Column: hoeveel tijd besteed jij aan zaken die werkelijk impact maken?

11 oktober 2018 | Monique van Gevelt

Wij hebben een dynamisch beroep. In de horeca is het hollen of stilstaan, op het juiste moment pieken, maar ook plannen. Zelf heb ik het altijd lastig gevonden om vanaf een drukke werkvloer direct achter mijn bureau te gaan zitten om mijn administratieve taken op te pakken. Vaak zat ik een kwartier in de lucht te staren, want mijn hoofd racete nog door. Verloren tijd. Ik had beter tussendoor een ommetje kunnen maken in de frisse lucht. Even iets heel anders doen, zonder externe prikkels. Zoals fietsen, mediteren of hardlopen. Dit is waarom mensen de beste ideeën krijgen onder de douche. Door afstand te nemen ontstaat er weer ruimte in je brein.

Je tijd verdoen of besteden aan echt belangrijke dingen?

Voor iedereen heeft een uur 60 minuten. Iemand die klaagt dat hij het druk heeft, heeft echt niet minder tijd dan anderen. Wellicht managet hij zijn tijd slecht. Of besteed hij de tijd aan de verkeerde dingen. Tijd is een kostbaar goed. Als een uur eenmaal voorbij is, komt dat uur nooit meer terug en ben je een stukje dichter bij je einde.

Daarom is het belangrijk hoe je je tijd besteed en welke prioriteiten je stelt. Hoe verdeel je de tijd over werk en privé? En hoeveel tijd besteed je aan ontspanning en aan de mensen waar je om geeft? Het gaat om de kwaliteit van die tijd. Zo kan je bedrijf en werk je veel voldoening geven, maar ook kopzorgen. Een rustmoment kan bestaan uit een dutje doen, bewegen, een goed boek lezen of struinen in de buitenlucht. Maar vaak wint het mobieltje en zitten wij tijdens onze rusttijd naar een beeldschermpje te staren.

Verlies je niet in kleine werkzaamheden

Als je tijd besteed aan zaken die weinig impact maken op de kwaliteit van je leven of werk, dan besteed je de tijd verkeerd. Schaarse tijd gaat vaak op aan kleine, onbenullige werkzaamheden in plaats van aan waardevolle bezigheden die je leven verrijken en je business laten groeien. Er zijn ondernemers die blijven zoeken naar leveranciers die een paar cent goedkoper zijn, zichzelf inroosteren op niet drukke tijden, de groente zelf bij de Lidl halen omdat het iets goedkoper is of zelfs jagen op suikerzakjes die van tafel terugkomen om ze daarna te hergebruiken. Dit soort dingen leveren maar een klein voordeel op en de vraag is of je dit als ondernemer wel moet doen.

Als je elke dag dezelfde eenvoudige taken verricht, is het verstandiger dit je medewerkers te leren. Investeer liever tijd in het trainen en coachen van je mensen, waardoor ze dit soort werkzaamheden kunnen overnemen. Dan kweek je op termijn tijd voor jezelf die je kan investeren in belangrijkere taken. Stel je gebruikt deze tijd om een praatje te maken met je gasten of om een doordachte actie in de markt te zetten. Wat voor verschil zou dat maken voor jouw bedrijf?

Uitstelgedrag

Vaak verliezen we ons in onbelangrijke taakjes door uitstelgedrag. We gaan dingen doen die ook door anderen kunnen worden gedaan. Maar als ondernemer hoor jij juist de dingen te doen, die anderen niet kunnen doen. Jij regelt de randvoorwaarden die bijdragen aan het werk van anderen en zorgt voor een werkbare structuur. Jij overziet de grote lijnen, ziet kansen en tackelt bedreigingen. Jouw werkzaamheden in je bedrijf richten zich op planning, organisatie, personeel, delegeren, supervisie, coaching, meten en acteren. Of dat nou op keukengebied is, in de service, in je marketing of financiën.

Hoogwaardig gebruik van je tijd

Stop de activiteiten die je niet van vitaal belang zijn. Richt je alleen nog op taken die de kwaliteit van je leven verbeteren en je bedrijf verder helpen. Maak er een gewoonte van om elke dag te beginnen met de taak die de meeste impact maakt. Die werkelijk consequenties heeft als je hem niet uitvoert. Vaak zijn dit de taken die veel tijd kosten of waar je tegenop ziet. Stel die taak daarom niet uit, maar pak hem als eerste op en maak het af. Zodra je zo’n taak achter de rug hebt, geeft je dit een goed gevoel.

Je hebt nooit tijd over of tijd te veel. Neem je een taak erbij, dan moet je er ook een afstoten. Maar zorg dat je enkel de belangrijke en impactvolle taken voor je rekening neemt en de onbelangrijke taken laat voor wat ze zijn.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

De oplossingen voor lastige medewerkers

Met regelmaat krijg ik een vraag van een werkgever wat hij kan doen met een medewerker als er iets niet meer lekker loopt in de arbeidsrelatie. Dat kan van alles zijn: de werknemer gaat zijn eigen gang, trekt zich weinig van werkafspraken of collega’s aan, maakt fouten, meldt zich te pas en te...

Bier Longread
Achtergrond: de kracht van de wisseltap

Voor veel gasten gaat er niets boven een vers getapt biertje. Hoewel pils nog altijd favoriet is, zijn seizoensbieren niet meer weg te denken. Maar waarom zou je daarin altijd het aanbod van de brouwerij volgen? Ook lokaal zijn er leuke biertjes te krijgen, waarmee je een onderscheidend aanbod neer ...

Awards Achtergronden
Directeur Horeca Stichting Nederland in de race voor succesvolste vrouwelijke ondernemer

Gabriëlla Café, directeur van Horeca Stichting Nederland (HSN), is doorgedrongen tot de finale van de Aithra-Award* 2018. Deze Award wordt toegekend aan een vrouwelijk rolmodel dat bekend staat voor succesvol ondernemerschap. Als oprichter van het grootste horeca opleidingsinstituut van...

Awards
Het best getapte bier in Nijmegen komt van Giulio Severijnen

De best getapte biertjes van regio Nijmegen zijn vanaf dit moment te vinden in Café Biessels. Barman Giulio Severijnen won afgelopen maandag 15 oktober de regionale tapwedstrijd van Nijmegen in het NEC-Goffertstadion. Van de 72 deelnemers wist Giulio Severijnen met een score van 171 punten...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: