Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

16 augustus 2018 | David Bakker

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants.

Café Cliché is anders. Hier wordt gekookt zoals de chef dat thuis doet: goed en lekker, maar niet duur of exclusief. Met een driegangenmenu voor €39,50 een goede stek voor een doordeweekse hap, met het arty huiskamerinterieur een fijne plek voor een vrijdagmiddag-borrel, weekendbrunch of uitgebreid diner. Het menu staat vol klassiekers met een twist en typisch Amsterdamse namen. Zo heet de allesbehalve cliché carpaccio een dijenkletser en bestel je met een bordeelsluiper een voorgerechtje met pittige tonijn.

Groot en klein

Met 120 couverts is Café Cliché geen kleine zaak. Toch doet het door de opzet en het gebruik van tussenmuren, nisjes en zitjes knus, gezellig en vooral huiselijk aan. De basiskleuren zijn donker, met veel hout en leer, een druk behangetje hier en een stoere muurschildering daar. Via de trap naar beneden kom je bij nog een restaurant gedeelte waar ook een speelkamer voor kinderen is, ideaal voor ouders. David Baxter en Berber Vergeest hebben de dagelijkse leiding en zijn ontzettend goed op elkaar in gespeeld. Chef Baxter houdt wel van een praatje, dus de open keuken is voor hem ideaal. Vergeest verzorgt de ontvangst en de correcte, maar altijd persoonlijke bediening. Kortom: een buurtbrasserie waar iedereen zich op z’n gemak voelt.   

Thuis voelen

David Baxter heeft enorm naar de opening van zijn zaak toegeleefd: “We zijn natuurlijk al een tijdje bezig met proefkoken, maar dit is het echte werk. Café Cliché is open en dat vind ik geweldig! Op het menu staan brasseriegerechten, de een wat meer klassiek dan de ander. We serveren ribeye met bearnaise en steak tartaar, maar ook groene curry ceviche en ravioli. Bij ons draait het om eten en je thuis voelen. Geen gedoe, gewoon goed. Reserveren hoeft niet, dat doen we alleen voor grote groepen, dus kom lekker langs!”.

Wordt het een gleuvenglijder of toch de Loerijzer

De namen van de gerechten op de kaart verwijzen naar typisch Amsterdamse woorden: gleuvenglijder (warme hazelnoot chocolade taart), lapswans (gelakte ribbetjes) of Loerijzer (steak tartaar). Het Amsterdams heeft zoveel grappige termen, daar wilde Sidney Schutte en zijn team iets mee doen. Het resultaat: een menukaart die op de lachspieren werkt. En ook hier is er aan de kleintjes gedacht, geen kroket of patat op het menu maar de helft van de porties van volwassenen. Gezond, lekker en cliché, precies zoals het hoort.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Wijn
Eerste diploma’s SVH Vinoloog/Sommelier uitgereikt

Op woensdag 19 september 2018 hebben de eerste geslaagden tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam het officiële SVH Vinoloog/Sommelier diploma ontvangen. SVH Vinoloog/Sommelier is als examen ontwikkeld voor de horeca, zodat meer mensen met de wijnkennis van een vinoloog gasten kunnen adviseren o...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Bunnik) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaard...

Bier Achtergronden
Affligem introduceert Patersvat in Nederlandse horecazaken

Affligem introduceert Affligem Patersvat in Nederland. Voor het eerst zal er een gelimiteerde editie beschikbaar zijn tot het einde van het jaar, exclusief voor ongeveer 1000 horecazaken in Nederland. Het eerste glas zal 14 september worden getapt in de Foodhallen in Amsterdam. Smaak ‘Af...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: