Steeds meer franchiseformules

26 mei 2014 |
Steeds meer franchiseformules<

Als horecaondernemer speelt u in op trends en signaleringen. ING deed onderzoek naar franchise in het winkellandschap. Is er een parallel met de horeca? Vestigingen van franchiseformules zijn
een vaste waarde in winkelgebieden. Door daling van de consumentenbestedingen en de opkomst van e-commerce daalt het aantal vestigingen in de detailhandel. Mede daardoor is nog maar 50% van de vestigingen in winkelgebieden een winkel. Tegelijkertijd zijn franchisevestigingen van horeca, dienstverlening en zorg in opkomst en groeit de diversiteit van functies. Franchisegevers en –nemers zijn gebaat bij aantrekkelijke winkelgebieden en kunnen hier ieder vanuit hun eigen rol richting 2025 een bijdrage aan leveren.

Gezichtsbepalende rol van franchise
De invloed van ketens op het winkellandschap is de afgelopen jaren toegenomen evenals het aantal vestigingen van franchiseformules. In totaal kent Nederland 30.000 franchisevestigingen waarvan 75 procent in winkelgebieden is gevestigd. Om de gezichtsbepalende rol in winkelgebieden te blijven vervullen, zijn er een aantal zaken die extra aandacht vragen waaronder de rolverdeling tussen franchisegever en –nemer. Voor franchisenemers zijn lokale profilering, belangenbehartiging en het aanjagen van samenwerking tussen partijen in het eigen winkelgebied de grootste aandachtspunten. Vanuit franchisegevers is aandacht vereist voor het leggen van verbindingen met andere formules en vastgoedpartijen en de aansturing van de franchisenemer op zijn lokale profilering.

Toekomstbestendige vestigingenmix behoeft keuzes
De opkomst van winkelgebieden op high-traffic locaties en de druk op het aantal passanten in veel winkelcentra zorgt dat franchiseformules hun locatiestrategie tegen het licht houden en hun winkelformat aanpassen. De afweging voor de franchisegever is daarbij in welke plaatsen, met welke formats en in welk type winkelgebieden hij aanwezig wil zijn. Voor franchisenemers draait het om het type locatie in een gebied, het assortiments- of dienstenaanbod en de profilering in de vestigingsomgeving.

Nieuwe realiteit noodzaakt tot nadere afspraken binnen formules
De fundamentele veranderingen in winkelgebieden jagen de interne discussie bij franchiseformules aan. Heldere keuzes over de rol van e-commerce en de verdeling van kosten en opbrengsten, de locatiestrategie en de rol van franchise binnen de formule als geheel zijn essentieel voor interne stabiliteit. Om fysieke vestigingen in winkelgebieden meerwaarde te geven voor de klant is een gezamenlijke inspanning van formule en ondernemer vereist. “De evolutie van het vestigingenbestand en het bedieningsmodel van franchiseformules, gekoppeld aan lokaal ondernemerschap zorgt dat formules relevant blijven voor winkelgebieden”. aldus Dirk Visser, ING Zakelijke arrangementen. “Het faciliteren van shop-in-shop concepten en gebruik van nieuwe technologie op de winkelvloer draagt bij aan de vernieuwing die binnen franchisevestigingen nodig is”.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events Koffie & thee
Zijn we allemaal al klaar voor Nationale Koffiedag?

Op dinsdag 24 september 2019, de vierde dinsdag van september, is het Nationale Koffiedag. Hét moment om op deze dag samen een kop koffie te drinken en ideeën uit te wisselen. Ook over de herkomst van de koffie. Meer dan driekwart van de Nederlandse medewerkers (84%) vindt dat lekkere ko...

Awards Cocktails
Andrei Talapanescu van Pulitzer's Bar uitgeroepen tot Patrón Perfectionist Benelux 2019

Andrei Talapanescu, Head Bartender Pulitzer’s Bar, is uitgeroepen tot Patrón Perfectionist van de Benelux tijdens de Patrón Perfectionists cocktailcompetitie. Hij wist de jury te overtuigen van zijn kwaliteiten tijdens de Benelux finale in de Vondelkerk in Amsterdam en draagt nu ...

Opening Koffie & thee
30ml Coffee Roasters wordt lid van Amsterdam Roasters

30ml Coffee Roasters zal zich gaan vestigen bij Amsterdam Roasters in Amsterdam Noord en zal de faciliteiten en koffiebranders gebruiken om de koffie te branden voor hun franchise bedrijven. Frans Kooijman, CEO: "De reden voor 30ml om lid te worden van Amsterdam Roasters is vanwege de samenwerk...

Events Rotterdam
Atoll Rotterdam viert haar 10-jarig jubileum met een 3-daags verjaardagsfeest

Na een filmpje bij de Pathé even een balletje slaan of een drankje nuttigen? Menig Rotterdammer kan beamen dat Atoll de perfecte uitvalbasis is voor een compleet avondje uit. De loungeclub is inmiddels uitgegroeid tot een Rotterdams begrip. En dat kan ook niet anders, want Atoll bestaat dit j...

Bier
Kasteel Maurick Vught introduceert eigen kasteelbier met Oranje-Spaanse noot

Kasteel Maurick in Vught introduceert een ambachtelijk gebrouwen kasteelbier met de naam Heerlijke Hendrik. Het bier is geïnspireerd op prins Frederik Hendrik van Oranje die vanuit Kasteel Maurick in 1629 de strijd tegen de Spanjaarden leidde tijdens de belegering van ’s-Hertogenbosch. He...

Drinks Cocktails Events
Helder Fortes Silva wint cocktailwedstrijd Jeneverfestival

Afgelopen weekend vond het Jeneverfestival plaats in dé jeneverhoofdstad van de wereld: Schiedam. Ruim 550 bezoekers waren aanwezig om alles te leren over jenever. Zo’n 18 distillateurs, 30 merken en meer dan 50 producten presenteerden zich in de Grote – of Sint. Janskerk. Het ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: