Column: Café-eigenaren zijn geen wetshandhavers

4 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) heeft ongetwijfeld goede bedoelingen, maar komt nu met een - mijns inziens - volstrekt belachelijk voorstel. De goedbedoelende bureauridders willen dat bezoekers van evenementen in de toekomst niet meer dan twee drankjes tegelijkertijd kunnen halen bij een bar. Waarom? Omdat jongeren onder de 18 jaar dan geen (of in ieder geval moeilijker) alcoholische dranken kunnen bemachtigen.

Natuurlijk, er zijn meerderjarigen die drankjes doorgeven aan minderjarigen. Maar dan zou een multimiljonair met kinderen wat mij betreft ook niet meer dan twee auto's mogen hebben. Het risico van het hebben van veel auto's is, dat het kroost zonder rijbewijs achter het stuur stapt. Of wat te denken van een 'chipsquotum'? Dat je vanaf 2018 niet meer dan 300 gram chips per persoon mag kopen in de supermarkt. Want je zou met een feestverpakking chips een kind op kunnen zadelen met een levensbedreigend overgewicht. Tja, dan sta je als ouder wel even raar te kijken tijdens de voorbereidingen van een kinderfeestje...

In de praktijk kunnen horecagelegenheden een boete krijgen wanneer ze alcohol verkopen aan een meerderjarige, die dezelfde drankjes vervolgens weer meegeeft aan een minderjarige. Dat is natuurlijk niet te doen. Dan zou je een medewerker van een gevangenis ook geen fileermessen mogen verkopen, want die zouden ze best eens de gevangenis binnen kunnen smokkelen, waarna een 'wannabe-Hannibal Lecter' zijn kannibalistische fantasieën weer ten uitvoer kan brengen.

Zoals je ziet zijn de onzinnige vergelijkingen gemakkelijk gemaakt. Maar daar vraagt een dergelijk voorstel ook om. Handhaving ligt bij de controlerende instanties. Niet bij horecaondernemers. Als aan kroegeigenaren wordt gevraagd om te handhaven, dan zouden ze daarvoor wat mij betreft ook een vergoeding van de overheid moeten krijgen. Er wordt immers een deel van de taken van de overheid overgenomen en daarnaast ook nog (ondernemers)risico gedragen... Als een meerderjarige in jouw kroeg bier koopt, dan ligt vanaf het moment dat de transactie is voltooid wat mij betreft de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van de koopwaar. In dit geval de horecagast. Het eigendom van de alcoholische waar is immers overgedragen, waarmee ook de verantwoordelijkheid ten aanzien van het gebruik ervan is overgedragen.

STAP hoopt met de maatregel dat horecapersoneel beter kan controleren op misbruik, wanneer er maar twee drankjes verkocht mogen worden. In de praktijk levert het echter enkel ergernis (lange rijen aan de bar) en inefficiëntie op. Als een makelaarskantoor in je café een borrel organiseert, dan is het duidelijk dat de verkochte drankjes niet worden doorgegeven aan een minderjarige. Laat de (ervaren) horecaondernemer zelf zijn inschatting maken en laat de extra regeldruk achterwege. Uiteindelijk zou de verantwoordelijkheid voor honderd procent moeten liggen bij degene die de drankjes overhandigt aan de minderjarige. En dat zou in geen geval de cafémedewerker moeten zijn...

Auteur: Thijs Jacobs

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Wijn
Eerste diploma’s SVH Vinoloog/Sommelier uitgereikt

Op woensdag 19 september 2018 hebben de eerste geslaagden tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam het officiële SVH Vinoloog/Sommelier diploma ontvangen. SVH Vinoloog/Sommelier is als examen ontwikkeld voor de horeca, zodat meer mensen met de wijnkennis van een vinoloog gasten kunnen adviseren o...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Bunnik) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaard...

Bier Achtergronden
Affligem introduceert Patersvat in Nederlandse horecazaken

Affligem introduceert Affligem Patersvat in Nederland. Voor het eerst zal er een gelimiteerde editie beschikbaar zijn tot het einde van het jaar, exclusief voor ongeveer 1000 horecazaken in Nederland. Het eerste glas zal 14 september worden getapt in de Foodhallen in Amsterdam. Smaak ‘Af...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: