Column: Dry January

14 januari 2019 | Thijs Jacobs

'Huichelachtig', zo omschrijft een Schiedamse mevrouw de Dry January actie tegenover RTV Rijnmond. Zelf kende ik de actie nog niet echt, maar het idee om in januari te matigen bestaat natuurlijk al langer. Wanneer je meedoet aan de Dry January actie, drink je gedurende de hele maand januari geen druppel alcohol. Schijnbaar doen er heel veel Nederlanders mee aan de actie, het is een heuse trend op social media. Slecht nieuws voor cafés? Niet per se!

Volgens onderzoekers slaap je beter, voel je je fitter en verlies je zelfs gewicht wanneer je geen alcohol drinkt. Het fenomeen ontstond in 2013 in Groot-Brittannië, waar gemiddeld 12 liter pure alcohol per jaar wordt gedronken, tegenover 9,6 liter in Nederland (cijfers van WHO, 2017). Omgerekend kunnen wij in ons land dus gewoon door blijven drinken in januari en blijven we nog steeds onder het alcoholconsumptieniveau van de gemiddelde Brit. 

In Nederland kennen we de IkPas-actie, die de gehele maand januari duurt. Overigens is het alcoholgebruik de afgelopen decennia behoorlijk toegenomen. We dronken in 1960 slechts 2,6 liter pure alcohol per persoon per jaar, tegenover die 9,6 liter die ik terugvond in een statistiek over het jaar 2017. In dat perspectief bezien is de toename best schrikbarend, want alcohol is in feite een harddrug, alhoewel met name oudere alcoholdrinkers dat niet inzien. De cafébranche is niet heel blij met de maand januari; traditioneel gezien is het al een lastige maand. De portemonnee is bij veel mensen leeg na de dure decembermaand en als dan ook nog een alcoholvrije maand wordt ingelast, wordt het al helemaal een drama.

Maar je kent mij, we kunnen het verhaal ook nu weer een positieve twist geven! De toename van de consumptie van alcoholvrij bier en wijn neemt toe en de vraag naar alcoholvrije cocktails kent ook een opwaartse trend. Met name jongvolwassenen (25-34 jaar) zijn gecharmeerd van alcoholvrij bier. Sinds 2010 steeg de consumptie van alcoholvrij bier al met 285 procent! Misschien leuk om eens een bord buiten te zetten met daarop een promotie voor je alcoholvrije producten? Of misschien eens een proeverij van alcoholvrije of alcoholarme bieren organiseren?

Eén ding is zeker: alcohol schenken is al lang niet meer vanzelfsprekend, wil je over - pak hem beet - twintig jaar nog steeds achter de toog staan, dan moet je op een gegeven moment wel omschakelen naar een gevarieerder alcoholvrij aanbod. De populariteit van alcoholvrij bier onder jongvolwassenen laat al zien dat dit de toekomst is... Ik wens je een inspirerende zoektocht naar smakelijke alcoholvrije dranken toe! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Week van het Nederlandse Bier van start met bierproeffestival

6500 bezoekers hebben afgelopen weekend de achtste editie van het Nederlands Bierproeffestival bezocht, dat van 16 tot en met 18 mei plaatsvond in de Grote Kerk in Den Haag. Het Nederlands Bierproeffestival is jaarlijks hét startsein van de Week van het Nederlandse Bier en stond dit jaar nog ...

Bier Events
Achtste editie Week van het Nederlandse Bier laat groei en diversiteit biersector zien

De biersector groeit en bloeit en consumenten kunnen dat ervaren tijdens de 8e editie van de Week van het Nederlandse Bier. In de Grote Kerk in Den Haag is vandaag met het Nederlands Bierproeffestival deze 8e editie van start gegaan. Onder toeziend oog van de kersverse voorzitter van de Week van ...

Achtergronden Sluiting
Bekend muziekcafé in Zwolle verkocht vanwege klagende buurman

Café The Livingroom is in Zwolle een begrip onder liefhebbers van livemuziek. Het tijdperk van dit mooie café is echter abrupt tot een einde gekomen, aangezien een buurman keer op keer klaagde over het geluidsniveau en de eigenaren daardoor hebben moeten besluiten om de muziekactivitei...

Opening
Rooftopbar en kunstdoolhof Doloris opent in Tilburg

Op vrijdag 17 mei opent Doloris na vier jaar ontwikkelen eindelijk haar deuren in Tilburg. Het voormalige postkantoor is omgebouwd tot één van de meest ambitieuze nieuwe hotspots van de stad: een immense rooftopbar met een bijpassend surrealistisch kunstdoolhof genaamd Doloris’ M...

Bier Brouwerijen
Nederlands eerste witbier Witte Raaf komt terug

Aanstaande donderdag 16 mei gaat de week van het Nederlandse bier van start. Ter gelegenheid daarvan brengen bierbrouwers Hertog Jan en Bronckhorster Brewing Company het eerste witbier van eigen bodem weer terug op de markt. Witte Raaf was van 1982 tot halverwege de jaren negentig een populair witbi...

Columns Starten in de horeca
De ideale locatie voor jouw nieuwe horecazaak

Waar sta je over 1 jaar, 3 jaar of 10 jaar met jouw horecabedrijf? En wat heb jij voor ogen met jouw toekomst? Iedereen droomt, wenst of verlangt wel naar iets. Ook op zakelijk gebied. Ambities die je graag werkelijkheid ziet worden. Het bepalen van de toekomst en koers daarnaartoe gaat de ene on...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: