Groei voor leisure markt ondanks personeelstekort

2 januari 2019 | David Bakker

De Leisure-sector liet in 2018 groei zien, geholpen door de positieve economische omstandigheden en de toename van het toerisme. Bijvoorbeeld de fastfood-branche, restaurants en hotels laten groei zien. Zo meldt ABN AMRO. Dat biedt reden tot optimisme. Toch is waakzaamheid geboden voor ondernemers in de sector: het personeelstekort zit de sector dwars, het aanbod is in de afgelopen jaren toegenomen en het consumentenvertrouwen nam de afgelopen maanden af. 

Het consumentenvertrouwen daalde in december voor de vijfde maand op rij, naar een score van 9. In 2018 en 2017 was die score niet eerder zo laag, maar het vertrouwen van consumenten staat wel nog een stuk boven het langjarig gemiddelde.

De daling van het consumentenvertrouwen in december lijkt zowel economische als financiële redenen te hebben. De gedaalde score over het economisch klimaat kan te maken hebben met een aantal internationale events, zoals de Brexit-perikelen, de begrotingsperikelen in Italië en het handelsconflict tussen de VS en China. Bovendien kan het vooruitzicht van een tragere economische groei in Nederland hierbij een rol spelen.

Tegelijkertijd is de consument ook voorzichtiger over de eigen financiële situatie. Mogelijk speelt hier het vooruitzicht van een minder sterke stijging van het besteedbaar inkomen van huishoudens in 2019 een rol.

Fundamenten voor groei aanwezig voor Leisure in 2019 en 2020

De fundamenten van groei blijven aanwezig. De consument heeft meer eetmomenten dan vroeger en bezoekt (bijvoorbeeld) met grote regelmaat fastfoodzaken en restaurants. Dit heeft ook demografische redenen: een op de vijf millennials eet minimaal een keer per week buitenshuis. Dat is meer dan oudere generaties.

Een ander belangrijk fundament onder de groei is toerisme. In 2018 neemt het aantal logies-overnachtingen met 4,2% toe. Voor 2019 gaan we uit van 3,7% groei van het aantal logies-overnachtingen, vooral gedragen voor buitenlands toerisme.

Tegelijkertijd herkent niet iedere ondernemer zich in de sectorgroei. Dit komt ook omdat het aanbod op diverse plaatsen is toegenomen.

Personeelstekort dwarsligger

Ook in de sector Leisure hebben ondernemers last van dit personeelstekort. De horeca heeft op dit moment 49 vacatures op elke 1000 banen. Sinds 2008 is de vacaturegraad niet zo hoog geweest. Zo ervaart (netto) 30% van de ondernemers in de horeca het tekort aan personeel als belemmering, in het vierde kwartaal van 2018.

Een jaar eerder was dat nog 18% en in het vierde kwartaal van 2016 was dit 5%. Diverse restaurants en cafés moesten sluiten omdat er te weinig personeel beschikbaar was om deze ondernemingen te bestieren.

De tekorten betreffen in het bijzonder koks en bedieningspersoneel. Eerder vermeldde het UWV al dat er een groot verloop is onder mensen die een opleiding tot kok hebben gevolgd. Het is daarom belangrijk dat ondernemingen hun werknemers binnenboord weten te houden, bijvoorbeeld door hen een duidelijk carrièreperspectief te bieden.

Mede door dat tekort aan personeel vertraagt de groei van de sector Leisure. Voor 2019 gaan we uit van 3% groei en voor 2020 van 2,5% groei.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Opening
De Horeca Academie opent een nieuwe vestiging in Houten

De Horeca Academie en het landelijk opererende SVO zijn al jaren partners in het verzorgen van horeca opleidingen en gaan nu een nieuwe vestiging openen in Houten. De Horeca Academie gaat per september 2019 van start met de aanbieding van de volgende opleidingen: kok, Zelfstandig werkend kok, Horeca...

Amsterdam Cocktails
Toonaangevende bars doen mee aan Amsterdam Cocktail Week

Op maandag 11 maart is de Amsterdam Cocktail Week 2019 van start gegaan en tot en met zondag 17 maart staat onze hoofdstad volledig in het teken van de laatste cocktailtrends. Door het succes van de vorige edities kunnen bezoekers zich ook dit jaar weer tot een ware ‘cocktail pro’ trans...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Detailhandel of horeca; klein verschil, grote gevolgen

Steeds meer gemeenten krijgen te maken met de dunne lijn die in enkele gevallen detailhandel van horeca scheidt. Dat deze lijn dun is, blijkt uit de stijgende hoeveelheid aan zaken die bij de rechter worden voorgelegd waarin specifiek de vraag wordt gesteld: is mijn zaak aan te merken als horeca- of...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: