocado met de 'avolatte'.  Maar in de afgelopen 12 maanden is er een nieuwe trend ontstaan, een die bewijst dat de onverzadigbare honger van millennials naar modieuze gerechten en dranken geen grenzen kent. 

Het nieuwste brouwsel dat even lekker is als rillen, is champignonkoffie. Op schappen van supermarkten en in cafés worden we steeds vaker blootgesteld aan de drank, die naar verluidt ontstekingsremmend is, en wordt verondersteld de bloedsuikerspiegel te reguleren en de stofwisseling te stimuleren. Volgens door Hitwise verzamelde gegevens is er een stijging van 471 procent op jaarbasis in zoekopdrachten naar 'champignon-koffie', met het grootste gedeelte van de 25-34-jarigen. 

Champignon-koffie is meestal een mix van gewone gemalen koffie gemengd met een poedervormige schimmel, die de drank een aardse smaak geeft. Om het smakelijker te maken, wordt het vaak verkocht met melk of een melkvariant en een zoetstof. Een trend in Engeland dus. De vraag is of het overwaaid naar ons land.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Drinks
Column Richard Moerkerk: Daten met een bier

Bij ons, in Proeflokaal De Boom, wordt veel gedate. Normaal gesproken dan, uiteraard. Maar dat we nu gesloten zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat er op het moment helemaal niet gedate wordt natuurlijk. Wandelen is helemaal hot en ik denk dat aankomende stelletjes sneller thuis afspreken, waar ze an ...

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

15 jaar De CaféKrant
13 jaar geleden in De CaféKrant: Café de Beyerd

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2008, het jaar waarin Spanje het EK Voetb ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: