Column Fiona de Lange: Help, bockbierinnovatie!

13 oktober 2016 | Jorien Slager

Nederland staat bekend om innovatie als het om bierbrouwen gaat. Wij zijn niet gebonden aan brouwtradities uit het verleden. Juist dit zorgt er nu ook voor dat er zoveel verschillende nieuwe biersmaken en -variaties op de markt komen en dat speciaalbier groeit als nooit tevoren. Is het echter niet zo dat een bierstijl die wel bekend is om tradities niet teveel moet veranderen? Zoals pils en nu ook bockbier? We kunnen de bierliefhebber ook verliezen!

Het bockbierseizoen staat weer voor de deur. Lekker genieten van zo’n heerlijk warmend bockbier. Of toch niet? De smaak-innovatiedrift heeft namelijk ook toegeslagen bij het bockbier. Steeds meer bierbrouwers voegen hop toe, waardoor je een fris en hoppig bockbier voorgeschoteld krijgt. Innovatiedrift oké, maar de doorsnee bierliefhebber heeft er in het voor hem of haar bekende bockbier toch wel wat moeite mee.

Belgisch bockbier in Nederland
Bockbier is Nederlandse traditie en die moet je niet teveel veranderen, maar juist in ere houden. De introductie van het bockbier gaat qua timing al op de pepernoten lijken en wordt steeds vroeger. Nu moeten we niet ook nog de receptuur en de kracht waar bockbier om bekend staat als de geest uit de fles halen. Dan zou er met bockbier een kantelpunt kunnen ontstaan en zoeken bierliefhebbers die heerlijke, warmende najaarssmaken gewoon in een Belgische dubbel of in een Belgisch bockbier. Steeds meer Belgen zien onze innovatiedrift met blijde verwachting tegemoet. Zij brouwen voor de Nederlandse markt namelijk gewoon een bockbier zoals veel Nederlandse bierdrinkers hem verwachten. Afgelopen jaar zag ik irritatie ontstaan bij Nederlandse brouwers over de komst van Belgische bockbieren bij ons op de markt.

Geen klap in je gezicht
Er is plaats voor bier zolang het goed is. Het feit dat de Belgen succesvol zijn met hun bockbieren op onze markt geeft te denken. Iedereen roept dat België moet innoveren en vastzit in tradities. Nu is het naar mijn idee niet verstandig om tradities volledig overboord te gooien. Dat is immers waar iedereen je van kent. Je gaat een pils ook niet ineens compleet anders brouwen, maar probeert vast te houden aan een stramien dat bekend is bij de bierliefhebber. Je innoveert zoals Heineken dat doet met H41. Een ander pils, maar geen klap in je gezicht als je een pilsdrinker bent. Innovatiedrift is prima, maar om nu van karamelzoet naar een hopbitter bockbier te gaan? Natuurlijk: er is markt voor. Echter zolang 70 à 80 procent van de Nederlandse bierdrinkers nog altijd pilsdrinker is en af en toe een speciaalbier drinkt, is het belangrijk om tradities te behouden en niet ineens teveel te veranderen.

Traditie én innovatie
Afgelopen jaar vernam ik in diverse horecazaken dat het bockbier niet zo hard meer liep. Op de tap stonden alleen maar uitgesproken, innovatieve bockbieren. Daar heeft de doorsnee bierdrinker echt nog moeite mee. Breng dus als horecazaak naast innovatie ook een stuk traditie! Dan maken we alle bierliefhebbers blij en zorgen we samen dat ze ons bockbier niet de rug toekeren.

Proef, beleef en geniet!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Economie Coronacrisis
Horeca positief over omzetverwachting, vooral logiesverstrekkers positief gestemd

In juni waren er voor de tweede maand op rij minder ondernemers in de op consumenten gerichte branches pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat dan een maand eerder. Na het afkondigen van ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus, werd in april per saldo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: