Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

16 augustus 2018 | David Bakker

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants.

Café Cliché is anders. Hier wordt gekookt zoals de chef dat thuis doet: goed en lekker, maar niet duur of exclusief. Met een driegangenmenu voor €39,50 een goede stek voor een doordeweekse hap, met het arty huiskamerinterieur een fijne plek voor een vrijdagmiddag-borrel, weekendbrunch of uitgebreid diner. Het menu staat vol klassiekers met een twist en typisch Amsterdamse namen. Zo heet de allesbehalve cliché carpaccio een dijenkletser en bestel je met een bordeelsluiper een voorgerechtje met pittige tonijn.

Groot en klein

Met 120 couverts is Café Cliché geen kleine zaak. Toch doet het door de opzet en het gebruik van tussenmuren, nisjes en zitjes knus, gezellig en vooral huiselijk aan. De basiskleuren zijn donker, met veel hout en leer, een druk behangetje hier en een stoere muurschildering daar. Via de trap naar beneden kom je bij nog een restaurant gedeelte waar ook een speelkamer voor kinderen is, ideaal voor ouders. David Baxter en Berber Vergeest hebben de dagelijkse leiding en zijn ontzettend goed op elkaar in gespeeld. Chef Baxter houdt wel van een praatje, dus de open keuken is voor hem ideaal. Vergeest verzorgt de ontvangst en de correcte, maar altijd persoonlijke bediening. Kortom: een buurtbrasserie waar iedereen zich op z’n gemak voelt.   

Thuis voelen

David Baxter heeft enorm naar de opening van zijn zaak toegeleefd: “We zijn natuurlijk al een tijdje bezig met proefkoken, maar dit is het echte werk. Café Cliché is open en dat vind ik geweldig! Op het menu staan brasseriegerechten, de een wat meer klassiek dan de ander. We serveren ribeye met bearnaise en steak tartaar, maar ook groene curry ceviche en ravioli. Bij ons draait het om eten en je thuis voelen. Geen gedoe, gewoon goed. Reserveren hoeft niet, dat doen we alleen voor grote groepen, dus kom lekker langs!”.

Wordt het een gleuvenglijder of toch de Loerijzer

De namen van de gerechten op de kaart verwijzen naar typisch Amsterdamse woorden: gleuvenglijder (warme hazelnoot chocolade taart), lapswans (gelakte ribbetjes) of Loerijzer (steak tartaar). Het Amsterdams heeft zoveel grappige termen, daar wilde Sidney Schutte en zijn team iets mee doen. Het resultaat: een menukaart die op de lachspieren werkt. En ook hier is er aan de kleintjes gedacht, geen kroket of patat op het menu maar de helft van de porties van volwassenen. Gezond, lekker en cliché, precies zoals het hoort.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Longread
Cash verdwijnt voorlopig nog niet uit de horeca

Na een jarenlange promotie van pinnen en contactloos betalen, hoor je de laatste tijd steeds vaker de roep om contant betalen. De Nederlandsche Bank laat van zich horen als voorstander van cash. Wat moet je daarmee in de horeca, waar contant geld voor onveilige situaties zorgt? Maatregelen nemen! ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: