Achtergrond: het rookverbod in een internationale context geplaatst

21 juni 2018 | Thijs Jacobs

In Nederland is onder horecaondernemers onrust ontstaan over het voornemen van staatssecretaris van VWS, Paul Blokhuis, om roken op terrassen te verbieden. Is die ophef wel terecht? In andere landen gaat men namelijk nog een stapje verder om roken te ontmoedigen. We zetten een aantal praktijkvoorbeelden voor je op een rijtje.

Pretparken

Er mag sinds afgelopen jaar niet meer meer gerookt worden in de rij bij Nederlandse pretparken. De Club van Elf heeft dit besloten; deze club is de belangenvereniging voor Nederlandse pretparken. Bij de pretparken van Disney over de hele wereld is roken al langere tijd verboden. Ook bij Bobbejaanland in België mag het niet. 

Niet roken op straat

In sommige landen gaat men nog een stap verder. Bhutan heeft immers een landelijk verbod op het verkopen van tabak. Roken mag er niet in alle publieke ruimtes. Net als in de VS, waar niet in de auto, in het park of op het terras gerookt mag worden.
In sommige Amerikaanse staten mag zelfs op straat helemaal niet gerookt worden. En in Japan zijn veel winkelstraten rookvrij gemaakt. Apart is wel dat daar in restaurants en openbare gebouwen wel gewoon gerookt mag worden...

Roken in de auto

Roken in de auto mag niet in Groot-Brittannië en Frankrijk wanneer er kinderen in de auto zitten. In Frankrijk geldt dat voor kinderen onder de twaalf; in Groot-Brittannië is dat het geval bij kinderen onder de achttien.

China

In China mag je niet roken in openbare gebouwen, waaronder restaurants, scholen, supermarkten en overheidsgebouwen, alhoewel het rookverbod zelden wordt nageleefd.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: