Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

16 juli 2019 | Monique van Gevelt

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit op zaterdagavond. Je weet uit ervaring wat je piek- en stiltemomenten zijn. En toch word je soms verrast door plotselinge drukte. Dat alles maakt roosteren verrekte lastig.

Het té druk of té stil hebben is niet bevorderlijk voor de kwaliteit en prestaties. Overbelasting maakt mensen slordig, gehaast en onvriendelijk. Ziekteverzuim ligt op de loer. Zodra de druk van de ketel is, zakt de productiviteit meestal in. Medewerkers gaan dralen, kletsen en zien de gast letterlijk en figuurlijk niet meer zitten. Je moet ze wat om handen geven waardoor ze bezig blijven.

Dit soort fluctuaties vergt veel van ondernemers en leidinggevenden en het is een opgave om dit in goede banen te leiden. Het liefst wil je een continue flow aan business waardoor je de werklast uitsmeert, je omzet en kosten spreidt en zo de cashflow op peil houdt. Maar dat is niet voor veel horecabedrijven weggelegd. Dit alles maakt ons vak misschien spannend, maar ook behoorlijk stressvol.

Verlamming

Wellicht kan jij goed met stress omgaan. Maar er zijn ook nagelbijters, op en neer lopers, gejaagde typjes, sombere twijfelaars, onrustige rommelaars, geïrriteerde uit-de-slof-schieters, emotionele wrakken en mensen die verlammen bij het minste of gerichtste. Elk mens reageert er op zijn manier op.

In mijn optiek ontstaat stress als er geen vooruitgang wordt geboekt. Als je zaken niet lopen of je het gevoel hebt dat alles tegen zit. De reden kan zijn dat je te veel hooi op je vork neemt. Ook perfectie en competitiedrang kan in de weg zitten. Of je bent een controlefreak of gewoon niet opgewassen tegen alles wat op je af komt.

Als je gaat Googelen op stress krijg je waslijsten met suggesties hoe je met stress om moet gaan. Kies wat bij je past.

Mijn advies? Omgeef je met opbeurende, positieve mensen die je laten lachen. En mensen die je uitdagen en je scherpe vragen stellen waardoor je zaken weer in perspectief ziet en kan relativeren. Doe de dingen waar je tegenop ziet elke dag als allereerste. En ga het gevecht aan met je telefoonverslaving, want die is funest voor je productiviteit.

Sabotage

Stress voelt alsof je gesaboteerd wordt door je eigen gedachten en zorgen. Alles stagneert terwijl je juist nu dingen voor mekaar moet krijgen. Dit zijn van die momenten waar de twijfel toeslaat en je potentieel goede ideeën laat varen. Terwijl zo’n idee een succes had kunnen worden. Of een faliekante mislukking. Vooral voor dat laatste hebben wij angst omdat wij ons laten kidnappen door emoties, zoals schaamte of spijt. Maar falen is net zo belangrijk als het hebben van succes.

In beide gevallen zullen mensen stigmatiseren en een mening vormen. Maar hoe relevant dat is eigenlijk? Alles waar je je druk over maakt is heel betrekkelijk.

Over 100 jaar zijn we allemaal overleden en zijn alle herinneringen over wat je nu onderneemt vervaagt. Wie herinnert zich dan nog jouw verkeerde beslissingen? Je fouten en miscalculaties? De enige reden waarom mensen het over pakweg 100 jaar nog over je zullen hebben, is als je iets uitzonderlijk goeds of slechts hebt gedaan. Daarom ga ik liever voor wat gezonde stress waardoor ik goed presteer, trek ik mij wat minder aan van wat anderen vinden en probeer ik mijn bijdrage te leveren voor de toekomst. En jij?

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Bier Wijn
Alcoholvrije drank verkopen na 20.00 uur, mag dat?

Er mag na 20.00 uur geen alcohol verkocht worden gedurende de periode van de 'gedeeltelijke lockdown' die door het kabinet is ingesteld. Niet door supermarkten, niet door slijters, maar ook niet door horecazaken die bezorgen. In veel supermarkten zijn de gangpaden waar alcohol staat vanaf 20 ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Rechter oordeelt: horeca blijft dicht

De horeca blijft voorlopig dicht. Zo oordeelde de rechter vanmiddag in de rechtbank in Den Haag. Een aantal horecaondernemers had een kort geding tegen de Staat aangespannen met als inzet dat de horeca weer de deuren mocht openen. De rechter ging daar niet in mee. Over twee weken volgt de motivering ...

Financieel Ondernemen
3 vragen over loon van horecapersoneel

Werken in de horeca is in vele opzichten niet te vergelijken met een standaard '9-tot-5-baan’. Daarom spelen er ook vragen over de loonbelasting die in andere sectoren niet of minder aan bod komen. Te denken valt aan de volgende vragen: Moet een werkgever fooien van zijn personeel aange ...

Columns
Alles heeft een einde en een worst wel twee

De avondschemering is ingevallen. De sfeer in het café is als een glas bockbier. Verwarmend en rijk, maar tegelijkertijd ook fris en monter. Er ligt niets zwaar op de maag. Hoewel dat makkelijk ook anders zou kunnen, maar dat past niet bij ons team. We zijn types van handen uit de mouwen, bli ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: