Betty Koster benoemd tot Croatian Wine Ambassador 2018

9 maart 2018 | Thijs Jacobs

De Kroatische ambassadeur in Den Haag heeft kaaskoningin Betty Koster van L’Amuse in IJmuiden benoemd tot Croatian Wine Ambassador 2018. Deze benoeming heeft plaats gevonden tijdens een professionele wijnproeverij.

Het is de tweede keer dat in Nederland een Croatian Wine Ambassador is benoemd. Deze eervolle titel is op 8 maart gegaan naar Betty Koster van L’Amuse. Zij is hiermee de opvolger van sommelier Sabas Joosten van de Librije die in 2017 als eerste deze eretitel mocht ontvangen.

Promotie Kroatische wijn

Degene die deze titel ontvangt heeft op een bijzondere wijze bijgedragen aan de promotie van Kroatische wijn in Nederland. Dit jaar had het comité een keur aan kandidaten. De keuze had wederom kunnen vallen op één van de topsommeliers die inmiddels werken met Kroatische wijn. Ook had het comité meerdere Nederlandse wijnschrijvers kunnen selecteren die zeer enthousiast over wijnland Kroatië schreven. Echter is dit jaar gekozen voor een opvallende outsider.

Volgens het comité van benoeming, bestaande uit de Kroatische ambassadeur mevrouw Andrea Gustovi?-Ercegovac en wijnimporteurs Mario Prani? en Diederik Swart van Croatiangrapes.com, is Koster bij uitstek de persoon om deze eervolle titel te dragen. “Betty Koster is een alom gewaardeerd vakvrouw in de wereld van de gastronomie, zeker door haar bijzondere talent voor het maken van wijn & kaas pairings. We hebben van haar geleerd dat vele van onze markante Kroatische wijnen van autochtone druiven uitstekende kaaswijnen zijn. Betty heeft hiermee diverse events georganiseerd en meer proeverijen staan al op de planning.”

Tijdens de professionele proeverij in de ambassade mochten de aanwezigen ook kennismaken met de unieke pairings. Zo werd de bijzondere Dalmatische witte wijn Bogdanjuša van Vina Cari? gecombineerd met de Oostenrijkse Alp Blossom. De Nederlandse Oudwijker Toma Pietra combineert perfect met de bijzondere rode Feravino Dika Frankovka.

Over de combinaties zegt Betty Koster: “Het pairen van kaas met wijnen uit Kroatië laat zien hoe eerlijk gemaakte wijn van authentieke druivenrassen perfect past bij onze moderne en klassieke kaassoorten. Het heeft mij in ieder geval verleid en verblijd.”

Personalia Betty Koster en wijnimporteurs Prani? en Swart


De 56-jarige Betty Koster is al sinds 1978 werkzaam in de kaas business. Eerst bij haar oma, daarna heeft ze de kaasafdeling van de Ven versmarkt opgezet. In 1989 is zij, samen met haar echtgenoot Martin, Fromagerie L’Amuse begonnen, wat is uitgegroeid tot twee winkels (in Amsterdam en IJmuiden) en een horecagroothandel. Momenteel werkt Betty aan haar vijfde boek over kaas. Daarnaast geeft ze kaascursussen en training aan horecapersoneel en horeca-opleidingen. Haar specialiteit is het pairen van kaas met allerlei smakelijke zaken zoals wijn, thee, chocolade en jenever.

Mario Prani? en Diederik Swart zijn in 2014 als importeur en groothandel gestart met Croatiangrapes.com. Ze zijn de enige importeur in de Benelux met 100 procent focus op wijn uit Kroatië. Inmiddels hebben zij Kroatische wijnen op de kaart gekregen van vele toprestaurants en inmiddels zijn de wijnen in steeds meer onafhankelijke wijnwinkels verkrijgbaar. We kunnen dus stellen dat Nederland langzaam aan bekend raakt met wijnen uit Kroatië, waar men al sinds de oudheid wijn produceert.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Cocktails
Wordt Tess Posthumus beste bartender ter wereld?

Voor het derde achtereenvolgende jaar maakt Tess Posthumus kans op de titel ‘International Bartender of the Year’. Daarnaast is de bar Flying Dutchmen Cocktails, die ze begin dit jaar samen met Timo Janse opende genomineerd in de categorie 'Best New International Cocktail Bar'. V...

Achtergronden Tech
Kok op vakantie dankzij keukenmanagementsysteem

De kok kan eindelijk weer eens op vakantie. Niet omdat hij de keuken sluit, maar vanwege de vlekkeloze keukenoperatie, mogelijk gemaakt door een systeem dat het keukenmanagement stroomlijnt. De meeste chefs die ermee werken willen niet anders meer, merkt Arjan Mul op. Arjan is dealer van unTill K...

Advertorial
Fonte Frappés: veganistisch, minder zoet en razend populair

Als horeca ondernemer ben je steeds op zoek naar een hogere omzet en rendementmakers. Frappé is zo’n rendementmaker. Profiteer van de bekendheid en populariteit die de Frappuccino van Starbucks door de jaren heen heeft opgebouwd. De Frappuccino is een espresso, ijsklontjes, melk, suiker...

Achtergronden Wijn
Vrouwen genieten meer van wijn dan mannen

Vrouwen genieten meer van wijn dan mannen, zo blijkt uit onderzoek van wetenschappers van de Polytechnische Universiteit van Madrid. Zij kwamen tot deze conclusie nadat 280 vrijwilligers een blinde smaaktest hadden gedaan. Hierbij moesten zes wijnen geproefd worden, zo lezen we op hln.be. Gelukza...

Columns Achtergronden
Column: maak van het WK gewoon een ander feestje

Het WK Voetbal is binnen de horeca taditioneel het domein van de cafés. Jammer dat onze mannen er dit keer niet bij zijn, maar dat is natuurlijk geen reden om het feest aan ons voorbij te laten gaan. En met al die mensen met buitenlandse roots in Nederland zijn er genoeg mogelijkheden om toch...

Koffie & thee Internationaal
Mondiale koffiesector gebouwd op drijfzand

Terwijl grote fusies en overnames de toon zetten in de koffie-industrie en investeerders miljarden euro’s steken in het eindproduct, verkeert de koffieproductie in zwaar weer. Dit raakt de waarde en economische perspectieven in de hele keten, van koffieboer tot consument. Als het inkomen van b...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: