Column Fiona de Lange: Help, bockbierinnovatie!

13 oktober 2016 | Jorien Slager

Nederland staat bekend om innovatie als het om bierbrouwen gaat. Wij zijn niet gebonden aan brouwtradities uit het verleden. Juist dit zorgt er nu ook voor dat er zoveel verschillende nieuwe biersmaken en -variaties op de markt komen en dat speciaalbier groeit als nooit tevoren. Is het echter niet zo dat een bierstijl die wel bekend is om tradities niet teveel moet veranderen? Zoals pils en nu ook bockbier? We kunnen de bierliefhebber ook verliezen!

Het bockbierseizoen staat weer voor de deur. Lekker genieten van zo’n heerlijk warmend bockbier. Of toch niet? De smaak-innovatiedrift heeft namelijk ook toegeslagen bij het bockbier. Steeds meer bierbrouwers voegen hop toe, waardoor je een fris en hoppig bockbier voorgeschoteld krijgt. Innovatiedrift oké, maar de doorsnee bierliefhebber heeft er in het voor hem of haar bekende bockbier toch wel wat moeite mee.

Belgisch bockbier in Nederland
Bockbier is Nederlandse traditie en die moet je niet teveel veranderen, maar juist in ere houden. De introductie van het bockbier gaat qua timing al op de pepernoten lijken en wordt steeds vroeger. Nu moeten we niet ook nog de receptuur en de kracht waar bockbier om bekend staat als de geest uit de fles halen. Dan zou er met bockbier een kantelpunt kunnen ontstaan en zoeken bierliefhebbers die heerlijke, warmende najaarssmaken gewoon in een Belgische dubbel of in een Belgisch bockbier. Steeds meer Belgen zien onze innovatiedrift met blijde verwachting tegemoet. Zij brouwen voor de Nederlandse markt namelijk gewoon een bockbier zoals veel Nederlandse bierdrinkers hem verwachten. Afgelopen jaar zag ik irritatie ontstaan bij Nederlandse brouwers over de komst van Belgische bockbieren bij ons op de markt.

Geen klap in je gezicht
Er is plaats voor bier zolang het goed is. Het feit dat de Belgen succesvol zijn met hun bockbieren op onze markt geeft te denken. Iedereen roept dat België moet innoveren en vastzit in tradities. Nu is het naar mijn idee niet verstandig om tradities volledig overboord te gooien. Dat is immers waar iedereen je van kent. Je gaat een pils ook niet ineens compleet anders brouwen, maar probeert vast te houden aan een stramien dat bekend is bij de bierliefhebber. Je innoveert zoals Heineken dat doet met H41. Een ander pils, maar geen klap in je gezicht als je een pilsdrinker bent. Innovatiedrift is prima, maar om nu van karamelzoet naar een hopbitter bockbier te gaan? Natuurlijk: er is markt voor. Echter zolang 70 à 80 procent van de Nederlandse bierdrinkers nog altijd pilsdrinker is en af en toe een speciaalbier drinkt, is het belangrijk om tradities te behouden en niet ineens teveel te veranderen.

Traditie én innovatie
Afgelopen jaar vernam ik in diverse horecazaken dat het bockbier niet zo hard meer liep. Op de tap stonden alleen maar uitgesproken, innovatieve bockbieren. Daar heeft de doorsnee bierdrinker echt nog moeite mee. Breng dus als horecazaak naast innovatie ook een stuk traditie! Dan maken we alle bierliefhebbers blij en zorgen we samen dat ze ons bockbier niet de rug toekeren.

Proef, beleef en geniet!

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: