Bierbrouwers focussen op vrouwen

28 mei 2015 |
Bierbrouwers focussen op vrouwen

Vandaag lanceren de Brouwers van Nederland de Love Beer campagne. Met dit gezamenlijke initiatief richten grote en kleine brouwers
zich voor het eerst in de geschiedenis op vrouwen. Met deze campagne willen ze vrouwen aanmoedigen zich niet te laten belemmeren door wat al dan niet gepast zou zijn, maar vooral hun eigen smaak te volgen.

Sociale conventies
Recent onderzoek naar de perceptie van bier, uitgevoerd in opdracht van de Brouwers van Nederland, toont aan dat sociale conventies en mythes Nederlandse vrouwen er ten onrechte van weerhouden om voor bier te kiezen. Het startsein van de Love Beer campagne wordt gegeven tijdens de opening van de Week van het Nederlands Bier in de Grote Kerk in Den Haag.

Bier is ‘gezellig’ en ‘sociaal’
Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen allerlei overwegingen hebben voordat ze een glas bier bestellen. Vrouwen zitten hierbij vooral elkaar in de weg; ze hebben negatieve associaties bij andere bierdrinkende vrouwen – denk aan ‘niet vrouwelijk’ en ‘niet elegant/aantrekkelijk’ – terwijl mannen dit niet zo ervaren. Zij vinden vrouwen die bier drinken juist ‘leuk’ en ‘relaxed’.



Gezellig
Zowel mannen als vrouwen associeren bier hoofdzakelijk met ‘gezellig’. Het sociale karakter van bier is dan ook, na de smaak, de voornaamste reden voor mannen en vrouwen om voor bier te kiezen. De gelegenheid of locatie blijkt voor vrouwen een grotere invloed te hebben op de keuze voor een glas bier dan het gezelschap. Vakantie en festivals worden als een geschikte gelegenheid beschouwd, terwijl een eerste date en een trouwerij minder ideaal blijken.

Rosé bier en Radler populair
Het assortiment aan biersmaken en alcoholpercentages is de laatste jaren explosief toegenomen, wat maakt dat bier bij vele momenten en gelegenheden past die ook vrouwen weten te waarderen. Zo zien we dat vrouwen naast pils vooral voor rosé bier en Radler kiezen. "Ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking is vrouw. We weten dat een groot deel van deze doelgroep ook regelmatig een glas bier drinkt en vinden het dan ook zonde om te horen dat vrouwen toch een glas bier om bepaalde redenen laten staan", zegt Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers en initiatiefnemer van de Love Beer campagne. "Vandaar deze gezamenlijke campagne, waarin we de perceptie van bier in Nederland willen veranderen door vrouwen de rijke variatie van bier te laten ervaren. Vrouwen van Nederland, laat je verrassen en volg je eigen smaak!"

Over het onderzoek
Het onderzoek van de Brouwers van Nederland is gedaan door Edelman Berland in november 2014. Er is zowel kwantitatief als kwalitief onderzoek gedaan onder meer dan 1.000 mannen en vrouwen tussen de 25 en 35 jaar. Ga voor meer informatie over de campagne naar "www.love-beer.nl.":http://love-beer.nl/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
Digitaal ondernemen in het café

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: