Column: Dry January

14 januari 2019 | Thijs Jacobs

'Huichelachtig', zo omschrijft een Schiedamse mevrouw de Dry January actie tegenover RTV Rijnmond. Zelf kende ik de actie nog niet echt, maar het idee om in januari te matigen bestaat natuurlijk al langer. Wanneer je meedoet aan de Dry January actie, drink je gedurende de hele maand januari geen druppel alcohol. Schijnbaar doen er heel veel Nederlanders mee aan de actie, het is een heuse trend op social media. Slecht nieuws voor cafés? Niet per se!

Volgens onderzoekers slaap je beter, voel je je fitter en verlies je zelfs gewicht wanneer je geen alcohol drinkt. Het fenomeen ontstond in 2013 in Groot-Brittannië, waar gemiddeld 12 liter pure alcohol per jaar wordt gedronken, tegenover 9,6 liter in Nederland (cijfers van WHO, 2017). Omgerekend kunnen wij in ons land dus gewoon door blijven drinken in januari en blijven we nog steeds onder het alcoholconsumptieniveau van de gemiddelde Brit. 

In Nederland kennen we de IkPas-actie, die de gehele maand januari duurt. Overigens is het alcoholgebruik de afgelopen decennia behoorlijk toegenomen. We dronken in 1960 slechts 2,6 liter pure alcohol per persoon per jaar, tegenover die 9,6 liter die ik terugvond in een statistiek over het jaar 2017. In dat perspectief bezien is de toename best schrikbarend, want alcohol is in feite een harddrug, alhoewel met name oudere alcoholdrinkers dat niet inzien. De cafébranche is niet heel blij met de maand januari; traditioneel gezien is het al een lastige maand. De portemonnee is bij veel mensen leeg na de dure decembermaand en als dan ook nog een alcoholvrije maand wordt ingelast, wordt het al helemaal een drama.

Maar je kent mij, we kunnen het verhaal ook nu weer een positieve twist geven! De toename van de consumptie van alcoholvrij bier en wijn neemt toe en de vraag naar alcoholvrije cocktails kent ook een opwaartse trend. Met name jongvolwassenen (25-34 jaar) zijn gecharmeerd van alcoholvrij bier. Sinds 2010 steeg de consumptie van alcoholvrij bier al met 285 procent! Misschien leuk om eens een bord buiten te zetten met daarop een promotie voor je alcoholvrije producten? Of misschien eens een proeverij van alcoholvrije of alcoholarme bieren organiseren?

Eén ding is zeker: alcohol schenken is al lang niet meer vanzelfsprekend, wil je over - pak hem beet - twintig jaar nog steeds achter de toog staan, dan moet je op een gegeven moment wel omschakelen naar een gevarieerder alcoholvrij aanbod. De populariteit van alcoholvrij bier onder jongvolwassenen laat al zien dat dit de toekomst is... Ik wens je een inspirerende zoektocht naar smakelijke alcoholvrije dranken toe! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Economie Coronacrisis
Horeca positief over omzetverwachting, vooral logiesverstrekkers positief gestemd

In juni waren er voor de tweede maand op rij minder ondernemers in de op consumenten gerichte branches pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat dan een maand eerder. Na het afkondigen van ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus, werd in april per saldo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: