5 food trends die je binnenkort overal ziet

14 maart 2018 | Thijs Jacobs

2018 wordt het jaar van... Ja, van wat eigenlijk? Wij denken het te weten en presenteren je vijf food trends die dit jaar zullen domineren. Met een focus op gezondheid en duurzaamheid natuurlijk, want dat is uiterst belangrijk.

1. Natuurlijke 'mood boosters'

Snacks en drankjes worden opgeschaald met 'mood boosting' kruiden. De schrisandabes, ginkgo (van de Japanse notenboom) of andere toevoegingen zorgen voor een goed gevoel. Wist je dat ook saffraan goed zou zijn voor de focus en het gevoel van welbehagen?

2. Proteïnerepen die je zelf maakt

Proteïnen zijn een belangrijke bouwstof. Er zijn inmiddels 'DIY protein bar kits' te koop, waarmee je in een handomdraai zelf een gezonde proteïnenreep in elkaar zet. Ideaal voor na een heftige workout-sessie.

3. Drankjes met extra proteïnen en MCT

MCT? Dat zijn vetten. Deze middellange ketenvetzuren worden door het lichaam sneller opgenomen dan lange ketenvetzuren (LCT). Er zijn in de VS al koffieketens waar de MCT in olievorm wordt toegevoegd aan de koffie. Je kunt het ook in poedervorm krijgen om in je smoothie te verwerken. Daarnaast zijn er steeds meer waters te koop die 'gepimpt' zijn met proteïnen.

4. Alles 'plant-based'

Niet alleen mensen die vegan zijn, maar ook de massa maakt kennis met producten die 'plant-based' zijn. Vlees hoeft niet langer meer van een dier afkomstig te zijn en melk hoeft niet van een koe te komen, maar kan ook gemaakt zijn uit rijst of soja. Deze markt is sterk in opkomst en inmiddels zijn zelfs de meest notoire carnivoren overstag. Vleesloos is hot!

5. Duurzame verpakkingen

Al deze producten moeten verpakt worden om aan de man gebracht te worden. Liefst worden ze natuurlijk verpakkingsvrij aangeboden, maar in verband met regelgeving omtrent houdbaarheid en hygiëne is dat, uiteraard, niet altijd mogelijk. Met name de plastic flesjes zijn een ramp voor het milieu en drankjes kunnen ook in  papieren verpakkingen aangeboden worden. Ook blikjes zijn beter voor het milieu, dus het plastic flesje raakt uit de gratie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Brouwerijen
Bedrijfsresultaat Swinkels stijgt met bijna een kwart

Royal Swinkels Family Brewers heeft voor het vierde jaar op rij een recordomzet geboekt, waarbij wederom werd geïnvesteerd in overnames en strategische samenwerkingen. De netto-omzet kwam uit op 713,1 miljoen euro, een stijging van 8,2 procent ten opzichte van 2017. De 26 merken van het bedrijf...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Wij zijn een goudmijn voor restaurants"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Bier
Alcoholvrij bier steeds populairder

Sinds 2010 is de consumptie van alcoholvrij bier vervijfvoudigd. In 2018 steeg de verkoop met meer dan 30 procent, dat blijkt uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Brouwers. Ook de consumptie van speciaalbier is met maar liefst tien procent gestegen, zo lezen we op dutchcowboys.nl. Als gevol...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

KHN
KHN maakt zich zorgen over horeca groei Groningen

Volgens de Groningse afdeling van KHN wordt leegstand in Groningen te veel opgevuld met horecazaken, zo lezen we op rtvnoord.nl. "Er moet wat gebeuren, als we zo doorgaan dan hebben we over drie jaar echt een probleem." aldus Irene van der Velde, afdelingsvoorzitter van de stad Groningen, ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: