Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

16 augustus 2018 | David Bakker

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants.

Café Cliché is anders. Hier wordt gekookt zoals de chef dat thuis doet: goed en lekker, maar niet duur of exclusief. Met een driegangenmenu voor €39,50 een goede stek voor een doordeweekse hap, met het arty huiskamerinterieur een fijne plek voor een vrijdagmiddag-borrel, weekendbrunch of uitgebreid diner. Het menu staat vol klassiekers met een twist en typisch Amsterdamse namen. Zo heet de allesbehalve cliché carpaccio een dijenkletser en bestel je met een bordeelsluiper een voorgerechtje met pittige tonijn.

Groot en klein

Met 120 couverts is Café Cliché geen kleine zaak. Toch doet het door de opzet en het gebruik van tussenmuren, nisjes en zitjes knus, gezellig en vooral huiselijk aan. De basiskleuren zijn donker, met veel hout en leer, een druk behangetje hier en een stoere muurschildering daar. Via de trap naar beneden kom je bij nog een restaurant gedeelte waar ook een speelkamer voor kinderen is, ideaal voor ouders. David Baxter en Berber Vergeest hebben de dagelijkse leiding en zijn ontzettend goed op elkaar in gespeeld. Chef Baxter houdt wel van een praatje, dus de open keuken is voor hem ideaal. Vergeest verzorgt de ontvangst en de correcte, maar altijd persoonlijke bediening. Kortom: een buurtbrasserie waar iedereen zich op z’n gemak voelt.   

Thuis voelen

David Baxter heeft enorm naar de opening van zijn zaak toegeleefd: “We zijn natuurlijk al een tijdje bezig met proefkoken, maar dit is het echte werk. Café Cliché is open en dat vind ik geweldig! Op het menu staan brasseriegerechten, de een wat meer klassiek dan de ander. We serveren ribeye met bearnaise en steak tartaar, maar ook groene curry ceviche en ravioli. Bij ons draait het om eten en je thuis voelen. Geen gedoe, gewoon goed. Reserveren hoeft niet, dat doen we alleen voor grote groepen, dus kom lekker langs!”.

Wordt het een gleuvenglijder of toch de Loerijzer

De namen van de gerechten op de kaart verwijzen naar typisch Amsterdamse woorden: gleuvenglijder (warme hazelnoot chocolade taart), lapswans (gelakte ribbetjes) of Loerijzer (steak tartaar). Het Amsterdams heeft zoveel grappige termen, daar wilde Sidney Schutte en zijn team iets mee doen. Het resultaat: een menukaart die op de lachspieren werkt. En ook hier is er aan de kleintjes gedacht, geen kroket of patat op het menu maar de helft van de porties van volwassenen. Gezond, lekker en cliché, precies zoals het hoort.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Brouwerijen
Bedrijfsresultaat Swinkels stijgt met bijna een kwart

Royal Swinkels Family Brewers heeft voor het vierde jaar op rij een recordomzet geboekt, waarbij wederom werd geïnvesteerd in overnames en strategische samenwerkingen. De netto-omzet kwam uit op 713,1 miljoen euro, een stijging van 8,2 procent ten opzichte van 2017. De 26 merken van het bedrijf...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Wij zijn een goudmijn voor restaurants"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Bier
Alcoholvrij bier steeds populairder

Sinds 2010 is de consumptie van alcoholvrij bier vervijfvoudigd. In 2018 steeg de verkoop met meer dan 30 procent, dat blijkt uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Brouwers. Ook de consumptie van speciaalbier is met maar liefst tien procent gestegen, zo lezen we op dutchcowboys.nl. Als gevol...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

KHN
KHN maakt zich zorgen over horeca groei Groningen

Volgens de Groningse afdeling van KHN wordt leegstand in Groningen te veel opgevuld met horecazaken, zo lezen we op rtvnoord.nl. "Er moet wat gebeuren, als we zo doorgaan dan hebben we over drie jaar echt een probleem." aldus Irene van der Velde, afdelingsvoorzitter van de stad Groningen, ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: