Column Fiona de Lange: Help, bockbierinnovatie!

13 oktober 2016 | Jorien Slager

Nederland staat bekend om innovatie als het om bierbrouwen gaat. Wij zijn niet gebonden aan brouwtradities uit het verleden. Juist dit zorgt er nu ook voor dat er zoveel verschillende nieuwe biersmaken en -variaties op de markt komen en dat speciaalbier groeit als nooit tevoren. Is het echter niet zo dat een bierstijl die wel bekend is om tradities niet teveel moet veranderen? Zoals pils en nu ook bockbier? We kunnen de bierliefhebber ook verliezen!

Het bockbierseizoen staat weer voor de deur. Lekker genieten van zo’n heerlijk warmend bockbier. Of toch niet? De smaak-innovatiedrift heeft namelijk ook toegeslagen bij het bockbier. Steeds meer bierbrouwers voegen hop toe, waardoor je een fris en hoppig bockbier voorgeschoteld krijgt. Innovatiedrift oké, maar de doorsnee bierliefhebber heeft er in het voor hem of haar bekende bockbier toch wel wat moeite mee.

Belgisch bockbier in Nederland
Bockbier is Nederlandse traditie en die moet je niet teveel veranderen, maar juist in ere houden. De introductie van het bockbier gaat qua timing al op de pepernoten lijken en wordt steeds vroeger. Nu moeten we niet ook nog de receptuur en de kracht waar bockbier om bekend staat als de geest uit de fles halen. Dan zou er met bockbier een kantelpunt kunnen ontstaan en zoeken bierliefhebbers die heerlijke, warmende najaarssmaken gewoon in een Belgische dubbel of in een Belgisch bockbier. Steeds meer Belgen zien onze innovatiedrift met blijde verwachting tegemoet. Zij brouwen voor de Nederlandse markt namelijk gewoon een bockbier zoals veel Nederlandse bierdrinkers hem verwachten. Afgelopen jaar zag ik irritatie ontstaan bij Nederlandse brouwers over de komst van Belgische bockbieren bij ons op de markt.

Geen klap in je gezicht
Er is plaats voor bier zolang het goed is. Het feit dat de Belgen succesvol zijn met hun bockbieren op onze markt geeft te denken. Iedereen roept dat België moet innoveren en vastzit in tradities. Nu is het naar mijn idee niet verstandig om tradities volledig overboord te gooien. Dat is immers waar iedereen je van kent. Je gaat een pils ook niet ineens compleet anders brouwen, maar probeert vast te houden aan een stramien dat bekend is bij de bierliefhebber. Je innoveert zoals Heineken dat doet met H41. Een ander pils, maar geen klap in je gezicht als je een pilsdrinker bent. Innovatiedrift is prima, maar om nu van karamelzoet naar een hopbitter bockbier te gaan? Natuurlijk: er is markt voor. Echter zolang 70 à 80 procent van de Nederlandse bierdrinkers nog altijd pilsdrinker is en af en toe een speciaalbier drinkt, is het belangrijk om tradities te behouden en niet ineens teveel te veranderen.

Traditie én innovatie
Afgelopen jaar vernam ik in diverse horecazaken dat het bockbier niet zo hard meer liep. Op de tap stonden alleen maar uitgesproken, innovatieve bockbieren. Daar heeft de doorsnee bierdrinker echt nog moeite mee. Breng dus als horecazaak naast innovatie ook een stuk traditie! Dan maken we alle bierliefhebbers blij en zorgen we samen dat ze ons bockbier niet de rug toekeren.

Proef, beleef en geniet!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: