Column: een glimlach is gratis

9 juli 2018 | Thijs Jacobs

Het gebeurt me niet vaak in de horeca, maar onlangs was het raak. Zeer onvriendelijk personeel. Echt, de serveerster in kwestie had wat weg van een verlepte tante Sidonia, je weet wel, die lange spriet uit de Suske en Wiske reeks. Maar in dit geval bleek het een versie met bloeddoorlopen ogen, wallen onder de ogen - die schijnbaar door een aanvaring met een postkoets waren veroorzaakt - en een stem als van een verkouden bootwerker. Allemaal prima; als zij ons goede service had verleend, dan waren die uiterlijke kenmerken misschien niet eens opgevallen, maar in dit geval kon ik mijn ogen niet van haar afhouden.

Het begon al bij binnenkomst. “Zeven man? Zie je wel hoe druk het is? En niet gereserveerd? Ja, dat is dom van jullie, je weet toch hoe druk het hier is?” Nou ja zeg, het is dat er in de nabijheid geen andere tent was waar we wat konden eten, want anders… Met flinke tegenzin wist ze toch een plek voor ons te creëren, want die drukte werd door haar fors overdreven. Met enige terughoudendheid en vervuld door een onbestemd gevoel van spijt gingen we toch maar zitten.

Er werden wat menukaarten op tafel gekwakt door de norse serveerster. Bij het weglopen knalde ze tegen enkele rugleuningen van de gasten, maar er kon geen excuus vanaf. Bij nadere bestudering bleek ze vrijwel iedere stoel te raken, blijkbaar had ze iets te diep in het glaasje gekeken. Even later bestelden we, maar we hadden een verzoekje… Of het eten er wel binnen een half uur kon zijn, want we moesten verder. Hadden we beter niet kunnen doen. De feeks greep haar kans en wees ons de les. “Eerst niet reserveren en dan ook nog het eten snel op tafel? Man, man, man, niet te geloven. Nou ja, ik kijk wat ik kan doen, maar ik ga echt niks beloven. Hadden jullie maar eerder moeten komen.” Ze liet ons verbijsterd achter. We hadden eigenlijk flinke spijt dat we toch hadden besteld. Mopperend en half struikelend zagen we de dame de bestelling doorgeven in de halfopen keuken. De kok keek even over zijn schouder naar ons gezelschap. Wat zou de heks gezegd hebben? Zouden we straks een arsenicumschotel geserveerd krijgen of wordt er dadelijk stiekem op de biefstuk gespuugd? Ik durfde er bijna niet aan te denken. Koppie leeg en gewoon opeten, dacht ik bij mijzelf.

Nu vermoed je, gezien de behandeling van de gasten, dat het eten er slecht zou zijn. Maar verrek, de bestelling stond op tijd op tafel en de kwaliteit was subliem. Hoe was dat in godsnaam mogelijk? In dit eetcafé was er duidelijk een disbalans tussen de kwaliteit van de bediening en van de keukenbrigade. Volgens mij simpel op te lossen: een glimlach kost immers niets. Ik hoop dat de haaibaai in  kwestie dit stukje leest. Ze zal vast denken dat het om iemand anders gaat, want van enig zelfinzicht leek geen sprake te zijn. Binnenkort ben ik met hetzelfde gezelschap in dezelfde plaats. We hebben nu al besloten dat we ergens anders wat gaan eten. Ergens waar die glimlach er wel vanaf kan.

Note to self: volgende keer zelf blij kijken wanneer ik op de foto ga...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: