Asahi Group Holdings neemt Grolsch over

12 oktober 2016 | Jorien Slager

Asahi Group Holdings is per 11 oktober de nieuwe moedermaatschappij van de merken Grolsch, Peroni en Meantime. Het Japanse Asahi Group Holdings heeft de overname van het Nederlandse Koninklijke Grolsch, het Italiaanse Birra Peroni en het Engelse Meantime afgerond.

Door deze overname is er na een proces van ruim een jaar duidelijkheid gekomen. Bovengenoemde bedrijven zijn bijna 9 jaar onderdeel geweest van SABMiller, de nummer 2 brouwerijgroep ter wereld. In september 2015 kondigde AB Inbev aan SABMiller te willen overnemen, waarmee de Board van SABMiller per 13 oktober 2015 heeft ingestemd. Daarna heeft er een lang proces plaatsgevonden waarin AB Inbev een aantal brouwerijen en operaties van SABMiller voorwaardelijk heeft doorverkocht. Met de finale afronding van de overname van SABMiller door AB Inbev per 11 oktober 2016 is ook de overname van Koninklijke Grolsch, Birra Peroni en Meantime door het Japananse Asahi Group Holdings definitief geworden.

De investering in deze bedrijven en het creëren van de Asahi Europa divisie is een significante ontwikkeling voor de Asahi Group om Europa te veroveren en deze markten verder uit te bouwen.

Akiyoshi Koji, President Asahi Group Holdings: “Vandaag is een gedenkwaardige dag voor de Asahi Group. We zijn trots dat we een unieke aantrekkelijke groep zijn geworden met geliefde merken en veel getalenteerde mensen. Ik ben ervan overtuigd dat we met samenwerken, in staat zijn om onze markten verder uit te bouwen en  onze klanten en consumenten zelfs nog beter te kunnen bedienen.”

Hector Gorosabel, CEO Asahi Europa: “Vandaag markeert het begin van wat, daar ben ik van overtuigd, een van ’s werelds beste bierbrouwers zal worden. Consumenten en klanten worden steeds kritischer over de kwaliteit en de herkomst van de merken die zij kiezen. Asahi Europa heeft de merken, de flexibiliteit en het belangrijkste, de mensen, om  uitzonderlijke ervaringen voor beide te leveren.”

Andrei Haret, Managing Director Koninklijke Grolsch: “Met trots en respect voor de periode met onze vorige eigenaar SABMiller heeft Grolsch zich als bedrijf de afgelopen 9 jaar sterk kunnen ontwikkelen en haar portfolio en marktaandeel substantieel kunnen uitbreiden. Ik ben ook ontzettend enthousiast over de nieuwe periode in de lange 400 jarige geschiedenis van Grolsch die nu gaat beginnen met Asahi. Deze overname zal ons zeker nieuwe impulsen geven om het Grolsch merk en onze portfolio nog verder uit te bouwen en te versterken. De eerste plannen hiervoor zijn we al aan het maken en ik weet zeker dat we onze klanten en consumenten de komende jaren zullen blijven verrassen met heerlijke nieuwe bieren, sterke merken en fantastische nieuwe concepten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Opening
Café Restaurant Soesterdal: all-electric

Op de voormalige vliegbasis Soesterberg is een ingetogen en duurzaam horecapaviljoen gerealiseerd, bestaande uit een café restaurant met terras, omringd door een natuurlijk speelbos en diverse speelplekken. Café Restaurant Soesterdal ligt aan de bosrand, met een weids uitzicht over ...

Economie Tech
Met Tikkie Check supersnel en eenvoudig afrekenen in horeca

Voor iedereen die op het terras of in een restaurant na een drankje of maaltijd snel en zonder tussenkomst van personeel de rekening wil betalen, biedt Tikkie Check vanaf nu de mogelijkheid in een handomdraai contactloos af te rekenen. Het enige dat je hoeft te doen, is de camera van je smartphon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: