Column: hoeveel tijd besteed jij aan zaken die werkelijk impact maken?

11 oktober 2018 | Monique van Gevelt

Wij hebben een dynamisch beroep. In de horeca is het hollen of stilstaan, op het juiste moment pieken, maar ook plannen. Zelf heb ik het altijd lastig gevonden om vanaf een drukke werkvloer direct achter mijn bureau te gaan zitten om mijn administratieve taken op te pakken. Vaak zat ik een kwartier in de lucht te staren, want mijn hoofd racete nog door. Verloren tijd. Ik had beter tussendoor een ommetje kunnen maken in de frisse lucht. Even iets heel anders doen, zonder externe prikkels. Zoals fietsen, mediteren of hardlopen. Dit is waarom mensen de beste ideeën krijgen onder de douche. Door afstand te nemen ontstaat er weer ruimte in je brein.

Je tijd verdoen of besteden aan echt belangrijke dingen?

Voor iedereen heeft een uur 60 minuten. Iemand die klaagt dat hij het druk heeft, heeft echt niet minder tijd dan anderen. Wellicht managet hij zijn tijd slecht. Of besteed hij de tijd aan de verkeerde dingen. Tijd is een kostbaar goed. Als een uur eenmaal voorbij is, komt dat uur nooit meer terug en ben je een stukje dichter bij je einde.

Daarom is het belangrijk hoe je je tijd besteed en welke prioriteiten je stelt. Hoe verdeel je de tijd over werk en privé? En hoeveel tijd besteed je aan ontspanning en aan de mensen waar je om geeft? Het gaat om de kwaliteit van die tijd. Zo kan je bedrijf en werk je veel voldoening geven, maar ook kopzorgen. Een rustmoment kan bestaan uit een dutje doen, bewegen, een goed boek lezen of struinen in de buitenlucht. Maar vaak wint het mobieltje en zitten wij tijdens onze rusttijd naar een beeldschermpje te staren.

Verlies je niet in kleine werkzaamheden

Als je tijd besteed aan zaken die weinig impact maken op de kwaliteit van je leven of werk, dan besteed je de tijd verkeerd. Schaarse tijd gaat vaak op aan kleine, onbenullige werkzaamheden in plaats van aan waardevolle bezigheden die je leven verrijken en je business laten groeien. Er zijn ondernemers die blijven zoeken naar leveranciers die een paar cent goedkoper zijn, zichzelf inroosteren op niet drukke tijden, de groente zelf bij de Lidl halen omdat het iets goedkoper is of zelfs jagen op suikerzakjes die van tafel terugkomen om ze daarna te hergebruiken. Dit soort dingen leveren maar een klein voordeel op en de vraag is of je dit als ondernemer wel moet doen.

Als je elke dag dezelfde eenvoudige taken verricht, is het verstandiger dit je medewerkers te leren. Investeer liever tijd in het trainen en coachen van je mensen, waardoor ze dit soort werkzaamheden kunnen overnemen. Dan kweek je op termijn tijd voor jezelf die je kan investeren in belangrijkere taken. Stel je gebruikt deze tijd om een praatje te maken met je gasten of om een doordachte actie in de markt te zetten. Wat voor verschil zou dat maken voor jouw bedrijf?

Uitstelgedrag

Vaak verliezen we ons in onbelangrijke taakjes door uitstelgedrag. We gaan dingen doen die ook door anderen kunnen worden gedaan. Maar als ondernemer hoor jij juist de dingen te doen, die anderen niet kunnen doen. Jij regelt de randvoorwaarden die bijdragen aan het werk van anderen en zorgt voor een werkbare structuur. Jij overziet de grote lijnen, ziet kansen en tackelt bedreigingen. Jouw werkzaamheden in je bedrijf richten zich op planning, organisatie, personeel, delegeren, supervisie, coaching, meten en acteren. Of dat nou op keukengebied is, in de service, in je marketing of financiën.

Hoogwaardig gebruik van je tijd

Stop de activiteiten die je niet van vitaal belang zijn. Richt je alleen nog op taken die de kwaliteit van je leven verbeteren en je bedrijf verder helpen. Maak er een gewoonte van om elke dag te beginnen met de taak die de meeste impact maakt. Die werkelijk consequenties heeft als je hem niet uitvoert. Vaak zijn dit de taken die veel tijd kosten of waar je tegenop ziet. Stel die taak daarom niet uit, maar pak hem als eerste op en maak het af. Zodra je zo’n taak achter de rug hebt, geeft je dit een goed gevoel.

Je hebt nooit tijd over of tijd te veel. Neem je een taak erbij, dan moet je er ook een afstoten. Maar zorg dat je enkel de belangrijke en impactvolle taken voor je rekening neemt en de onbelangrijke taken laat voor wat ze zijn.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca van start

De jaarlijkse wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is op maandag 24 juni weer van start gegaan. De door Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) georganiseerde wedstrijd draagt een steentje bij aan de kwaliteitsverbetering van opleiden in de horeca en geeft inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen...

Events
Bezoek Gastvrij Rotterdam 2019

De zevende editie van horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam vindt plaats van maandag 23 t/m 25 september 2019 in Rotterdam Ahoy. Naar verwachting zullen ruim 450 exposanten meer dan 15.000 ondernemers en managers uit de horeca verwelkomen op hun stand. Het toonaangevende gastronomische platform voor ...

Opening
Bekende horecaketen De Beren opent restaurant in Roermond

Vanaf dinsdag 25 juni heeft De Beren er een primeur bij: de keten opent haar eerste vestiging in de provincie Limburg. De 40e vestiging van de succesvolle horecaformule is te vinden aan het bekende horecaplein Markt middenin de stad. Limburgers uit de wijde omgeving zijn iedere dag vanaf 10.30 uur (...

Achtergronden
Juni-editie: de beste strandtent van Nederland, op bezoek bij een eetcafé en meer

Met de juni-editie van De CaféKrant hoef je je geen moment te vervelen. We gingen immers op bezoek bij de mooiste strandtent van Nederland (Strandpaviljoen De Staat, Scheveningen), bezochten Eetcafé 't Draeckje in Amersfoort, achterhaalden hoe het werkt in een café waar gast...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 38(!) graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Vanwege het personeelstekort zijn sommige bedrijven zelfs genoodzaakt om dicht te gaan. Zonde natuurlijk. Met deze tips a...

Food trends
De culinaire trends van het moment 

Wat prikt Nederland de komende tijd op zijn vork? Bij welke keukens schuiven we dit keer aan? TheFork dook – in de aanloop naar TheFork Restaurants Awards - in de lekkerste materie. Het culinaire platform analyseerde de 31 favoriete restaurants van topchefs en vond vier trends om van te gaan w...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: