Asahi Group Holdings neemt Grolsch over

12 oktober 2016 | Jorien Slager

Asahi Group Holdings is per 11 oktober de nieuwe moedermaatschappij van de merken Grolsch, Peroni en Meantime. Het Japanse Asahi Group Holdings heeft de overname van het Nederlandse Koninklijke Grolsch, het Italiaanse Birra Peroni en het Engelse Meantime afgerond.

Door deze overname is er na een proces van ruim een jaar duidelijkheid gekomen. Bovengenoemde bedrijven zijn bijna 9 jaar onderdeel geweest van SABMiller, de nummer 2 brouwerijgroep ter wereld. In september 2015 kondigde AB Inbev aan SABMiller te willen overnemen, waarmee de Board van SABMiller per 13 oktober 2015 heeft ingestemd. Daarna heeft er een lang proces plaatsgevonden waarin AB Inbev een aantal brouwerijen en operaties van SABMiller voorwaardelijk heeft doorverkocht. Met de finale afronding van de overname van SABMiller door AB Inbev per 11 oktober 2016 is ook de overname van Koninklijke Grolsch, Birra Peroni en Meantime door het Japananse Asahi Group Holdings definitief geworden.

De investering in deze bedrijven en het creëren van de Asahi Europa divisie is een significante ontwikkeling voor de Asahi Group om Europa te veroveren en deze markten verder uit te bouwen.

Akiyoshi Koji, President Asahi Group Holdings: “Vandaag is een gedenkwaardige dag voor de Asahi Group. We zijn trots dat we een unieke aantrekkelijke groep zijn geworden met geliefde merken en veel getalenteerde mensen. Ik ben ervan overtuigd dat we met samenwerken, in staat zijn om onze markten verder uit te bouwen en  onze klanten en consumenten zelfs nog beter te kunnen bedienen.”

Hector Gorosabel, CEO Asahi Europa: “Vandaag markeert het begin van wat, daar ben ik van overtuigd, een van ’s werelds beste bierbrouwers zal worden. Consumenten en klanten worden steeds kritischer over de kwaliteit en de herkomst van de merken die zij kiezen. Asahi Europa heeft de merken, de flexibiliteit en het belangrijkste, de mensen, om  uitzonderlijke ervaringen voor beide te leveren.”

Andrei Haret, Managing Director Koninklijke Grolsch: “Met trots en respect voor de periode met onze vorige eigenaar SABMiller heeft Grolsch zich als bedrijf de afgelopen 9 jaar sterk kunnen ontwikkelen en haar portfolio en marktaandeel substantieel kunnen uitbreiden. Ik ben ook ontzettend enthousiast over de nieuwe periode in de lange 400 jarige geschiedenis van Grolsch die nu gaat beginnen met Asahi. Deze overname zal ons zeker nieuwe impulsen geven om het Grolsch merk en onze portfolio nog verder uit te bouwen en te versterken. De eerste plannen hiervoor zijn we al aan het maken en ik weet zeker dat we onze klanten en consumenten de komende jaren zullen blijven verrassen met heerlijke nieuwe bieren, sterke merken en fantastische nieuwe concepten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Columns
Column: Het kanten randje van gastvrijheid

“Ah! Ge zijt nen nieuwe zeker, van hier verderop?” zei de man met een vrolijk gezicht tegen me. Ik stond me te vergapen aan de enorme hoeveelheid soorten bier, dat had ik nog nooit gezien. Allemaal verschillende flesjes, met kleurrijke etiketten. De ene nog mooier dan de andere. Het had ...

Nice 'n Easy
Convenience: is het wel gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, maar ook in het café. Vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en ...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Branded Content Nice 'n Easy
Horeca-hotspot op het Eindhovense Strijp-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: