Steeds meer franchiseformules

26 mei 2014 |
Steeds meer franchiseformules<

Als horecaondernemer speelt u in op trends en signaleringen. ING deed onderzoek naar franchise in het winkellandschap. Is er een parallel met de horeca? Vestigingen van franchiseformules zijn
een vaste waarde in winkelgebieden. Door daling van de consumentenbestedingen en de opkomst van e-commerce daalt het aantal vestigingen in de detailhandel. Mede daardoor is nog maar 50% van de vestigingen in winkelgebieden een winkel. Tegelijkertijd zijn franchisevestigingen van horeca, dienstverlening en zorg in opkomst en groeit de diversiteit van functies. Franchisegevers en –nemers zijn gebaat bij aantrekkelijke winkelgebieden en kunnen hier ieder vanuit hun eigen rol richting 2025 een bijdrage aan leveren.

Gezichtsbepalende rol van franchise
De invloed van ketens op het winkellandschap is de afgelopen jaren toegenomen evenals het aantal vestigingen van franchiseformules. In totaal kent Nederland 30.000 franchisevestigingen waarvan 75 procent in winkelgebieden is gevestigd. Om de gezichtsbepalende rol in winkelgebieden te blijven vervullen, zijn er een aantal zaken die extra aandacht vragen waaronder de rolverdeling tussen franchisegever en –nemer. Voor franchisenemers zijn lokale profilering, belangenbehartiging en het aanjagen van samenwerking tussen partijen in het eigen winkelgebied de grootste aandachtspunten. Vanuit franchisegevers is aandacht vereist voor het leggen van verbindingen met andere formules en vastgoedpartijen en de aansturing van de franchisenemer op zijn lokale profilering.

Toekomstbestendige vestigingenmix behoeft keuzes
De opkomst van winkelgebieden op high-traffic locaties en de druk op het aantal passanten in veel winkelcentra zorgt dat franchiseformules hun locatiestrategie tegen het licht houden en hun winkelformat aanpassen. De afweging voor de franchisegever is daarbij in welke plaatsen, met welke formats en in welk type winkelgebieden hij aanwezig wil zijn. Voor franchisenemers draait het om het type locatie in een gebied, het assortiments- of dienstenaanbod en de profilering in de vestigingsomgeving.

Nieuwe realiteit noodzaakt tot nadere afspraken binnen formules
De fundamentele veranderingen in winkelgebieden jagen de interne discussie bij franchiseformules aan. Heldere keuzes over de rol van e-commerce en de verdeling van kosten en opbrengsten, de locatiestrategie en de rol van franchise binnen de formule als geheel zijn essentieel voor interne stabiliteit. Om fysieke vestigingen in winkelgebieden meerwaarde te geven voor de klant is een gezamenlijke inspanning van formule en ondernemer vereist. “De evolutie van het vestigingenbestand en het bedieningsmodel van franchiseformules, gekoppeld aan lokaal ondernemerschap zorgt dat formules relevant blijven voor winkelgebieden”. aldus Dirk Visser, ING Zakelijke arrangementen. “Het faciliteren van shop-in-shop concepten en gebruik van nieuwe technologie op de winkelvloer draagt bij aan de vernieuwing die binnen franchisevestigingen nodig is”.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Bier Brouwerijen
Vier brouwerijen sluiten zich aan bij Nederlandse Brouwers

Brouwerij Two Chefs Brewing, Kompaan Dutch Craft Beer Company, Brouwerij Noordt en Brouwerij Duvel Moortgat Nederland zijn per februari 2020 lid bij Nederlandse Brouwers. Hiermee telt de vereniging Nederlandse Brouwers voortaan veertien leden, die samen ruim 95 procent van de bierproductie in Nederl...

PUZO bar opent haar deuren in Amsterdam

PUZO maakt uitsluitend gebruik van duurzame producten van hoogstaande kwaliteit. Geen junkfood, maar fusion recepten bereid met natuurlijke ingrediënten. Zo puur mogelijk, zonder onnodige extra’s. Goed voor jou en de wereld om je heen. PUZO’s zijn driehoekige rijstpakketjes met daa...

Columns Bier
Column Richard Moerkerk: Vader Jacob ...

Het mooie aan bier is dat het verweven zit in veel van ons dagelijks leven. Bijvoorbeeld in (straat)namen, kinderliedjes of uitdrukkingen in de Nederlandse taal. Metten zijn ochtendgebeden van monniken. Het woord stamt af van het Latijnse matutinus, dat ‘ochtend’ betekend. De metten z...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Events Brouwerijen
Heineken terug als hoofdsponsor van SAIL

Heineken verbindt zich als hoofdsponsor aan de jubileumeditie van SAIL, van 12 tot en met 16 augustus voor de 10e keer in Amsterdam. De brouwer was in 1975 al betrokken bij de start van SAIL, toen vanwege het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Als Nederlands icoon met de wortels in Amsterdam wil Heine...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: