Betty Koster benoemd tot Croatian Wine Ambassador 2018

9 maart 2018 | Thijs Jacobs

De Kroatische ambassadeur in Den Haag heeft kaaskoningin Betty Koster van L’Amuse in IJmuiden benoemd tot Croatian Wine Ambassador 2018. Deze benoeming heeft plaats gevonden tijdens een professionele wijnproeverij.

Het is de tweede keer dat in Nederland een Croatian Wine Ambassador is benoemd. Deze eervolle titel is op 8 maart gegaan naar Betty Koster van L’Amuse. Zij is hiermee de opvolger van sommelier Sabas Joosten van de Librije die in 2017 als eerste deze eretitel mocht ontvangen.

Promotie Kroatische wijn

Degene die deze titel ontvangt heeft op een bijzondere wijze bijgedragen aan de promotie van Kroatische wijn in Nederland. Dit jaar had het comité een keur aan kandidaten. De keuze had wederom kunnen vallen op één van de topsommeliers die inmiddels werken met Kroatische wijn. Ook had het comité meerdere Nederlandse wijnschrijvers kunnen selecteren die zeer enthousiast over wijnland Kroatië schreven. Echter is dit jaar gekozen voor een opvallende outsider.

Volgens het comité van benoeming, bestaande uit de Kroatische ambassadeur mevrouw Andrea Gustovi?-Ercegovac en wijnimporteurs Mario Prani? en Diederik Swart van Croatiangrapes.com, is Koster bij uitstek de persoon om deze eervolle titel te dragen. “Betty Koster is een alom gewaardeerd vakvrouw in de wereld van de gastronomie, zeker door haar bijzondere talent voor het maken van wijn & kaas pairings. We hebben van haar geleerd dat vele van onze markante Kroatische wijnen van autochtone druiven uitstekende kaaswijnen zijn. Betty heeft hiermee diverse events georganiseerd en meer proeverijen staan al op de planning.”

Tijdens de professionele proeverij in de ambassade mochten de aanwezigen ook kennismaken met de unieke pairings. Zo werd de bijzondere Dalmatische witte wijn Bogdanjuša van Vina Cari? gecombineerd met de Oostenrijkse Alp Blossom. De Nederlandse Oudwijker Toma Pietra combineert perfect met de bijzondere rode Feravino Dika Frankovka.

Over de combinaties zegt Betty Koster: “Het pairen van kaas met wijnen uit Kroatië laat zien hoe eerlijk gemaakte wijn van authentieke druivenrassen perfect past bij onze moderne en klassieke kaassoorten. Het heeft mij in ieder geval verleid en verblijd.”

Personalia Betty Koster en wijnimporteurs Prani? en Swart


De 56-jarige Betty Koster is al sinds 1978 werkzaam in de kaas business. Eerst bij haar oma, daarna heeft ze de kaasafdeling van de Ven versmarkt opgezet. In 1989 is zij, samen met haar echtgenoot Martin, Fromagerie L’Amuse begonnen, wat is uitgegroeid tot twee winkels (in Amsterdam en IJmuiden) en een horecagroothandel. Momenteel werkt Betty aan haar vijfde boek over kaas. Daarnaast geeft ze kaascursussen en training aan horecapersoneel en horeca-opleidingen. Haar specialiteit is het pairen van kaas met allerlei smakelijke zaken zoals wijn, thee, chocolade en jenever.

Mario Prani? en Diederik Swart zijn in 2014 als importeur en groothandel gestart met Croatiangrapes.com. Ze zijn de enige importeur in de Benelux met 100 procent focus op wijn uit Kroatië. Inmiddels hebben zij Kroatische wijnen op de kaart gekregen van vele toprestaurants en inmiddels zijn de wijnen in steeds meer onafhankelijke wijnwinkels verkrijgbaar. We kunnen dus stellen dat Nederland langzaam aan bekend raakt met wijnen uit Kroatië, waar men al sinds de oudheid wijn produceert.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Consumentenbond: hygiënescore horeca moet toegankelijk blijven

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de openbaarmaking van de inspectiegegevens van de horeca gemakkelijk toegankelijk te houden. Het kabinet wil alleen nog maar samenvattingen van de inspectierapporten publiceren, zonder overzichtelijke kleurcodering. De Consumentenbond vindt dit onacceptabe...

Economie Achtergronden
Wordt Albert Heijn een horeca- en bezorgketen?

Albert Heijn zal 'een plek worden om iets te eten'. Dat zei Wouter Kolk, sinds 1 november de baas van Ahold Delhaize Europa en Indonesië, woensdag in Het Financieele Dagblad (FD). De winkels worden omgebouwd, zodat klassieke kruidenierswaren minder ruimte zullen krijgen. Het FD beroe...

Columns Achtergronden
Column: niet zeuren, maar veranderen

We drinken steeds minder alcohol en eten minder vlees. Ook suikerhoudende dranken, zoals frisdranken en vruchtensappen, gaan minder vaak over de toonbank. Dat is geen aanname, maar een harde realiteit: het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft het voedingspatroon tussen 2007 en ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: