Carnavalsvierder drinkt meer bier dan Oktoberfest-ganger

20 september 2017 | Thijs Jacobs

Het Oktoberfest, dat afgelopen zaterdag van start is gegaan in München, verloopt over het algemeen rustiger dan het Nederlandse carnaval. Dit blijkt uit onderzoek van online carnavalswinkel Feestkleding 365, dat de bierconsumptie en het aantal alcoholincidenten van beide feesten naast elkaar legde. 

Carnaval versus Oktoberfest

Toeval of niet, de provincies die tot de populairste Nederlandse Oktoberfest provincies gerekend mogen worden, blijken ook het populairst tijdens Carnaval. In Noord-Brabant worden de meeste Oktober-evenementen gehouden (8), op de voet gevolgd door Limburg met 7 grote evenementen.

Ondanks dat de Duitsers befaamd zijn om hun jaarlijkse bierfeest, is het Nederlandse carnavalsfeest naar verhouding veel heftiger. Het Oktoberfest duurt weliswaar langer dan carnaval (16-18 dagen versus 3-5 dagen), maar Nederlanders drinken een half miljoen liter bier meer weg tijdens Carnaval (7,5 miljoen liter tijdens carnaval tegenover 7 miljoen liter op Oktoberfest). Een indrukwekkend getal, aangezien het Oktoberfest in München veel meer bezoekers trekt (5,6 miljoen) in vergelijking met carnaval (1,5 miljoen).

Bierleichen en comazuipers

Ook het aantal comazuipers (in het Duits: ‘Bierleichen’) is relatief hoger in Nederland. Tijdens Oktoberfest bezwijken zo’n 600 mensen aan een overdosis bier, terwijl gedurende carnaval afgelopen jaar 290 mensen medische hulp nodig hadden vanwege een te hoge bierconsumptie. Carnaval wordt echter over een periode van 5 dagen gevierd, terwijl voor een Oktoberfest 16 tot 18 dagen worden uitgetrokken.

Kwaliteit bier beter op Oktoberfest

Naast de algehele consumptie en het aantal incidenten, is er ook onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het bier. Hierbij werd gekeken naar de top 3 best beoordeelde Oktoberfest Brouwers (Augustiner, Hacker Pschorr en Paulaner) en naar de  drie populairste Nederlandse Biermerken tijdens carnaval  (Brand, Hertog Jan en Grolsch)

Alledrie de Oktoberfestbieren scoren bij de vergelijking hoger dan hun Nederlandse soortgenoten. Hacker-Pschorr staat op de eerste plek met een score van 88 uit 100, gevolgd door Paulaner (87) en Augustiner (86). Het hoogst scorende Nederlandse biermerk is Hertog Jan (80), gevolgd door Brand (78) en Grolsch (72). 

Meer informatie over dit onderzoek is te vinden op de infographic-pagina ‘Oktoberfest in Nederland’: https://www.feestkleding365.nl/oktoberfest-2017

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel 4; de SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De CaféKrant wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonderne ...

Interview Corona
''Op 16 maart gaat ons terras open als er geen versoepelingen komen''

Gilles Harthoorn is eigenaar van Hotel-Café-Restaurant Duinzicht op Schiermonnikoog. Gisteren zetten veel horecaondernemers in Friesland de terrassen op de kop als ludieke actie vanwege de sluiting van de horeca, maar op 16 maart wil deze hotelier zijn terras daadwerkelijk openen. “Als ...

Financieel Horeca & Belasting
4 keer investeringsvoordeel voor uw cafébedrijf!

Waarschijnlijk kijkt u verbaasd op bij het lezen van de titel van dit artikel. In deze crisistijd investeren in mijn horecazaak, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Toch kan het fiscaal voordelig kunnen zijn om uw investeringen niet uit te stellen. De Belastingdienst heeft namelijk de Baangerelatee ...

Corona
De terrasactie van 2 maart in beeld

Eemhof Watersport & Beachclub uit Zeewolde plaatste dit bericht vanmiddag op Instagram met de tekst: "Wat zouden we het terras weer graag gevuld hebben! Wij zijn ervan overtuigd dat wij als horeca dit op een veilige en verantwoorde manier kunnen doen." Foto: Instagram Eemhof Watersport & Beachclub. ...

Interview Corona
Terras toch niet open: ''Er zou een onveilige situatie ontstaan''

Elsemiek Platschorre van Café de Pineut op het Museumplein in Ede wilde oorspronkelijk haar terras vandaag openen, maar zag daar vanaf toen bleek dat er wel heel veel reserveringen en reacties binnenkwamen. "De belangstelling was overweldigend; meer dan 500 bevestigde reserveringen, tall ...

Food Branded Content
Royal Smilde verstevigt haar positie in de borrelcategorie met overname The Tapas Factory

Royal Smilde heeft per 1 januari 2021 The Tapas Factory overgenomen. De overname van deze productielocatie zorgt voor een stevigere positie van Royal Smilde binnen het borrelsegment met hartige (deeg)snacks. Bij The Tapas Factory in Rotterdam worden voornamelijk empanadas geproduceerd. Royal Smil ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: