Column: Dry January

14 januari 2019 | Thijs Jacobs

'Huichelachtig', zo omschrijft een Schiedamse mevrouw de Dry January actie tegenover RTV Rijnmond. Zelf kende ik de actie nog niet echt, maar het idee om in januari te matigen bestaat natuurlijk al langer. Wanneer je meedoet aan de Dry January actie, drink je gedurende de hele maand januari geen druppel alcohol. Schijnbaar doen er heel veel Nederlanders mee aan de actie, het is een heuse trend op social media. Slecht nieuws voor cafés? Niet per se!

Volgens onderzoekers slaap je beter, voel je je fitter en verlies je zelfs gewicht wanneer je geen alcohol drinkt. Het fenomeen ontstond in 2013 in Groot-Brittannië, waar gemiddeld 12 liter pure alcohol per jaar wordt gedronken, tegenover 9,6 liter in Nederland (cijfers van WHO, 2017). Omgerekend kunnen wij in ons land dus gewoon door blijven drinken in januari en blijven we nog steeds onder het alcoholconsumptieniveau van de gemiddelde Brit. 

In Nederland kennen we de IkPas-actie, die de gehele maand januari duurt. Overigens is het alcoholgebruik de afgelopen decennia behoorlijk toegenomen. We dronken in 1960 slechts 2,6 liter pure alcohol per persoon per jaar, tegenover die 9,6 liter die ik terugvond in een statistiek over het jaar 2017. In dat perspectief bezien is de toename best schrikbarend, want alcohol is in feite een harddrug, alhoewel met name oudere alcoholdrinkers dat niet inzien. De cafébranche is niet heel blij met de maand januari; traditioneel gezien is het al een lastige maand. De portemonnee is bij veel mensen leeg na de dure decembermaand en als dan ook nog een alcoholvrije maand wordt ingelast, wordt het al helemaal een drama.

Maar je kent mij, we kunnen het verhaal ook nu weer een positieve twist geven! De toename van de consumptie van alcoholvrij bier en wijn neemt toe en de vraag naar alcoholvrije cocktails kent ook een opwaartse trend. Met name jongvolwassenen (25-34 jaar) zijn gecharmeerd van alcoholvrij bier. Sinds 2010 steeg de consumptie van alcoholvrij bier al met 285 procent! Misschien leuk om eens een bord buiten te zetten met daarop een promotie voor je alcoholvrije producten? Of misschien eens een proeverij van alcoholvrije of alcoholarme bieren organiseren?

Eén ding is zeker: alcohol schenken is al lang niet meer vanzelfsprekend, wil je over - pak hem beet - twintig jaar nog steeds achter de toog staan, dan moet je op een gegeven moment wel omschakelen naar een gevarieerder alcoholvrij aanbod. De populariteit van alcoholvrij bier onder jongvolwassenen laat al zien dat dit de toekomst is... Ik wens je een inspirerende zoektocht naar smakelijke alcoholvrije dranken toe! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: