Keen Coffee wint op Swiss Coffee Festival

7 maart 2019 | Yonne van Geene

Keen Coffee, een jonge, snel groeiende Specialty Coffee branderij uit Utrecht, werd afgelopen zondag eerste op de Swiss Barista Championship samen met de Zwitserse topbarista Mathieu Theis. Theis werd voor de derde keer glansrijk eerste op de Zwitserse nationale kampioenschappen met de speciaal voor hem geselecteerde, door Keen Coffee geroosterde, koffiebonen uit Costa Rica. Deze ‘briljante’ combinatie van boon en branding wordt trots ‘El  Diamante Azul’ genoemd door Keen Coffee. El Diamante Azul betekent ‘de blauwe diamant’ en past perfect bij het beeldmerk van Keen Coffee.

Keen Coffee en Theis hebben zich nu geplaatst voor de grote World Barista Championships 2019 die volgende maand in Boston worden gehouden. In 2018 werden Theis en Keen Coffee al derde op deze wereldkampioenschappen, dit jaar gaan zij voor goud.

Appeltaartkoffie

De winnende koffie is erg bijzonder, omdat deze op een natuurlijke manier sterk naar Appeltaart smaakt.  De koffie, El Diamante Azul, is een samenwerking tussen boer en brander. De koffieboon komt uit Costa Rica en is daar ontwikkeld door Esteban Villalobos. Villalobos gebruikt een speciale techniek, genaamd anaerobic fermentation. Dit proces zorgt ervoor dat de koffie een sterke kaneelsmaak krijgt met smaken van appel en rozijnen. Door de speciale ‘Hybrid Roast’ branding die Keen Coffee heeft ontwikkeld, worden deze smaken naar een hoger niveau gehaald. “Het is eigenlijk Appeltaart in een kopje koffie” zegt Bonne Postma lachend. “Wie wil dat nou niet proeven?”

Sinds 2015 werkt Keen Coffee al direct met de producent Cafe de Alturra in San Roman uit Costa Rica. Rob Kerkhoff, een van de oprichters van Keen, heeft met vergelijkbare koffie in 2015 de 5e plek tijdens de World Brewers Cup in Gothenburg behaald. Keen Coffee is vereerd om samen met Villalobos deze koffie te roosteren en aan de wereld te laten proeven op de wereldkampioenschappen met de deelname van Theis.

Over Keen Coffee

Keen Coffee begon in 2016 met oprichters Rob Kerkhoff en Bonne Postma. Na jarenlang in de ‘coffee scene’ actief te zijn geweest als barista en trainer, geven zij hun passie nu volledig aan het roosteren van de beste Nederlandse Specialty Coffee. Keen Coffee is een van de weinige Nederlandse branderijen die meedraait op het wereldtoneel van Specialty Coffee. In 2018 werden ze derde op de wereldkampioenschappen met de Zwitserse barista Mathieu Theis.

Rob en Bonne hebben beiden al jaren hun hart verpand aan Utrecht en zijn bekenden in de Utrechtse koffiebars. Het is dan ook geen toeval dat Keen Coffee in Utrecht al een grote vertegenwoordiging heeft in de horeca; Broei, Cupp, Gastmaal en Black Brew zijn enkele van de plekken waar Keen Coffee beschikbaar is voor de consument. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: