Asahi Group Holdings neemt Grolsch over

12 oktober 2016 | Jorien Slager

Asahi Group Holdings is per 11 oktober de nieuwe moedermaatschappij van de merken Grolsch, Peroni en Meantime. Het Japanse Asahi Group Holdings heeft de overname van het Nederlandse Koninklijke Grolsch, het Italiaanse Birra Peroni en het Engelse Meantime afgerond.

Door deze overname is er na een proces van ruim een jaar duidelijkheid gekomen. Bovengenoemde bedrijven zijn bijna 9 jaar onderdeel geweest van SABMiller, de nummer 2 brouwerijgroep ter wereld. In september 2015 kondigde AB Inbev aan SABMiller te willen overnemen, waarmee de Board van SABMiller per 13 oktober 2015 heeft ingestemd. Daarna heeft er een lang proces plaatsgevonden waarin AB Inbev een aantal brouwerijen en operaties van SABMiller voorwaardelijk heeft doorverkocht. Met de finale afronding van de overname van SABMiller door AB Inbev per 11 oktober 2016 is ook de overname van Koninklijke Grolsch, Birra Peroni en Meantime door het Japananse Asahi Group Holdings definitief geworden.

De investering in deze bedrijven en het creëren van de Asahi Europa divisie is een significante ontwikkeling voor de Asahi Group om Europa te veroveren en deze markten verder uit te bouwen.

Akiyoshi Koji, President Asahi Group Holdings: “Vandaag is een gedenkwaardige dag voor de Asahi Group. We zijn trots dat we een unieke aantrekkelijke groep zijn geworden met geliefde merken en veel getalenteerde mensen. Ik ben ervan overtuigd dat we met samenwerken, in staat zijn om onze markten verder uit te bouwen en  onze klanten en consumenten zelfs nog beter te kunnen bedienen.”

Hector Gorosabel, CEO Asahi Europa: “Vandaag markeert het begin van wat, daar ben ik van overtuigd, een van ’s werelds beste bierbrouwers zal worden. Consumenten en klanten worden steeds kritischer over de kwaliteit en de herkomst van de merken die zij kiezen. Asahi Europa heeft de merken, de flexibiliteit en het belangrijkste, de mensen, om  uitzonderlijke ervaringen voor beide te leveren.”

Andrei Haret, Managing Director Koninklijke Grolsch: “Met trots en respect voor de periode met onze vorige eigenaar SABMiller heeft Grolsch zich als bedrijf de afgelopen 9 jaar sterk kunnen ontwikkelen en haar portfolio en marktaandeel substantieel kunnen uitbreiden. Ik ben ook ontzettend enthousiast over de nieuwe periode in de lange 400 jarige geschiedenis van Grolsch die nu gaat beginnen met Asahi. Deze overname zal ons zeker nieuwe impulsen geven om het Grolsch merk en onze portfolio nog verder uit te bouwen en te versterken. De eerste plannen hiervoor zijn we al aan het maken en ik weet zeker dat we onze klanten en consumenten de komende jaren zullen blijven verrassen met heerlijke nieuwe bieren, sterke merken en fantastische nieuwe concepten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
''Het terras openen heeft eigenlijk geen zin voor ons''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Ronald Bakker (Bagels & Beans)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: