Column Fiona de Lange: Help, bockbierinnovatie!

13 oktober 2016 | Jorien Slager

Nederland staat bekend om innovatie als het om bierbrouwen gaat. Wij zijn niet gebonden aan brouwtradities uit het verleden. Juist dit zorgt er nu ook voor dat er zoveel verschillende nieuwe biersmaken en -variaties op de markt komen en dat speciaalbier groeit als nooit tevoren. Is het echter niet zo dat een bierstijl die wel bekend is om tradities niet teveel moet veranderen? Zoals pils en nu ook bockbier? We kunnen de bierliefhebber ook verliezen!

Het bockbierseizoen staat weer voor de deur. Lekker genieten van zo’n heerlijk warmend bockbier. Of toch niet? De smaak-innovatiedrift heeft namelijk ook toegeslagen bij het bockbier. Steeds meer bierbrouwers voegen hop toe, waardoor je een fris en hoppig bockbier voorgeschoteld krijgt. Innovatiedrift oké, maar de doorsnee bierliefhebber heeft er in het voor hem of haar bekende bockbier toch wel wat moeite mee.

Belgisch bockbier in Nederland
Bockbier is Nederlandse traditie en die moet je niet teveel veranderen, maar juist in ere houden. De introductie van het bockbier gaat qua timing al op de pepernoten lijken en wordt steeds vroeger. Nu moeten we niet ook nog de receptuur en de kracht waar bockbier om bekend staat als de geest uit de fles halen. Dan zou er met bockbier een kantelpunt kunnen ontstaan en zoeken bierliefhebbers die heerlijke, warmende najaarssmaken gewoon in een Belgische dubbel of in een Belgisch bockbier. Steeds meer Belgen zien onze innovatiedrift met blijde verwachting tegemoet. Zij brouwen voor de Nederlandse markt namelijk gewoon een bockbier zoals veel Nederlandse bierdrinkers hem verwachten. Afgelopen jaar zag ik irritatie ontstaan bij Nederlandse brouwers over de komst van Belgische bockbieren bij ons op de markt.

Geen klap in je gezicht
Er is plaats voor bier zolang het goed is. Het feit dat de Belgen succesvol zijn met hun bockbieren op onze markt geeft te denken. Iedereen roept dat België moet innoveren en vastzit in tradities. Nu is het naar mijn idee niet verstandig om tradities volledig overboord te gooien. Dat is immers waar iedereen je van kent. Je gaat een pils ook niet ineens compleet anders brouwen, maar probeert vast te houden aan een stramien dat bekend is bij de bierliefhebber. Je innoveert zoals Heineken dat doet met H41. Een ander pils, maar geen klap in je gezicht als je een pilsdrinker bent. Innovatiedrift is prima, maar om nu van karamelzoet naar een hopbitter bockbier te gaan? Natuurlijk: er is markt voor. Echter zolang 70 à 80 procent van de Nederlandse bierdrinkers nog altijd pilsdrinker is en af en toe een speciaalbier drinkt, is het belangrijk om tradities te behouden en niet ineens teveel te veranderen.

Traditie én innovatie
Afgelopen jaar vernam ik in diverse horecazaken dat het bockbier niet zo hard meer liep. Op de tap stonden alleen maar uitgesproken, innovatieve bockbieren. Daar heeft de doorsnee bierdrinker echt nog moeite mee. Breng dus als horecazaak naast innovatie ook een stuk traditie! Dan maken we alle bierliefhebbers blij en zorgen we samen dat ze ons bockbier niet de rug toekeren.

Proef, beleef en geniet!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Brouwerijen
Bedrijfsresultaat Swinkels stijgt met bijna een kwart

Royal Swinkels Family Brewers heeft voor het vierde jaar op rij een recordomzet geboekt, waarbij wederom werd geïnvesteerd in overnames en strategische samenwerkingen. De netto-omzet kwam uit op 713,1 miljoen euro, een stijging van 8,2 procent ten opzichte van 2017. De 26 merken van het bedrijf...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Wij zijn een goudmijn voor restaurants"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Bier
Alcoholvrij bier steeds populairder

Sinds 2010 is de consumptie van alcoholvrij bier vervijfvoudigd. In 2018 steeg de verkoop met meer dan 30 procent, dat blijkt uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Brouwers. Ook de consumptie van speciaalbier is met maar liefst tien procent gestegen, zo lezen we op dutchcowboys.nl. Als gevol...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

KHN
KHN maakt zich zorgen over horeca groei Groningen

Volgens de Groningse afdeling van KHN wordt leegstand in Groningen te veel opgevuld met horecazaken, zo lezen we op rtvnoord.nl. "Er moet wat gebeuren, als we zo doorgaan dan hebben we over drie jaar echt een probleem." aldus Irene van der Velde, afdelingsvoorzitter van de stad Groningen, ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: