CaféBizz: omgevingsvergunning

18 oktober 2013
CaféBizz: omgevingsvergunning

In de rubriek CaféBizz leest u over verschillende (business)casussen waarbij KHN één-op-één advies levert aan een horecaondernemer. Deze keer: strijd om omgevingsvergunning in Rotterdam.

*De feiten*
Herman Hell is de trotse eigenaar van meerdere horecazaken in het westen van het land. Een van die zaken is het Nieuw Rotterdams Café in de gelijknamige havenstad. In 2012 vraagt hij bij de gemeente Rotterdam via een omgevingsvergunning toestemming voor het plaatsen van parasols op zijn terras. Die aanvraagprocedure duurt langer dan verwacht en gehoopt, maar uiteindelijk krijgt hij toestemming.

*Gedonder*
Herman Hell: “Bij de eerste aanvraag werd mijn omgevingsvergunning afgewezen. Maar na lang wachten kreeg ik alsnog toestemming voor het plaatsen van parasols met ondergrondse bevestiging. Bij zo’n vergunning dien je je aan allerlei voorschriften te houden. Zo eist de politie om veiligheidsredenen dat de parasol ingegraven wordt tot 25 centimeter, maar dat mag van de gemeente officieel niet. Dat werd dus een discussie. Uiteindelijk kreeg ik toch een omgevingsvergunning en bestelde ik voor 30.000 euro aan parasols. Maar toen begon het gedonder. Enkele dagen voor de levering ontving ik van de gemeente een mail waarin men meldde dat toch geen toestemming voor de parasols te willen verlenen.”

*Het advies van KHN*
“Ik was natuurlijk, naast verbaasd, ontzettend kwaad. Ik heb daarop mijn regioadviseur gebeld en daar eerst stoom afgeblazen. De regioadviseur stelde mij gerust en legde rustig de opties uit. Meteen na ons gesprek heeft ze contact opgenomen met de gemeente en binnen twee dagen had ze een team samengesteld dat de situatie alsnog kon beoordelen. En wat denk je? In een soort van live omgevingsvergunningprocedure kreeg ze voor elkaar dat een week later mijn gasten onder prachtige parasols van het mooie weer konden genieten.”

*De ervaring*
“Het is fijn dat er iemand is die altijd in jouw belang zal handelen. Met slechts een belletje ben je geholpen en het kost je niets. Of het nu gaat over het verlof van een werknemer in verband met het overlijden van haar opa of over het declareren van ziektekosten, bij KHN kan ik terecht met al mijn vragen. En voor de grote zaken, calamiteiten die iedereen wel eens in de paar jaar heeft, schakel ik mijn persoonlijke regioadviseur in. KHN is de slimste en goedkoopste rechterhand die je kan hebben.”

Meer lezen in De CaféKrant? "Download gratis de online editie":http://www.decafekrant.nl/blad/99/.

*Op de foto:* Herman Hell

"~Mariska van Gorp~":mailto:mariska.vangorp@uitgeverijps.nl

Overig nieuws