Column: Dry January

14 januari 2019 | Thijs Jacobs

'Huichelachtig', zo omschrijft een Schiedamse mevrouw de Dry January actie tegenover RTV Rijnmond. Zelf kende ik de actie nog niet echt, maar het idee om in januari te matigen bestaat natuurlijk al langer. Wanneer je meedoet aan de Dry January actie, drink je gedurende de hele maand januari geen druppel alcohol. Schijnbaar doen er heel veel Nederlanders mee aan de actie, het is een heuse trend op social media. Slecht nieuws voor cafés? Niet per se!

Volgens onderzoekers slaap je beter, voel je je fitter en verlies je zelfs gewicht wanneer je geen alcohol drinkt. Het fenomeen ontstond in 2013 in Groot-Brittannië, waar gemiddeld 12 liter pure alcohol per jaar wordt gedronken, tegenover 9,6 liter in Nederland (cijfers van WHO, 2017). Omgerekend kunnen wij in ons land dus gewoon door blijven drinken in januari en blijven we nog steeds onder het alcoholconsumptieniveau van de gemiddelde Brit. 

In Nederland kennen we de IkPas-actie, die de gehele maand januari duurt. Overigens is het alcoholgebruik de afgelopen decennia behoorlijk toegenomen. We dronken in 1960 slechts 2,6 liter pure alcohol per persoon per jaar, tegenover die 9,6 liter die ik terugvond in een statistiek over het jaar 2017. In dat perspectief bezien is de toename best schrikbarend, want alcohol is in feite een harddrug, alhoewel met name oudere alcoholdrinkers dat niet inzien. De cafébranche is niet heel blij met de maand januari; traditioneel gezien is het al een lastige maand. De portemonnee is bij veel mensen leeg na de dure decembermaand en als dan ook nog een alcoholvrije maand wordt ingelast, wordt het al helemaal een drama.

Maar je kent mij, we kunnen het verhaal ook nu weer een positieve twist geven! De toename van de consumptie van alcoholvrij bier en wijn neemt toe en de vraag naar alcoholvrije cocktails kent ook een opwaartse trend. Met name jongvolwassenen (25-34 jaar) zijn gecharmeerd van alcoholvrij bier. Sinds 2010 steeg de consumptie van alcoholvrij bier al met 285 procent! Misschien leuk om eens een bord buiten te zetten met daarop een promotie voor je alcoholvrije producten? Of misschien eens een proeverij van alcoholvrije of alcoholarme bieren organiseren?

Eén ding is zeker: alcohol schenken is al lang niet meer vanzelfsprekend, wil je over - pak hem beet - twintig jaar nog steeds achter de toog staan, dan moet je op een gegeven moment wel omschakelen naar een gevarieerder alcoholvrij aanbod. De populariteit van alcoholvrij bier onder jongvolwassenen laat al zien dat dit de toekomst is... Ik wens je een inspirerende zoektocht naar smakelijke alcoholvrije dranken toe! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: daarom neem ik mijn kinderen niet mee naar zo'n café

In de maartuitgave van De CaféKrant schreef ik in mijn voorwoord over kinderen in het café. Ik bezocht café De Twee Spieghels in Leiden, waar kinderen pas welkom zijn als ze zelfstandig op een barkruk kunnen klimmen. Dat is niet ingegeven door kinderhaat of iets dergelijks, maar...

trends Bier
Gaan algoritmes het bierassortiment bepalen?

Een team van 160 wetenschappers is bezig met het ontwikkelen van een algoritme wat klanten kan adviseren wat zij moeten bestellen. Brouwerijketen AB InBev kreeg de inspiratie voor dit idee vanuit de streamingwebsite Netflix. Netflix beveelt kijkers nieuwe series en films aan door middel van het verz...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Opening
De Horeca Academie opent een nieuwe vestiging in Houten

De Horeca Academie en het landelijk opererende SVO zijn al jaren partners in het verzorgen van horeca opleidingen en gaan nu een nieuwe vestiging openen in Houten. De Horeca Academie gaat per september 2019 van start met de aanbieding van de volgende opleidingen: kok, Zelfstandig werkend kok, Horeca...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: