Groei voor leisure markt ondanks personeelstekort

2 januari 2019 | David Bakker

De Leisure-sector liet in 2018 groei zien, geholpen door de positieve economische omstandigheden en de toename van het toerisme. Bijvoorbeeld de fastfood-branche, restaurants en hotels laten groei zien. Zo meldt ABN AMRO. Dat biedt reden tot optimisme. Toch is waakzaamheid geboden voor ondernemers in de sector: het personeelstekort zit de sector dwars, het aanbod is in de afgelopen jaren toegenomen en het consumentenvertrouwen nam de afgelopen maanden af. 

Het consumentenvertrouwen daalde in december voor de vijfde maand op rij, naar een score van 9. In 2018 en 2017 was die score niet eerder zo laag, maar het vertrouwen van consumenten staat wel nog een stuk boven het langjarig gemiddelde.

De daling van het consumentenvertrouwen in december lijkt zowel economische als financiële redenen te hebben. De gedaalde score over het economisch klimaat kan te maken hebben met een aantal internationale events, zoals de Brexit-perikelen, de begrotingsperikelen in Italië en het handelsconflict tussen de VS en China. Bovendien kan het vooruitzicht van een tragere economische groei in Nederland hierbij een rol spelen.

Tegelijkertijd is de consument ook voorzichtiger over de eigen financiële situatie. Mogelijk speelt hier het vooruitzicht van een minder sterke stijging van het besteedbaar inkomen van huishoudens in 2019 een rol.

Fundamenten voor groei aanwezig voor Leisure in 2019 en 2020

De fundamenten van groei blijven aanwezig. De consument heeft meer eetmomenten dan vroeger en bezoekt (bijvoorbeeld) met grote regelmaat fastfoodzaken en restaurants. Dit heeft ook demografische redenen: een op de vijf millennials eet minimaal een keer per week buitenshuis. Dat is meer dan oudere generaties.

Een ander belangrijk fundament onder de groei is toerisme. In 2018 neemt het aantal logies-overnachtingen met 4,2% toe. Voor 2019 gaan we uit van 3,7% groei van het aantal logies-overnachtingen, vooral gedragen voor buitenlands toerisme.

Tegelijkertijd herkent niet iedere ondernemer zich in de sectorgroei. Dit komt ook omdat het aanbod op diverse plaatsen is toegenomen.

Personeelstekort dwarsligger

Ook in de sector Leisure hebben ondernemers last van dit personeelstekort. De horeca heeft op dit moment 49 vacatures op elke 1000 banen. Sinds 2008 is de vacaturegraad niet zo hoog geweest. Zo ervaart (netto) 30% van de ondernemers in de horeca het tekort aan personeel als belemmering, in het vierde kwartaal van 2018.

Een jaar eerder was dat nog 18% en in het vierde kwartaal van 2016 was dit 5%. Diverse restaurants en cafés moesten sluiten omdat er te weinig personeel beschikbaar was om deze ondernemingen te bestieren.

De tekorten betreffen in het bijzonder koks en bedieningspersoneel. Eerder vermeldde het UWV al dat er een groot verloop is onder mensen die een opleiding tot kok hebben gevolgd. Het is daarom belangrijk dat ondernemingen hun werknemers binnenboord weten te houden, bijvoorbeeld door hen een duidelijk carrièreperspectief te bieden.

Mede door dat tekort aan personeel vertraagt de groei van de sector Leisure. Voor 2019 gaan we uit van 3% groei en voor 2020 van 2,5% groei.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Longread
Cash verdwijnt voorlopig nog niet uit de horeca

Na een jarenlange promotie van pinnen en contactloos betalen, hoor je de laatste tijd steeds vaker de roep om contant betalen. De Nederlandsche Bank laat van zich horen als voorstander van cash. Wat moet je daarmee in de horeca, waar contant geld voor onveilige situaties zorgt? Maatregelen nemen! ...

Koffie & thee Longread
Achtergrond: Koffie is complex, maar de moeite waard

Koffie is een complex product. Er zijn zoveel verschillende smaakvariëteiten en koffielanden. En dan de prijs. Is koffie nu duurder geworden de laatste jaren? Volgens verschillende onderzoeken blijkt van wel. Volgens koffiekenner Frans Kooijman, eigenaar van koffiehotspot 30ml in Utrecht, moete...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: