Bijna 400 bieren tijdens vierde Dutch Beer Challenge in Rotterdam

16 maart 2018 | David Bakker

Op woensdag 21 maart 2018 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 525 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben één of meer van hun bieren ingeschreven: in totaal zijn er 390 bieren aangemeld. Een groei ten opzichte van de 3e DBC vorig jaar met bijna 100 bieren toen er 298 bieren in competitie waren.

Vakkundige juryleden

Het aantal brouwerijen in Nederland is afgelopen jaren explosief gegroeid tot ruim 525. De Dutch Beer Challenge is een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s. Tijdens de eerste editie van de Dutch Beer Challenge in 2015 waren er 155 Nederlandse bieren in competitie. In 2016, tijdens de 2e Dutch Beer Challenge, waren er 239 bieren in competitie. Tijdens de derde editie in 2017 waren er 298 bieren ingestuurd. Tijdens de komende vierde editie zullen op 21 maart 2018 bijna 400 bieren blind worden geproefd en gekeurd door 42 zowel Nederlandse onafhankelijke bierexperts en -keurmeesters als internationale ‘beerjudges’ en specialisten. De jury proeft blind in verschillende biercategorieën, zoals pils, saison, licht en zwaar blond, pale ale, IPA, licht en zwaar donker, bock en dubbelbock, stout/porter, gerstewijn, witbier en weizen, fruitbieren en houtgelagerde bieren.

Bekendmaking winnaars

Op 4 april 2018 maakt de wedstrijdleiding de winnaars per categorie bekend in het Van Donge & De Roo Stadion (Excelsior) in Rotterdam waar aansluitend een zevengangen ‘walking beerdiner’ plaats vindt, mede verzorgd door de Horeca Vak School Rotterdam. De Mitra Award ‘Het Beste Bier van Nederland 2018’ wordt op 24 mei 2018 in de Grote Kerk in Den Haag uitgereikt tijdens het openingsevenement van de zevende Week van het Nederlandse Bier.

Belangrijkste doelstellingen

De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen met deze wedstrijd:

1.     De promotie van de Nederlandse biercultuur;
2.     Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers;
3.     Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument;
4.     Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.

Over de Dutch Beer Challenge

De Dutch Beer Challenge is een initiatief van de Stichting Dutch Beer Challenge (DBC) en bestaat uit:

- Fedor Vogel (Bier! magazine / Birdy Publishing), voorzitter

- Rick Kempen (Bier&cO), secretaris

- Marco Philipsen (Mitra), penningmeester

- Henri Reuchlin (Bierburo) -

- Luc de Raedemaeker en Thomas Costenoble (BeComEv, organisator van o.a. www.brusselsbeerchallenge.com).

De Dutch Beer Challenge wordt in opdracht van de stichting op volstrekt onafhankelijke wijze georganiseerd door BeComEv, welke de wedstrijdleiding in handen heeft.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Check de HorecaMarketingkalender 2019!

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Vijf jaar campagne NIX18: normverandering op gang in de horeca

Op 1 januari is het precies vijf jaar geleden dat de leeftijdsgrens voor roken en drinken werd verhoogd naar 18 jaar. In deze periode is er veel veranderd, ook in de horeca. Omdat het rookverbod al ruim 10 jaar geleden werd ingevoerd, zien horecaondernemers vooral een normverandering bij alcohol. De...

Columns Achtergronden
Column: niet zeuren, maar veranderen

We drinken steeds minder alcohol en eten minder vlees. Ook suikerhoudende dranken, zoals frisdranken en vruchtensappen, gaan minder vaak over de toonbank. Dat is geen aanname, maar een harde realiteit: het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft het voedingspatroon tussen 2007 en ...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: