5 food trends die je binnenkort overal ziet

14 maart 2018 | Thijs Jacobs

2018 wordt het jaar van... Ja, van wat eigenlijk? Wij denken het te weten en presenteren je vijf food trends die dit jaar zullen domineren. Met een focus op gezondheid en duurzaamheid natuurlijk, want dat is uiterst belangrijk.

1. Natuurlijke 'mood boosters'

Snacks en drankjes worden opgeschaald met 'mood boosting' kruiden. De schrisandabes, ginkgo (van de Japanse notenboom) of andere toevoegingen zorgen voor een goed gevoel. Wist je dat ook saffraan goed zou zijn voor de focus en het gevoel van welbehagen?

2. Proteïnerepen die je zelf maakt

Proteïnen zijn een belangrijke bouwstof. Er zijn inmiddels 'DIY protein bar kits' te koop, waarmee je in een handomdraai zelf een gezonde proteïnenreep in elkaar zet. Ideaal voor na een heftige workout-sessie.

3. Drankjes met extra proteïnen en MCT

MCT? Dat zijn vetten. Deze middellange ketenvetzuren worden door het lichaam sneller opgenomen dan lange ketenvetzuren (LCT). Er zijn in de VS al koffieketens waar de MCT in olievorm wordt toegevoegd aan de koffie. Je kunt het ook in poedervorm krijgen om in je smoothie te verwerken. Daarnaast zijn er steeds meer waters te koop die 'gepimpt' zijn met proteïnen.

4. Alles 'plant-based'

Niet alleen mensen die vegan zijn, maar ook de massa maakt kennis met producten die 'plant-based' zijn. Vlees hoeft niet langer meer van een dier afkomstig te zijn en melk hoeft niet van een koe te komen, maar kan ook gemaakt zijn uit rijst of soja. Deze markt is sterk in opkomst en inmiddels zijn zelfs de meest notoire carnivoren overstag. Vleesloos is hot!

5. Duurzame verpakkingen

Al deze producten moeten verpakt worden om aan de man gebracht te worden. Liefst worden ze natuurlijk verpakkingsvrij aangeboden, maar in verband met regelgeving omtrent houdbaarheid en hygiëne is dat, uiteraard, niet altijd mogelijk. Met name de plastic flesjes zijn een ramp voor het milieu en drankjes kunnen ook in  papieren verpakkingen aangeboden worden. Ook blikjes zijn beter voor het milieu, dus het plastic flesje raakt uit de gratie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Wet- en regelgeving Corona
Horeca zeker tot 9 februari gesloten, hotels wel open

De horeca blijft nog zeker tot 9 februari gesloten, hotels mogen wel 'gewoon' open blijven. Dat maakte premier Mark Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Hotels mogen naast zakelijke gasten, ook recreatieve gasten ontvangen. Eerder meldde De Telegraaf dat hotels de dupe zouden ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: Bivakkeren in onze eigen bubbel

‘The Future is private’ was een uitspraak van de Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg in 2019. Achteraf gezien een waarheid als een koe als je het mij vraagt. Want al bijna een jaar is ons privédomein ons enige leefgebied. En vooral in deze winterse lockdown verkeren wij enkel in hui ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: