Column Monique van Gevelt: moeilijke figuren

12 juni 2018 | Monique van Gevelt

Het is een verademing om een goed team om je heen te hebben waar je op kan bouwen en vertrouwen. Een team dat er samen de schouders onderzet en met plezier werkt. Toch zie je in de hele horeca ook veel gebrek aan teamwork. Want een goed team samenstellen lijkt tegenwoordig bijna hogere wiskunde. Of dat nou komt door het gebrek aan gekwalificeerde mensen of levensinstelling, het bouwen aan een goed werkend en hecht team is nog niet zo makkelijk. Er zijn mensen van diverse pluimage en je weet niet altijd vooraf wat je in huis haalt.

Zuigers en gevers

Zo heb je ‘zuigers’ en ‘gevers’. Mensen die de kar trekken en mensen die ervoor gaan liggen. Medewerkers die voor je door het vuur gaan of medewerkers die misbruik van je maken. En die laatsten kosten je tijd en energie. Een zogenaamde ‘rotte appel’ in een klein team kan intern zorgen voor strubbelingen en frustraties. Het is een gevaar voor de werksfeer en productiviteit. En voordat je het weet steken ze anderen aan met hun gedrag, met alle gevolgen van dien.

Team verziekers

Als je van die sfeerverziekers in je café hebt werken is er maar één remedie. Je moet de situatie niet laten sudderen, maar het op tijd aanpakken. En ik weet uit ervaring hoe lastig dat kan zijn. Daarnaast is er geen standaard aanpak voor. Onderstaande voorbeelden maken dat duidelijk. Je herkent er vast een paar.

Betweters, muggenzifters en egotrippers

Van die arrogante werknemers, die vol zijn van zichzelf en zich beter voelen dan de rest. Ze zijn meester in het manipuleren en vinden dat ze altijd gelijk hebben. Maar de verantwoording leggen ze toch liever bij een ander.

Vermijd hier de discussie en laat ze ideeën aandragen. Maar kap ze ook op tijd af als ze doordrammen. Kom met goede tegenargumenten in de vorm van vragen. En laat ze hetgeen ze inbrengen in de praktijk brengen. Het probleem wat ze aandragen, kunnen ze meestal prima zelf oplossen.

Ja-zeggers, nee-doeners

Deze medewerkers hebben een soort passief gedrag en gebruiken vaak clichés als ‘komt voor mekaar’, maar uiteindelijk houden ze je aan het lijntje. Ze komen met allerlei smoesjes en uitvluchten en stagneren de boel. Maak het deze mensen makkelijk om hun mening te geven en help ze bij het nemen van een beslissing door de voor- en nadelen tegen elkaar weg te strepen. Maar bevestig wel hun beslissing, zodat ze er niet onderuit komen.

De zwijgende medewerker

Deze mensen houden hun mening voor zich. Ze reageren amper en kunnen als een blad aan een boom omslaan en zich tegen je keren. En dat zie je vaak niet aankomen. Wat niet helpt is een monoloog of preek. Zelf zwijgen is ook geen optie. Beter is het om open vragen te stellen waarop de medewerker wel moet reageren. Open lichaamstaal en geduld zijn hier wel handig.

Waar ligt jouw grens?

Als je wilt dat je medewerkers zich bewust worden van hun gedrag en opstelling, dan zal je ze daarop moeten aanspreken. Want de kans is klein dat je medewerker uit zichzelf verandert. ‘Beloon’ het gedrag van deze medewerker ook niet door ze werk uit handen te nemen of hun problemen op te lossen. Hou ze liever een spiegel voor en nodig ze uit om zelf na te denken over hun functioneren. Ben eerlijk en open over je verwachtingen, maar wees niet gevoelloos.

De vraag blijft hoeveel tijd je wilt steken in deze medewerkers. Want uiteindelijk mag het team en de hardwerkende, welwillende medewerkers niet lijden onder diegenen die de boel verzieken. Daarom is het goed om als ondernemer toch een bepaalde afstand te bewaren. Je kunt nu eenmaal niet ieders vriend zijn. Het is naar om te zeggen, maar medewerkers die je bedrijf kunnen beschadigen moet je isoleren. En dat is jouw taak.

Ik ben een voorstander van coachend leiderschap waar je medewerkers laat groeien in hun ontwikkeling. Deze vorm van leiderschap motiveert, zorgt voor onderling vertrouwen en een goede werksfeer. Medewerkers worden zelfstandiger en nemen eerder verantwoordelijkheid op zich. Maar de praktijk leert dat niet iedereen makkelijk is te coachen. En sommige mensen willen helemaal niet gecoacht worden.

Dit is een bijdrage van Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Cocktails
Wordt Tess Posthumus beste bartender ter wereld?

Voor het derde achtereenvolgende jaar maakt Tess Posthumus kans op de titel ‘International Bartender of the Year’. Daarnaast is de bar Flying Dutchmen Cocktails, die ze begin dit jaar samen met Timo Janse opende genomineerd in de categorie 'Best New International Cocktail Bar'. V...

Achtergronden Tech
Kok op vakantie dankzij keukenmanagementsysteem

De kok kan eindelijk weer eens op vakantie. Niet omdat hij de keuken sluit, maar vanwege de vlekkeloze keukenoperatie, mogelijk gemaakt door een systeem dat het keukenmanagement stroomlijnt. De meeste chefs die ermee werken willen niet anders meer, merkt Arjan Mul op. Arjan is dealer van unTill K...

Advertorial
Fonte Frappés: veganistisch, minder zoet en razend populair

Als horeca ondernemer ben je steeds op zoek naar een hogere omzet en rendementmakers. Frappé is zo’n rendementmaker. Profiteer van de bekendheid en populariteit die de Frappuccino van Starbucks door de jaren heen heeft opgebouwd. De Frappuccino is een espresso, ijsklontjes, melk, suiker...

Achtergronden Wijn
Vrouwen genieten meer van wijn dan mannen

Vrouwen genieten meer van wijn dan mannen, zo blijkt uit onderzoek van wetenschappers van de Polytechnische Universiteit van Madrid. Zij kwamen tot deze conclusie nadat 280 vrijwilligers een blinde smaaktest hadden gedaan. Hierbij moesten zes wijnen geproefd worden, zo lezen we op hln.be. Gelukza...

Columns Achtergronden
Column: maak van het WK gewoon een ander feestje

Het WK Voetbal is binnen de horeca taditioneel het domein van de cafés. Jammer dat onze mannen er dit keer niet bij zijn, maar dat is natuurlijk geen reden om het feest aan ons voorbij te laten gaan. En met al die mensen met buitenlandse roots in Nederland zijn er genoeg mogelijkheden om toch...

Koffie & thee Internationaal
Mondiale koffiesector gebouwd op drijfzand

Terwijl grote fusies en overnames de toon zetten in de koffie-industrie en investeerders miljarden euro’s steken in het eindproduct, verkeert de koffieproductie in zwaar weer. Dit raakt de waarde en economische perspectieven in de hele keten, van koffieboer tot consument. Als het inkomen van b...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: