Column Monique van Gevelt: moeilijke figuren

12 juni 2018 | Monique van Gevelt

Het is een verademing om een goed team om je heen te hebben waar je op kan bouwen en vertrouwen. Een team dat er samen de schouders onderzet en met plezier werkt. Toch zie je in de hele horeca ook veel gebrek aan teamwork. Want een goed team samenstellen lijkt tegenwoordig bijna hogere wiskunde. Of dat nou komt door het gebrek aan gekwalificeerde mensen of levensinstelling, het bouwen aan een goed werkend en hecht team is nog niet zo makkelijk. Er zijn mensen van diverse pluimage en je weet niet altijd vooraf wat je in huis haalt.

Zuigers en gevers

Zo heb je ‘zuigers’ en ‘gevers’. Mensen die de kar trekken en mensen die ervoor gaan liggen. Medewerkers die voor je door het vuur gaan of medewerkers die misbruik van je maken. En die laatsten kosten je tijd en energie. Een zogenaamde ‘rotte appel’ in een klein team kan intern zorgen voor strubbelingen en frustraties. Het is een gevaar voor de werksfeer en productiviteit. En voordat je het weet steken ze anderen aan met hun gedrag, met alle gevolgen van dien.

Team verziekers

Als je van die sfeerverziekers in je café hebt werken is er maar één remedie. Je moet de situatie niet laten sudderen, maar het op tijd aanpakken. En ik weet uit ervaring hoe lastig dat kan zijn. Daarnaast is er geen standaard aanpak voor. Onderstaande voorbeelden maken dat duidelijk. Je herkent er vast een paar.

Betweters, muggenzifters en egotrippers

Van die arrogante werknemers, die vol zijn van zichzelf en zich beter voelen dan de rest. Ze zijn meester in het manipuleren en vinden dat ze altijd gelijk hebben. Maar de verantwoording leggen ze toch liever bij een ander.

Vermijd hier de discussie en laat ze ideeën aandragen. Maar kap ze ook op tijd af als ze doordrammen. Kom met goede tegenargumenten in de vorm van vragen. En laat ze hetgeen ze inbrengen in de praktijk brengen. Het probleem wat ze aandragen, kunnen ze meestal prima zelf oplossen.

Ja-zeggers, nee-doeners

Deze medewerkers hebben een soort passief gedrag en gebruiken vaak clichés als ‘komt voor mekaar’, maar uiteindelijk houden ze je aan het lijntje. Ze komen met allerlei smoesjes en uitvluchten en stagneren de boel. Maak het deze mensen makkelijk om hun mening te geven en help ze bij het nemen van een beslissing door de voor- en nadelen tegen elkaar weg te strepen. Maar bevestig wel hun beslissing, zodat ze er niet onderuit komen.

De zwijgende medewerker

Deze mensen houden hun mening voor zich. Ze reageren amper en kunnen als een blad aan een boom omslaan en zich tegen je keren. En dat zie je vaak niet aankomen. Wat niet helpt is een monoloog of preek. Zelf zwijgen is ook geen optie. Beter is het om open vragen te stellen waarop de medewerker wel moet reageren. Open lichaamstaal en geduld zijn hier wel handig.

Waar ligt jouw grens?

Als je wilt dat je medewerkers zich bewust worden van hun gedrag en opstelling, dan zal je ze daarop moeten aanspreken. Want de kans is klein dat je medewerker uit zichzelf verandert. ‘Beloon’ het gedrag van deze medewerker ook niet door ze werk uit handen te nemen of hun problemen op te lossen. Hou ze liever een spiegel voor en nodig ze uit om zelf na te denken over hun functioneren. Ben eerlijk en open over je verwachtingen, maar wees niet gevoelloos.

De vraag blijft hoeveel tijd je wilt steken in deze medewerkers. Want uiteindelijk mag het team en de hardwerkende, welwillende medewerkers niet lijden onder diegenen die de boel verzieken. Daarom is het goed om als ondernemer toch een bepaalde afstand te bewaren. Je kunt nu eenmaal niet ieders vriend zijn. Het is naar om te zeggen, maar medewerkers die je bedrijf kunnen beschadigen moet je isoleren. En dat is jouw taak.

Ik ben een voorstander van coachend leiderschap waar je medewerkers laat groeien in hun ontwikkeling. Deze vorm van leiderschap motiveert, zorgt voor onderling vertrouwen en een goede werksfeer. Medewerkers worden zelfstandiger en nemen eerder verantwoordelijkheid op zich. Maar de praktijk leert dat niet iedereen makkelijk is te coachen. En sommige mensen willen helemaal niet gecoacht worden.

Dit is een bijdrage van Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Week van het Nederlandse Bier van start met bierproeffestival

6500 bezoekers hebben afgelopen weekend de achtste editie van het Nederlands Bierproeffestival bezocht, dat van 16 tot en met 18 mei plaatsvond in de Grote Kerk in Den Haag. Het Nederlands Bierproeffestival is jaarlijks hét startsein van de Week van het Nederlandse Bier en stond dit jaar nog ...

Bier Events
Achtste editie Week van het Nederlandse Bier laat groei en diversiteit biersector zien

De biersector groeit en bloeit en consumenten kunnen dat ervaren tijdens de 8e editie van de Week van het Nederlandse Bier. In de Grote Kerk in Den Haag is vandaag met het Nederlands Bierproeffestival deze 8e editie van start gegaan. Onder toeziend oog van de kersverse voorzitter van de Week van ...

Achtergronden Sluiting
Bekend muziekcafé in Zwolle verkocht vanwege klagende buurman

Café The Livingroom is in Zwolle een begrip onder liefhebbers van livemuziek. Het tijdperk van dit mooie café is echter abrupt tot een einde gekomen, aangezien een buurman keer op keer klaagde over het geluidsniveau en de eigenaren daardoor hebben moeten besluiten om de muziekactivitei...

Opening
Rooftopbar en kunstdoolhof Doloris opent in Tilburg

Op vrijdag 17 mei opent Doloris na vier jaar ontwikkelen eindelijk haar deuren in Tilburg. Het voormalige postkantoor is omgebouwd tot één van de meest ambitieuze nieuwe hotspots van de stad: een immense rooftopbar met een bijpassend surrealistisch kunstdoolhof genaamd Doloris’ M...

Bier Brouwerijen
Nederlands eerste witbier Witte Raaf komt terug

Aanstaande donderdag 16 mei gaat de week van het Nederlandse bier van start. Ter gelegenheid daarvan brengen bierbrouwers Hertog Jan en Bronckhorster Brewing Company het eerste witbier van eigen bodem weer terug op de markt. Witte Raaf was van 1982 tot halverwege de jaren negentig een populair witbi...

Columns Starten in de horeca
De ideale locatie voor jouw nieuwe horecazaak

Waar sta je over 1 jaar, 3 jaar of 10 jaar met jouw horecabedrijf? En wat heb jij voor ogen met jouw toekomst? Iedereen droomt, wenst of verlangt wel naar iets. Ook op zakelijk gebied. Ambities die je graag werkelijkheid ziet worden. Het bepalen van de toekomst en koers daarnaartoe gaat de ene on...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: