Bijna helft van alle ondernemers heeft géén of gedateerde voorwaarden

1 november 2018 | Thijs Jacobs

Bijna de helft (45,6%) van alle ondernemers gebruikt geen of gedateerde algemene voorwaarden. Dat constateert verzekeraar Reaal na onderzoek naar risico’s in het MKB. Slechts een derde (32,6%) controleert jaarlijks of vaker de gebruikte leveringsvoorwaarden, in de communicatie met afnemers en leveranciers. Het ontbreken van, of onvolledige, leveringsvoorwaarden leidt vaak tot kostbare conflicten.

Bron van conflicten

Alex de Langen, Unitmanager Schade bij Reaal: “Algemene of leveringsvoorwaarden zijn niet verplicht, maar kunnen een hoop gedoe voorkomen, o.a. bij onenigheid over de levering van een product of dienst, de betaling of garantie. Uit ons onderzoek* blijkt echter dat 45,6% van de ondernemers minder dan één keer per vijf jaar de algemene voorwaarden controleert. Bij dit aantal zitten ook ondernemers die helemaal geen voorwaarden hebben opgesteld (17,5%). De kans op conflicten is hierdoor aanzienlijk. Conflicten zijn vaak kostbare aangelegenheden voor ondernemers. Denk hierbij aan rekeningen die niet betaald worden of de kosten voor de inhuur van een jurist. Uit ons onderzoek blijkt dat er een relatie is tussen de omvang van een organisatie en het hebben van geactualiseerde voorwaarden; hoe groter een onderneming, hoe vaker er actuele voorwaarden aanwezig zijn. Toch zien wij dat nog 10.2% van de grotere ondernemingen uit het MKB geen voorwaarden heeft opgesteld. Dat is erg risicovol.”

In de praktijk ontstaan er door gedateerde of ontbrekende voorwaarden veelvuldig, onnodige conflicten. Dat kan op uiteenlopende gebieden zijn. De meest voorkomende conflicten hebben betrekking op:

onduidelijkheid over de inhoud van de overeenkomst tussen partijen,
geschillen over de wijze waarop de overeenkomst moet worden uitgevoerd,
geschillen over de vraag of de overeenkomst kan worden gewijzigd of geannuleerd,
geschillen over de garantie,
vorderingen tot nakoming van de overeenkomst, of vergoeding van (herstel)schade,
aansprakelijkheid voor (vervolg)schade, die voorkomen had kunnen worden.

 

Tips

De Langen: “Het hebben van algemene of leveringsvoorwaarden is eigenlijk onmisbaar in deze tijd. En het periodiek laten controleren van je voorwaarden door een specialist is echt aan te bevelen. Verder is het ook belangrijk om actuele voorwaarden duidelijk te communiceren met afnemers en leveranciers, onder ander door deze op je website te publiceren. Dit kan veel narigheid voorkomen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Achtergronden
Prijs voeding fors gestegen, vooral vlees en vis veel duurder

De prijzen van voedingsmiddelen stegen in mei 3,8 procent, nagenoeg de hoogste prijsstijging van voedsel in de afgelopen tien jaar. De prijzen voor vlees en vis stegen het sterkst. Dit meldt het CBS op basis van nadere analyse van de consumentenprijsindex. Na de eerste maanden van 2009 stegen de ...

Opening Utrecht
Familiezaak KARAF Food & Drinks opent haar deuren

Utrecht heeft er een nieuwe horecagelegenheid bij: KARAF Food & Drinks aan de Korte Jansstraat. Na meerdere succesvolle restaurants, beginnen eigenaren Fatma en Mustafa Kara deze nieuwe zaak met terras op een prachtige locatie in de Domstad. Voor Utrechtse horecaliefhebbers is KARAF geen onbe...

Columns
Column: roken verbieden is juist gastvrij!

Ik blijf het opmerkelijk vinden. Dat alle berichten die betrekking hebben op ‘roken’ op onze caféwebsite de grootste bezoekersaantallen krijgen, vrijwel zonder uitzondering. Wat is dat toch, die fascinatie voor het rookverbod in de horeca? Inmiddels is het rookverbod ruim tien jaa...

Onderzoek: aantal nieuwe foodfestivals drastisch gedaald

Het aantal festivals is in twee jaar tijd met ruim 10% teruggelopen. Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam naar het festivallandschap in Nederland. Verantwoordelijk lector Harry van Vliet (Crossmedia): "De daling in het aantal muziekfestivals was al zichtbaar in 2017, maar de...

Amsterdam Opening
Nieuwe pop-up keuken Luca's Pizza opent in de Kopstootbar

Vanaf zaterdag 15 juni opent er een nieuwe pop-up keuken in de Amsterdamse Kopstootbar. Om de paar maanden werkt er een nieuwe chef in de pop-up keuken van de bar. Dit keer is het de beurt aan Luc Geertzen, die er Luca's Pizza opent. De pizzeria is gedurende de zomer te bewonderen. De pizzeri...

Achtergronden
Mag een café lachgas verkopen?

Lachgas is een middel dat wordt gebruikt als verdovingsmiddel bij operaties en recreatief als roesmiddel. Sinds juli 2016 valt lachgas dat verkocht wordt in ballonnen onder de Warenwet, dus niet meer onder de Geneesmiddelenwet. Hierdoor is de NVWA de partij die toeziet op de verkoop van lachgasballo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: