Column: zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden

11 juli 2018 | Monique van Gevelt

Je hebt van die cafés waar je al jaren langsloopt en denkt; ‘daar loop ik niet naar binnen.’ Of ‘hier hoor ik niet’. De uitstraling van de gevel lonkt niet of je kunt niet goed binnen kijken om te zien wat er gebeurt. Zo kwam de dag dat een vriendin zei dat ze in een hartstikke leuk café was geweest. Ze was aangenaam verrast door die zaak. Wij gingen eropaf omdat ik dat ook wel wilde zien.

Het bleek die ene zaak te zijn waar ik altijd langs liep. Binnengekomen was het café een lust voor het oog en het was er beregezellig. Jammer dat ik dat niet eerder had ontdekt…

Voorkom een verwarrende mismatch

Waardoor raken potentiële gasten overtuigd om voor jouw café te kiezen? Het beste werkt het wanneer familie of vrienden positief zijn over jouw zaak en over je praten, de welbekende mond-tot-mondreclame. Maar er zijn veel mensen die zich laten leiden door jouw uiterlijk. Door het aanzicht van je café en hoe jij je buiten de vier muren van je zaak presenteert. Zo kan jouw presentatie op Facebook of Google of die flyer in de brievenbus een toekomstige gast overhalen.

Voor voorbijgangers is de aantrekkelijkheid van de buitenkant hetgeen ze over de drempel trekt. Als je exterieur er uitnodigend en je ingang er toegankelijk uitziet, dan is de stap naar binnen snel gezet. Ook is het fijn als je gasten bij je naar binnen kunnen ‘gluren’. Want mensen zijn over het algemeen terughoudend om ergens binnen te lopen waar ze onbekend zijn. Je moet ze dus geruststellen. En dat betekent dat het er schoon en goed onderhouden moet uitzien. Alsof je wilt zeggen ‘hier is het veilig en goed toeven, kom maar binnen’.

Net zo uitnodigend moet ook je online presentatie en marketing zijn. Klopt het wat gasten online over jouw bedrijf vinden met wat ze binnen aantreffen? Presenteert jouw café zich in advertenties, op folders en social mediakanalen op exact dezelfde wijze als in je bedrijf. De uitstraling, atmosfeer, huisstijl, look & feel, die moet overal gelijk zijn. Want de gast trekt hieruit zijn conclusie; ‘wil ik hier wel of niet zijn’.

Het uiterlijk doet ertoe, maar waak voor schone (of minder schone) schijn

Als je overtuigend wilt overkomen, is het belangrijk dat je laat zien waar je voor staat. Zonder inhoud of ziel in je bedrijf is je verhaal hol. En om gehoord en gezien te worden, moet je als kastelein wel wat goeds te vertellen hebben. Vooral in deze tijd, met al die kapers op de kust.

Jouw eigen verhaal, liefde voor wat je doet en de echte unieke USP’s, bepalen hoe je gezien wordt door je gast. Op zo’n stevige, conceptuele basis kun je bouwen. Dit geeft richting aan alles wat je doet. Het bepaalt je assortiment, kaart, interieur, gevelaankleding, communicatie en marketing. Maar ook hoe je medewerkers gekleed moeten gaan en hoe de gasten worden behandeld. 

Zie het als een belofte die je maakt. Iedereen die zijn beloftes niet nakomt, verliest aan geloofwaardigheid. Ga daarom ‘all the way’ in je bedrijfsidentiteit. En zorg dat je gezien wordt, zoals je gezien wilt worden. Denk goed na over het verhaal dat jij wilt vertellen. En hoe breng je dit over op je (potentiële) gast? Want saaie verhalen, een verkeerde ‘schijn’ of mismatch in je uitstraling, dat zorgt voor ongeïnteresseerde gasten. En dus teruglopende omzetten.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Columns
Column: blurring is juist een zegen

Een glas whisky bij de barbier, een wijntje bij de kapper en een stukje ambachtelijke Spaanse pata negra worst bij de slijter. Blurring is al lang en breed geaccepteerd door de consument, het wordt misschien al een beetje verwacht. Waar veel winkels de kans hebben gepakt om hun aanbod te vergroten m...

Lees nu gratis de juni-uitgave van de CaféKrant

De juni-edtie van De CaféKrant ligt weer bij elk café op de mat, maar hij is ook hier te downloaden. Een editie waar bier centraal staat. In Breda runt Anette Kessels al jaren het goed lopend café De Kleine Wereld. Gemikt wordt op het publiek dat ouder is dan dertig jaar, van ee...

Opening Achtergronden
Oude discotheek wordt lunchroom

Op de plek waar in Klazienaveen vroeger discotheek Le Barrage zat, komt straks een lunchroom. De nieuwe huurder gaat fors verbouwen. Er komt ook een zaal voor feesten, zo lezen we op rtvdrenthe.nl. Verwaarloosd Er moet nog wel veel gebeuren aan het pand. Het blijkt totaal verwaarloosd te zijn;...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Horeca wordt gewaarschuwd voor acrylamide in gerechten

Vanaf 11 april 2018 is het wettelijk vastgelegd dat horecaondernemers ervoor moeten zorgen dat de hoeveelheid acrylamide in hun producten tot een minimum wordt beperkt. De Europese Commissie heeft dit in nieuwe wetgeving vastgelegd. Maar wat is acrylamide dan eigenlijk? Op de website van het ...

Columns Achtergronden
Column: een glimlach is gratis

Het gebeurt me niet vaak in de horeca, maar onlangs was het raak. Zeer onvriendelijk personeel. Echt, de serveerster in kwestie had wat weg van een verlepte tante Sidonia, je weet wel, die lange spriet uit de Suske en Wiske reeks. Maar in dit geval bleek het een versie met bloeddoorlopen ogen, walle...

Opening Restaurant
Opening Restaurant STAN&CO Zeist

Vandaag opent restaurant STAN&CO zijn deuren in de oude gasfabriek in het centrum van Zeist. Na een begrip te zijn geworden in het centrum van Utrecht en Arnhem wordt Zeist de derde STAN&CO locatie. Met 160 zitplaatsen binnen en 165 zitplaatsen op het terras is deze STAN&CO dé ple...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: