Duurder, gezonder en duurzamer; dit zijn de wijntrends van 2018

30 maart 2018 | David Bakker

Bosbranden, vorst in de grond en extreme droogte. Het wijnjaar 2017 is voor de druif op een catastrofe uitgelopen. Waar in voorgaande jaren werd gegrepen naar een alternatief gebied als de productie in bijvoorbeeld Spanje wat tegenviel, voelt nu de hele wijnwereld de klap van de bijzonder lage oogst. Het gevolg: de prijzen schieten omhoog. Het is de belangrijkste trend in het wijnjaar 2018. Daarnaast gaan biologische wijnen het nog beter doen, blijven mousserende wijnen interessant en wil de consument minder alcohol in de wijn.

Er is echter een gebied dat redelijk bespaard is gebleven van de ongekende krachten van de natuur. Oostenrijk, het land van de Grüner Veltliner, kende een redelijk stabiel jaar. “Maar dat wil niet meteen zeggen dat iedereen deze wijn gaat kopen. De prijzen zijn nog niet helemaal doorberekend en de Veltliner is een meer uitgesproken druif dan bijvoorbeeld de Chardonnay en de Sauvignon Blanc, die al decennia de markt beheren”, aldus Frank Donker (zie kader).

Hoeveel duurder een fles wijn wordt door de schaarste is volgens vinoloog Donker nog moeilijk in te schatten. “De prijzen moeten nog doorberekend worden en mijn inschatting is dat de wijnboeren onder de marktprijs gaan zitten. Wij Nederlanders willen toch de beste kwaliteit voor de laagste prijs. Ze zullen hun verlies pakken om de continuïteit te waarborgen, de vraag is hoeveel meer wij willen betalen voor een glas wijn.”

Bubbels

Waar de horecaondernemer vorig jaar minder voor hoefde te betalen, is voor mousserende wijnen. De accijns werd immers verlaagd en dat zal dit jaar ook zo blijven. Het zorgt voor een opmars van cava en champagne. “Wij hebben de verkoop van cava zien vertienvoudigen het afgelopen jaar. Sinds de ‘luxetaks’ is afgeschaft wordt dit product weer veel interessanter. Simpelweg omdat het goedkoper is dan voorgaande jaren.”

Accijns

Nog een trend die goed samengaat met de portemonnee is dat de consument steeds vaker kiest voor een wijn die laag op alcohol is. Dit uit gezondheidsoverwegingen. Meer alcohol betekent vaak meer suikers en meer suiker betekent meer calorieën. De overweging om een wijn te serveren die minder dat 8,5 procent alcohol bevat is, naast het feit dat het gezonder is, dat deze ook goedkoper blijkt. Op een hectoliter alcohol onder de 8,5 procent wordt ruim 44 euro accijns geheven. Op wijnen tussen de 8,5 procent en 15 procent wordt precies het dubbele geheven.

Duurzaam

Het healthy-life gehalte is al geen trend meer te noemen, maar ook in 2018 zal de focus op gezond en duurzaam liggen. Daarom kiezen steeds meer consumenten voor een biologische wijn. De gast wordt zich steeds bewuster van de wereld om zich heen en kiest erg gericht voor duurzame en biologische producten. De wereld van wijn wordt duurzamer maar ook transparanter. De consument heeft meer kennis in huis gehaald via sociale media en apps als Vivino. “De restaurantbezoeker kan de wijnkaart even googelen en meteen zien of hij waar voor zijn geld krijgt. Duurzaam, duurder en gezonder. Zo zou ik het wijnjaar 2018 willen omschrijven.”

De Sommelier

Frank Donker; vinoloog, Magister Vini in spé, docent en Senior Wine Buyer bij een van de grootste wijnimporteurs van Nederland, LFE. “ Ja, mooie titel toch?”, lacht hij.  Als Senior Wine Buyer vliegt Donker de hele wereld over om wijnen te proeven en in te kopen. Hij studeerde aan de Hotelschool in Maastricht om er vervolgens decennia later terug te keren. “Ik geef les over wijnen die uit Zuid-Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië komen. Waarom die gebieden? Ik heb maar 4 uur voor een les, ik kan niet alles in een les proppen”, vertelt hij.

Nog even kort de overige trends op een rijtje

  1. Schroefdop: het is een fabel dat schroefdopwijnen kwalitatief minder zijn. Het is voornamelijk erg praktisch voor het personeel. Waar wordt nou nog een fles wijn aan tafel opengemaakt? Je ziet het niet veel meer.
  2. Rode wijn uit de koeling: in Spanje, Italië en Frankrijk is het al de normaalste zaak van de wereld, maar in Nederland kijken we toch nog vreemd op als rode wijn koud geserveerd wordt. Toch kan een Beaujolais, Loire of Bardolino heerlijk zijn op een bloedhete zomernamiddag. In plaats van automatisch naar de rosé te grijpen, lijkt de gekoelde rode wijn een inhaalslag te maken.
  3. Design: nu de economie weer aantrekt en jongeren meer te besteden hebben, wordt de hele ervaring van wijn drinken belangrijker. Jongeren kijken graag naar het design van de fles en de etiketten. Misschien dat de klassieke familieschilden over een aantal jaar verdwenen zijn van het etiket.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Brouwerijen
Bedrijfsresultaat Swinkels stijgt met bijna een kwart

Royal Swinkels Family Brewers heeft voor het vierde jaar op rij een recordomzet geboekt, waarbij wederom werd geïnvesteerd in overnames en strategische samenwerkingen. De netto-omzet kwam uit op 713,1 miljoen euro, een stijging van 8,2 procent ten opzichte van 2017. De 26 merken van het bedrijf...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Wij zijn een goudmijn voor restaurants"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Bier
Alcoholvrij bier steeds populairder

Sinds 2010 is de consumptie van alcoholvrij bier vervijfvoudigd. In 2018 steeg de verkoop met meer dan 30 procent, dat blijkt uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Brouwers. Ook de consumptie van speciaalbier is met maar liefst tien procent gestegen, zo lezen we op dutchcowboys.nl. Als gevol...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

KHN
KHN maakt zich zorgen over horeca groei Groningen

Volgens de Groningse afdeling van KHN wordt leegstand in Groningen te veel opgevuld met horecazaken, zo lezen we op rtvnoord.nl. "Er moet wat gebeuren, als we zo doorgaan dan hebben we over drie jaar echt een probleem." aldus Irene van der Velde, afdelingsvoorzitter van de stad Groningen, ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: