Jenevermuseum enige Nederlandse locatie voor distillateursopleiding

30 augustus 2018 | David Bakker
Jenevermuseum enige Nederlandse locatie voor distillateursopleiding<

Als enige locatie in Nederland zet het Nationaal Jenevermuseum in Schiedam vanaf zaterdag 6 oktober de deuren open voor de opleiding tot distillateur. Na het grote succes van vorig jaar, waarbij alle plaatsen waren vergeven, wordt ook dit jaar de uitgebreide cursus in het museum gegeven.

De ‘studenten’ krijgen tijdens deze complete, professionele basisopleiding tot distillateur theorie- en praktijkles over alles wat met distilleren te maken heeft: van grondstof tot eindproduct. De deeltijdopleiding duurt negen maanden en wordt ook dit keer weer georganiseerd door het Belgische opleidingsinstituut SYNTRA.

Het professionele werk

“We willen ook mensen in Nederland de mogelijkheid geven om professioneel met distilleren aan de slag te gaan. Waar ze voorheen naar Hasselt in België moesten, kunnen ze nu naar Schiedam komen,” vertelt Marjolein Beumer, directeur van het Jenevermuseum. Zij stelt Schiedams trots aan de Lange Haven ter beschikking met de achterliggende gedachte dat het museum een jeneverexpertisecentrum is. “Het is ons doel om zo veel mogelijk mensen kennis van jenever bij te brengen. Zo’n opleiding past er perfect bij. En we willen mensen de kans geven om een klein distilleerbedrijf op te zetten.”

De bezoekers van het Jenevermuseum zullen – op een paar praktijkdagen na waarbij de stookruimte gebruikt wordt – geen hinder ondervinden van de lessen. Succesvolle start-ups Na de opleiding van vorig jaar zijn er een aantal succesvolle distillateurs voor zichzelf begonnen. Zo zette Benno Klopman Stokerij Klopman op en stookt Duivelskral Gin, ontwikkelt Paul den Dulk een Nederlandse whisky en is Merel Ligtelijn begonnen met Tulpenlikeur en eigenaar geworden van het (bijna opgerichte) Likeur Museum.

Over het Jenevermuseum

Het Nationaal Jenevermuseum Schiedam is gevestigd in een voormalige moutwijnbranderij en distilleerderij in Schiedam. Vanwege de rijke jeneverhistorie is deze stad geheel terecht benoemd als jeneverhoofdstad van de wereld en wordt tegenwoordig ook steeds vaker ‘GinCity’ genoemd. Dat heeft te maken met de initiatieven die vanuit de traditionele branche worden genomen om nieuwe, smaakvolle gins (en jenevers) te ontwikkelen. In het museum zijn regelmatig jeneverstokers actief die museumbezoekers alle ins en outs bijbrengen van
het jeneverstoken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: daarom neem ik mijn kinderen niet mee naar zo'n café

In de maartuitgave van De CaféKrant schreef ik in mijn voorwoord over kinderen in het café. Ik bezocht café De Twee Spieghels in Leiden, waar kinderen pas welkom zijn als ze zelfstandig op een barkruk kunnen klimmen. Dat is niet ingegeven door kinderhaat of iets dergelijks, maar...

trends Bier
Gaan algoritmes het bierassortiment bepalen?

Een team van 160 wetenschappers is bezig met het ontwikkelen van een algoritme wat klanten kan adviseren wat zij moeten bestellen. Brouwerijketen AB InBev kreeg de inspiratie voor dit idee vanuit de streamingwebsite Netflix. Netflix beveelt kijkers nieuwe series en films aan door middel van het verz...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Opening
De Horeca Academie opent een nieuwe vestiging in Houten

De Horeca Academie en het landelijk opererende SVO zijn al jaren partners in het verzorgen van horeca opleidingen en gaan nu een nieuwe vestiging openen in Houten. De Horeca Academie gaat per september 2019 van start met de aanbieding van de volgende opleidingen: kok, Zelfstandig werkend kok, Horeca...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: