Red je het nog?

12 oktober 2020 | Monique van Gevelt

De druk is al maanden zo hoog dat John veel gewicht heeft verloren. "Ik heb in mijn leven nog nooit zo hard gewerkt", zegt hij. "Ik ben 24/7 bezig: slapen, eten, werken en dan weer opnieuw. De verantwoordelijkheid drukt op mij, om er voor iedereen te zijn, te zorgen dat wij het hoofd boven water houden en brood op de plank komt. Het is knokken voor elke euro."

"Bij de eerste golf heb ik keihard op de rem getrapt en helaas medewerkers moeten ontslaan. Toch wil je de talenten behouden, want ze maken het verschil. Maar deze onzekere tijd drukt ook op hun mentale gesteldheid en daar maak ik mij zorgen over. Aan de andere kant kan ik ook stiekem genieten van al die uitdagingen. Als ik het tóch voor mekaar krijg."

John is een rasondernemer die zich onverstoorbaar door de crisis heen knokt. Natuurlijk zit ook hij weleens in zak en as en knijpt hij ’m bij elke persconferentie.

Transplantatie, amputatie of transformatie?

Horecaondernemers zijn als acrobaten die zich door de crisis heen manoeuvreren. Balancerend op het koord. Maar hoe lang kun je het evenwicht nog behouden en wat zijn je opties als dat niet meer lukt?

1. Je hebt vast wel eens een oude barrel van een auto gehad. Je rijdt hem op, totdat 'ie bijna uit elkaar valt. Je ruilt hem bij de dealer in voor een nieuwe en krijgt er een troostprijsje voor. De garage haalt de gezonde, nog bruikbare onderdelen eruit en de rest gaat naar de schroot. De goede onderdelen worden al het ware ‘getransplanteerd’.

Dat zie je ook bij bedrijven die de exploitatie laten klappen, om vervolgens het gedachtengoed en concept over te hevelen naar een ander bedrijf. Of ze schrijven zich uit bij de KvK en kiezen tijdelijk eieren voor hun geld. Straks opnieuw beginnen, maar wel tegen betere voorwaarden en een scherpere huur. Dan springen ze in het gat dat anderen achterlieten.

2. Of je hebt bepaalde bedrijfsonderdelen, producten of diensten die als een molensteen om je nek hangen. Waar je zwaar op verliest. Gezien de situatie is het wellicht beter om je verlies te nemen en deze bedrijfsonderdelen te ‘amputeren’. Een te lage winstmarge, langzame omloopsnelheid en diensten die niet genoeg worden afgenomen zijn funest voor je bedrijf. Elimineren is dan een legitieme optie. Maar er is moed nodig om in het rottende vlees te snijden.

3. En dan heb je bedrijven die transformeren. Zij brengen de risico’s zover mogelijk in kaart en er ligt een plan klaar gebaseerd op diverse scenario’s inclusief een exit strategie.

Maar welke optie je ook kiest, het heeft geen zin om aan een dood paard te trekken. Die gaat er echt niet van lopen. Zonde om daar aandacht aan te besteden. Stop die energie liever in kansrijke ideeën, echt vernieuwende oplossingen en focus je de gezondere onderdelen van je bedrijf.

Het domino-effect:

We zitten als een dominoblokje in het spel. Veel steentjes om ons heen wankelen. Je wacht op dat ene blokje dat tegen je aanvalt en je meesleurt. Je hebt geen invloed op wat een ander doet, maar het heeft wel effect op jou. Daar moeten we mee dealen. Dat geldt ook voor anderen die afhankelijk zijn van jouw prestaties. Je leveranciers, je personeel, investeerders. Als één schakel in de keten wegvalt is dat slecht nieuws voor de rest. Maar wat zou er gebeuren als jij bewust uit de rij stapt? Dat is namelijk ook een keuze.

Het verloren jaar

Mensen zeggen dat 2020 een verloren jaar is. Ik ben het daar niet per sé mee eens. Zakelijk is de misgelopen omzet natuurlijk niet meer goed te maken en natuurlijk trekt alle onzekerheid zijn wissel. Maar er is ook ontzettend veel geleerd in korte tijd.

Wij improviseren erop los en experimenteren met nieuwe ideeën. Gelukkig zijn gasten en andere belanghebbenden in deze tijd vergevingsgezind als het even niet lukt, wanneer een experiment stagneert of faalt. Niet geprobeerd is namelijk altijd mis en er zijn genoeg ondernemers die empathisch alles over zich heen laten komen. Het is constructiever om zaken vanuit een compleet ander perspectief te bekijken en taboes te doorbreken.

Nu is het makkelijk praten over leren en anticiperen als je bedrijf op instorten staat. Het leven brengt niet enkel voorspoed. Maar hoe wij omgaan met tegenspoed definieert wie wij werkelijk zijn. Je omwentelen in negativiteit en je als gedupeerde opstellen brengt alleen maar meer verdriet en nog minder perspectief.

Al deze narigheid gaat niet weg als wij blijven schermen met oude oplossingen. Wat ooit als oplossing werkte heeft nu zijn laatste tijd gehad.

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Rechter oordeelt: horeca blijft dicht

De horeca blijft voorlopig dicht. Zo oordeelde de rechter vanmiddag in de rechtbank in Den Haag. Een aantal horecaondernemers had een kort geding tegen de Staat aangespannen met als inzet dat de horeca weer de deuren mocht openen. De rechter ging daar niet in mee. Over twee weken volgt de motivering ...

Financieel Ondernemen
3 vragen over loon van horecapersoneel

Werken in de horeca is in vele opzichten niet te vergelijken met een standaard '9-tot-5-baan’. Daarom spelen er ook vragen over de loonbelasting die in andere sectoren niet of minder aan bod komen. Te denken valt aan de volgende vragen: Moet een werkgever fooien van zijn personeel aange ...

Columns
Alles heeft een einde en een worst wel twee

De avondschemering is ingevallen. De sfeer in het café is als een glas bockbier. Verwarmend en rijk, maar tegelijkertijd ook fris en monter. Er ligt niets zwaar op de maag. Hoewel dat makkelijk ook anders zou kunnen, maar dat past niet bij ons team. We zijn types van handen uit de mouwen, bli ...

Internationaal Coronacrisis
Ook België sluit de horeca

Ook in België moeten cafés en restaurants vanaf vandaag (maandag) vier weken de deuren sluiten. De Belgen gaan zelfs iets verder dan wij, want er gaat een avondklok gelden van middernacht tot 05.00 uur 's ochtends. In België is thuiswerken weer de standaard en worden ook de soci ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Horecaondernemers vechten sluiting van de horeca aan bij de rechter

De door het kabinet opgelegde sluiting van de horeca wordt door de Haagse bodega De Posthoorn aangevochten middels een een kort geding aan tegen de Nederlandse staat. Dinsdag komt de zaak voor de rechter en inmiddels hebben zich veel horecazaken bij het intiatief aangesloten, zo verklaart horecaonde ...

KHN Coronacrisis
Robèr Willemsen (KHN) reageert op video die hij maakte in zijn café

Robèr Willemsen is niet alleen voorzitter van KHN, maar ook caféondernemer. Dat is in deze tijden soms lastig te verenigen. Willemsen deelde zelf een video vanuit zijn café (de Rotterdamse horecazaak Proeflokaal De Pui), waarin veel gezelligheid te zien is op de avond voor de ge ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: