Biologische drinks zijn de trend

29 juni 2015
Biologische drinks zijn de trend

Duitsland is ons land op het gebied van biologische producten behoorlijk voor. Zowel in de retail als in de horeca. Kijk maar
naar merken als Bionade, de limonades van now en Proviant. Allemaal Duits, stuk voor stuk lekker en voor je gast een leuke aanvulling op de kaart. Deze zomer wordt Nederland ook overspoeld door deze bewuste drankjes.

Waarom dit de zomer van de bewuste drankjes wordt? Omdat deze drankjes de reform- en natuurwinkel ontstegen zijn en inmiddels ook al in de schappen van de supermarkten liggen. Bio en bewust is al lang niet meer alleen voor mensen met geitenwollen sokken, maar een goede marketingtool en een vast onderdeel van het voedingspatroon van veel mensen.

*Kansen*
Bij Set Café in Den Haag, dat zichzelf een ‘gezond en milieuvriendelijk’ café noemt, hebben ze verschillende suikerarme, biologische dranken zoals het van oorsprong Japanse Calpis. Deze drank is in geconcentreerde vorm goed te mixen met andere smaken, zodat ze in de Hofstad een alcoholvrije en gezonde cocktail kunnen serveren. Lokaal én biologisch doet het anno 2015 altijd goed. Dat hebben ze bij Café Fonteyn in Amsterdam goed begrepen, want daar serveren ze verschillende sappen van Boerderij De Drie Wilgen. Bovendien hebben ze zomer-en winterdranken. In de zomer kunnen gasten genieten van een fruitshake van bosvruchten en yoghurt, in de winter van thee van verse gember en citroen. Ook buiten de Randstad is biologisch in trek, zoals bij Grand Café Groeneveld in Baarn. Daar serveren ze biologische frisdranken van het merk Belvoir. Het aanbieden van deze ‘spannende smaken’ en verantwoorde dranken sluit goed aan bij de vraag naar meer variatie, een gezonder alternatief en een bewust productieproces.

*Duitsland*
Duitsland is de bakermat van bio drankjes. Naast Bionade, de now-limonades en Proviant, komen ook de energiedrank Club-Mate en de sappen van Höllinger uit dit land. Qua smaak kun je Club-Mate het beste omschrijven als een ‘minder zoete energiedrank’ of als een soort ijsthee. Het drankje geeft een langdurige energieboost en wordt gebrouwen van natuurlijke ingrediënten. Als alternatief voor cola van de bekende, grote merken kun je merken als Voelkel, now, Fritz-Kola, Q Kola, Fentimans, Naturfrisk en Gusto op de kaart zetten. Je merkt het al: het aanbod is er, en de merken zijn voornamelijk buitenlands. Ach, dat gold natuurlijk ook al voor de grote merken en de Nederlandse colaproducent Oggu (zij produceerden volledig organische cola) ging in 2012 op de fles. Zij waren er misschien net te vroeg bij.

*Op zoek naar beleving*
Als er anno 2015 één ding duidelijk wordt, dan is dat het feit dat heel veel gasten in de horeca op zoek zijn naar beleving. Op zoek naar een verhaal. Op zoek naar iets dat niet in de supermarkt ligt. Feitelijk moet er een reden zijn om een frisdrankje in jouw zaak te drinken en niet thuis. Eén van die redenen is het verhaal achter het productieproces van de drankjes en de toegevoegde waarde daarvan. Met het aanbieden van een biologische variant van een ‘spannende’ fabrikant, heb je iets unieks in handen.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws