Keen Coffee wint op Swiss Coffee Festival

7 maart 2019 | Yonne van Geene

Keen Coffee, een jonge, snel groeiende Specialty Coffee branderij uit Utrecht, werd afgelopen zondag eerste op de Swiss Barista Championship samen met de Zwitserse topbarista Mathieu Theis. Theis werd voor de derde keer glansrijk eerste op de Zwitserse nationale kampioenschappen met de speciaal voor hem geselecteerde, door Keen Coffee geroosterde, koffiebonen uit Costa Rica. Deze ‘briljante’ combinatie van boon en branding wordt trots ‘El  Diamante Azul’ genoemd door Keen Coffee. El Diamante Azul betekent ‘de blauwe diamant’ en past perfect bij het beeldmerk van Keen Coffee.

Keen Coffee en Theis hebben zich nu geplaatst voor de grote World Barista Championships 2019 die volgende maand in Boston worden gehouden. In 2018 werden Theis en Keen Coffee al derde op deze wereldkampioenschappen, dit jaar gaan zij voor goud.

Appeltaartkoffie

De winnende koffie is erg bijzonder, omdat deze op een natuurlijke manier sterk naar Appeltaart smaakt.  De koffie, El Diamante Azul, is een samenwerking tussen boer en brander. De koffieboon komt uit Costa Rica en is daar ontwikkeld door Esteban Villalobos. Villalobos gebruikt een speciale techniek, genaamd anaerobic fermentation. Dit proces zorgt ervoor dat de koffie een sterke kaneelsmaak krijgt met smaken van appel en rozijnen. Door de speciale ‘Hybrid Roast’ branding die Keen Coffee heeft ontwikkeld, worden deze smaken naar een hoger niveau gehaald. “Het is eigenlijk Appeltaart in een kopje koffie” zegt Bonne Postma lachend. “Wie wil dat nou niet proeven?”

Sinds 2015 werkt Keen Coffee al direct met de producent Cafe de Alturra in San Roman uit Costa Rica. Rob Kerkhoff, een van de oprichters van Keen, heeft met vergelijkbare koffie in 2015 de 5e plek tijdens de World Brewers Cup in Gothenburg behaald. Keen Coffee is vereerd om samen met Villalobos deze koffie te roosteren en aan de wereld te laten proeven op de wereldkampioenschappen met de deelname van Theis.

Over Keen Coffee

Keen Coffee begon in 2016 met oprichters Rob Kerkhoff en Bonne Postma. Na jarenlang in de ‘coffee scene’ actief te zijn geweest als barista en trainer, geven zij hun passie nu volledig aan het roosteren van de beste Nederlandse Specialty Coffee. Keen Coffee is een van de weinige Nederlandse branderijen die meedraait op het wereldtoneel van Specialty Coffee. In 2018 werden ze derde op de wereldkampioenschappen met de Zwitserse barista Mathieu Theis.

Rob en Bonne hebben beiden al jaren hun hart verpand aan Utrecht en zijn bekenden in de Utrechtse koffiebars. Het is dan ook geen toeval dat Keen Coffee in Utrecht al een grote vertegenwoordiging heeft in de horeca; Broei, Cupp, Gastmaal en Black Brew zijn enkele van de plekken waar Keen Coffee beschikbaar is voor de consument. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: