Champignon-koffie de volgende trend?

27 maart 2018 | David Bakker

Koffie. We drinken het al zo een kleine 400 jaar en tot een paar jaar geleden waren de meeste mensen tevreden met 'gewoon' koffie, cappuccino en espresso. In Nederland zitten we middenin de Chai-Latte-trend, maar in het buitenland is dat al lang overgewaaid, vanwege het hoge suikergehalte. Volgens de Britse krant The Telegraph is de volgende trend in Engeland de champignon-koffie.

Kurkuma latte werd de 'breakout-ster' genoemd in Google's Food Trends-rapport van 2016; en we bereikten de piek avocado met de 'avolatte'.  Maar in de afgelopen 12 maanden is er een nieuwe trend ontstaan, een die bewijst dat de onverzadigbare honger van millennials naar modieuze gerechten en dranken geen grenzen kent. 

Het nieuwste brouwsel dat even lekker is als rillen, is champignonkoffie. Op schappen van supermarkten en in cafés worden we steeds vaker blootgesteld aan de drank, die naar verluidt ontstekingsremmend is, en wordt verondersteld de bloedsuikerspiegel te reguleren en de stofwisseling te stimuleren. Volgens door Hitwise verzamelde gegevens is er een stijging van 471 procent op jaarbasis in zoekopdrachten naar 'champignon-koffie', met het grootste gedeelte van de 25-34-jarigen. 

Champignon-koffie is meestal een mix van gewone gemalen koffie gemengd met een poedervormige schimmel, die de drank een aardse smaak geeft. Om het smakelijker te maken, wordt het vaak verkocht met melk of een melkvariant en een zoetstof. Een trend in Engeland dus. De vraag is of het overwaaid naar ons land.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Check de HorecaMarketingkalender 2019!

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Vijf jaar campagne NIX18: normverandering op gang in de horeca

Op 1 januari is het precies vijf jaar geleden dat de leeftijdsgrens voor roken en drinken werd verhoogd naar 18 jaar. In deze periode is er veel veranderd, ook in de horeca. Omdat het rookverbod al ruim 10 jaar geleden werd ingevoerd, zien horecaondernemers vooral een normverandering bij alcohol. De...

Columns Achtergronden
Column: niet zeuren, maar veranderen

We drinken steeds minder alcohol en eten minder vlees. Ook suikerhoudende dranken, zoals frisdranken en vruchtensappen, gaan minder vaak over de toonbank. Dat is geen aanname, maar een harde realiteit: het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft het voedingspatroon tussen 2007 en ...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: