Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

28 februari 2020 | Thijs Jacobs

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar neemt de omzet van de horeca ieder kwartaal toe.

Voor heel 2019 kwam de omzetgroei van de horeca uit op 3,8 procent. Het volume, de voor prijs gecorrigeerde omzet, groeide met 1,5 procent.

Ruim vier jaar op rij omzetgroei eet- en drinkgelegenheden

Eet- en drinkgelegenheden, waaronder restaurants, fastfoodrestaurants, kantines, catering en cafés, hebben in het vierde kwartaal 1,7 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. Daarmee groeit de omzet van eet- en drinkgelegenheden al meer dan vier jaar op rij. Het volume steeg met 1,2 procent. In alle branches van de eet-en drinkgelegenheden was het volume groter dan een kwartaal eerder.

Met 2,6 procent nam de omzet van fastfoodrestaurants (w.o. cafetaria’s, lunchrooms, snackbars, eetkramen) het sterkst toe. Ook het volume nam hier het sterkst toe.

Omzet logiesverstrekking licht gestegen

De omzet van logiesverstrekkers nam met 1,2 procent toe in vergelijking met een kwartaal eerder. Het volume steeg met 1,8 procent.

De omzet van hotels nam met 1,3 procent toe, het volume met 2,4 procent. De omzet van overige logiesverstrekking, waaronder vakantiehuisjes en kampeerterreinen, steeg met 1,1 procent.

Ondernemersvertrouwen daalt naar laagste niveau in zes jaar

Het ondernemersvertrouwen in de horeca stond aan het begin van het eerste kwartaal van 2020 op 0,2. Dit is de laagste stand in zes jaar. Ruim 70 procent van de ondernemers gaf aan belemmerd te worden door een of meerdere oorzaken. Sinds 2013 is dit aandeel niet meer zo hoog geweest. Ruim een kwart van de horecabedrijven heeft aangegeven te kampen met personeelstekort. Eind vierde kwartaal had de horeca 20,5 duizend openstaande vacatures. Andere veelgenoemde belemmeringen zijn onvoldoende vraag (14 procent) en weersomstandigheden (14 procent).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: