Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

28 februari 2020 | Thijs Jacobs

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar neemt de omzet van de horeca ieder kwartaal toe.

Voor heel 2019 kwam de omzetgroei van de horeca uit op 3,8 procent. Het volume, de voor prijs gecorrigeerde omzet, groeide met 1,5 procent.

Ruim vier jaar op rij omzetgroei eet- en drinkgelegenheden

Eet- en drinkgelegenheden, waaronder restaurants, fastfoodrestaurants, kantines, catering en cafés, hebben in het vierde kwartaal 1,7 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. Daarmee groeit de omzet van eet- en drinkgelegenheden al meer dan vier jaar op rij. Het volume steeg met 1,2 procent. In alle branches van de eet-en drinkgelegenheden was het volume groter dan een kwartaal eerder.

Met 2,6 procent nam de omzet van fastfoodrestaurants (w.o. cafetaria’s, lunchrooms, snackbars, eetkramen) het sterkst toe. Ook het volume nam hier het sterkst toe.

Omzet logiesverstrekking licht gestegen

De omzet van logiesverstrekkers nam met 1,2 procent toe in vergelijking met een kwartaal eerder. Het volume steeg met 1,8 procent.

De omzet van hotels nam met 1,3 procent toe, het volume met 2,4 procent. De omzet van overige logiesverstrekking, waaronder vakantiehuisjes en kampeerterreinen, steeg met 1,1 procent.

Ondernemersvertrouwen daalt naar laagste niveau in zes jaar

Het ondernemersvertrouwen in de horeca stond aan het begin van het eerste kwartaal van 2020 op 0,2. Dit is de laagste stand in zes jaar. Ruim 70 procent van de ondernemers gaf aan belemmerd te worden door een of meerdere oorzaken. Sinds 2013 is dit aandeel niet meer zo hoog geweest. Ruim een kwart van de horecabedrijven heeft aangegeven te kampen met personeelstekort. Eind vierde kwartaal had de horeca 20,5 duizend openstaande vacatures. Andere veelgenoemde belemmeringen zijn onvoldoende vraag (14 procent) en weersomstandigheden (14 procent).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: